-
Wezwania do zapłaty w imieniu Polskiego Centrum Telemedycznego pod lupą UOKiK
15:08 14.06.2016
Manipulacja informacjami przekazywanymi konsumentom oraz myląca forma graficzna wezwań do zapłaty – to efekt pism wysyłanych przez Kancelarię Spraw Sądowych i Windykacyjnych w imieniu Polskiego Centrum Telemedycznego. Prezes Urzędu apeluje do konsumentów, aby skorzystali z bezpłatnej ...
-
Opłaty likwidacyjne: konsumenci wygrywają z ubezpieczycielami
10:02 14.06.2016
Korzystne dla ubezpieczających orzecznictwo oraz ostatnie decyzje Prezesa UOKiK zachęcają do dochodzenia na drodze sądowej zwrotu opłat likwidacyjnych oraz od wykupu. Praktyka pokazuje, że pomimo skomplikowanego charakteru takich spraw, wiele z nich kończy się sukcesem.
-
Infolinia konsumencka - pierwsza pomoc w sporze ze sprzedawcą
13:45 08.06.2016
Masz problemy ze sprzedawcą? Borykasz się z nieuczciwym przedsiębiorcą? Sięgnij po telefon i wystukaj 801 440 220. To numer infolinii konsumenckiej, która w razie sporu może okazać się nieocenioną pierwszą pomocą.
-
Reklamacja w banku bez odpowiedzi? To oznacza, że masz rację
00:45 06.06.2016
11 października 2015 roku w życie weszła ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 roku o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym. Przepisy niniejszego aktu prawnego określają zasady składania reklamacji przez osoby fizyczne, także w związku z prowadzoną ...
-
Zabawki dla dzieci - bezpieczne, czyli jakie?
11:26 01.06.2016
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów z okazji Dnia Dziecka podpowiada rodzicom, na co powinni zwrócić uwagę, kupując zabawki oraz jakie prawa im przysługują, kiedy zakup prezentu dla najmłodszych okaże się nieudany.
-
Podróż samolotem lub koleją? Pamiętaj o swoich prawach
13:09 23.05.2016
Zbliża się długi weekend majowy, więc wielu z nas postanowi wykorzystać tę okoliczność na podróż za miasto lub nawet za granicę. Warto przy tej okazji zapoznać się z prawami, jakie przysługują konsumentom korzystającym z usług linii lotniczych oraz kolejowych. Krótki przewodnik ...
-
Klauzule niedozwolone - raport kwiecień 2016
12:04 18.05.2016
Dzięki najnowszemu raportowi klauzulowemu można zauważyć występowanie zapisów, które znane są z wcześniejszych raportów klauzulowych. Niestety, świadczy to tylko o braku świadomości przedsiębiorców na temat klauzul abuzywnych lub braku uczenia się na błędach.
-
Rękojmia a gwarancja. 5 różnic
00:56 15.05.2016
Gdy coś się nam zepsuje, idziemy to zareklamować (tak mówimy na tę czynność potocznie). W sensie prawnym – idziemy skorzystać ze swoich uprawnień, które przysługują nam z tytułu… no właśnie, z jakiego tytułu? Ameryki nie odkryję – uprawnienia te mogą nam potencjalnie ...
-
Domy opieki łamią prawa konsumentów
13:39 06.05.2016
Prywatne domy opieki wyrastają jak grzyby po deszczu, stanowiąc dość dużą konkurencję dla placówek państwowych. Podpisując umowę z takim podmiotem, należy jednak zachować daleko idącą czujność - kontrole, które ostatnio przeprowadził UOKiK, dowiodły, że znakomita większość ...
-
Auto z Niemiec? Jak ustrzec się fatalnej pomyłki?
11:50 27.04.2016
Bezskuteczne poszukiwanie na polskim rynku wymarzonego modelu samochodu często kieruje kupującego za granicę. Kupno auta pochodzącego z innego kraju Unii Europejskiej na pierwszy rzut oka może wydawać się niezbyt skomplikowaną transakcją. W praktyce jednak może okazać się biegiem z ...
-
Inspekcja Handlowa: wyniki kontroli etykiet na oponach
11:05 22.04.2016
Inspekcja Handlowa skontrolowała 61 producentów i dystrybutorów opon oraz pojazdów pod kątem poprawności etykiet zamieszczanych na oponach. Informacje na nich zawarte w istotny sposób pomagają przy podjęciu przez klienta decyzji o zakupie.
-
Lepsza ochrona konsumentów. Nowe przepisy już od 17 kwietnia br.
00:50 16.04.2016
Od 17 kwietnia zaczną obowiązywać znowelizowane regulacje ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Dla statystycznego Kowalskiego oznaczają one lepszą ochronę jego praw, zwłaszcza jeżeli chodzi o rynek usług finansowych.
-
IH odkrywa prawdę o obrusach plamoodpornych. To kpina
12:27 15.04.2016
Jak sama nazwa wskazuje, zasadniczą cechą obrusów plamoodpornych powinna być odporność na wszelkiego rodzaju zabrudzenia. Czy tak w istocie jest? Niestety. Kontrola przeprowadzona przez Inspekcję Handlową dowiodła, że zapewnienia o plamoodporności są dość mocno przekoloryzowane.
-
Klauzule niedozwolone - raport marzec 2016
00:41 13.04.2016
29 nowych klauzul abuzywnych – aż o taką liczbę powiększył się rejestr klauzul niedozwolonych w marcu. Aktualnie w rejestrze znajduje się 6356 klauzul, w tym 1267 zapisów dotyczy handlu elektronicznego, a 355 sprzedaży konsumenckiej. Ponadto w najbliższym czasie UOKiK szykuje kontrolę ...
-
Dlaczego banki odrzucają reklamacje?
13:40 08.04.2016
KPF postanowiła wziąć pod lupę reklamacje konsumenckie, które trafiają do podmiotów działających w sektorach zarządzania wierzytelnościami, bankowym, pośrednictwa finansowego i pożyczkowego oraz do BIG-ów. Wyniki analizy zostały zaprezentowane w ramach Kongresu Konsument 2016 ...
-
Zobacz, jak działa gwarancja zwrotu pieniędzy
13:28 31.03.2016
Chociaż zakupy przez internet święcą triumfy popularności, to klienci nadal jednak nie przestają uważać ich za ryzykowne. Nic dziwnego. O nieuczciwych praktykach i oszustwach słyszy się niemal każdego dnia. Konsumenci, którzy nie mają zamiaru rezygnować z kupowania w e-sklepach, a ...
-
Wielkanoc 2016 bez tajemnic. Jak kupować jajka i masło?
13:13 24.03.2016
W gorączce świątecznych zakupów łatwo stracić głowę. Pomocną dłoń do zabieganych kupujących wyciąga Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, przypominając, na co zwrócić uwagę przy wyborze produktów spożywczych, które zagoszczą na wielkanocnym stole.
-
Klauzule niedozwolone - raport luty 2016
10:16 23.03.2016
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta do dnia 10 marca 2016 roku wpisał do rejestru klauzul niedozwolonych aż 6327 nieprawidłowych zapisów (w tym 353 klauzule dotyczą sprzedaży konsumenckiej, a aż 1252 zapisów jest związanych z handlem elektronicznym).
-
Prawa konsumenta w Polsce: nie mamy wielu powodów do radości
10:54 15.03.2016
Polska, podobnie jak inne kraje należące do Unii Europejskiej, muszą stawić czoła problemowi konsumentów, którzy w znacznym stopniu mogą być narażeni na nieuczciwe praktyki rynkowe. Pod względem podatności konsumenckiej plasujemy się w połowie europejskiej stawki - wynika z ostatnich ...
-
Majsterkowanie: co 5 narzędzie zakwestionowane przez IH
11:55 03.03.2016
Czy polski majsterkowicz i ogrodnik mogą czuć się bezpiecznie. Odpowiedzi na to pytanie poszukiwali inspektorzy Inspekcji Handlowej. Kontrola objęła niemal 470 partii narzędzi do majsterkowania i prac w ogrodzie, w tym m.in. młotki, śrubokręty, sekatory i piły.
-
Kupujesz za granicą? Sprawdź, jak wygląda zwrot towaru
14:40 02.03.2016
Porównywarka cen idealo.pl sprawdziła, jaką politykę w zakresie zwrotów stosują polskie e-sklepy na tle innych państw oraz ile spośród europejskich sklepów internetowych przejmuje koszty zwrotu towarów, a ile obarcza nimi konsumentów. Ponadto sprawdzono, czy sprzedawcy w poszczególnych ...
-
Nielegalne leki mogą zabijać. Jak sprawdzić aptekę internetową?
00:59 28.02.2016
Gdy aura za oknem sprzyja przeziębieniom i innym chorobom, trudno jest się bez nich obyć – począwszy od jesieni aż do wczesnej wiosny leki towarzyszą nam szczególnie często. Tymczasem w mediach coraz częściej pojawiają się doniesienia na temat ograniczeń w sprzedaży produktów ...
-
Wymiana okien i drzwi: jakie prawa konsumentów?
15:01 26.02.2016
"Rezygnacja z zawartej umowy powoduje utratę wpłaconego zadatku". Tego rodzaju postanowienie nie powinno pojawić się w umowie zawartej poza lokalem przedsiębiorcy. O czym jeszcze warto pamiętać, zlecając wymianę drzwi i okien? Oto kilka słów od Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
-
Cena. Musi być czytelna i jednoznaczna. Jaka jeszcze?
00:55 20.02.2016
Jeśli przyglądasz się etykiecie cenowej i nie widzisz na niej informacji o cenie jednostkowej, to znaczy, że sprzedający nie bardzo dba o przestrzeganie przepisów. UOKiK przypomina, jak powinna prezentować się cena produktu.
-
Klauzula niedozwolona – wobec kogo skuteczna?
00:40 18.02.2016
Zgodnie z przepisem art. 47943 k.p.c. wyrok prawomocny ma skutek wobec osób trzecich od chwili wpisania uznanego za niedozwolone postanowienia wzorca umowy do rejestru postanowień wzorców umowy uznanych za niedozwolone prowadzony przez Prezesa UOKiK.