  • 21. Data: 2008-07-22 14:59:52
    Temat: Re: zmiana właściciela firmy
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z wtorek 22 lipiec 2008 16:48
    (autor Paweł Marcisz
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak:
    <b...@5...goo
    glegroups.com>):

    > Danusia SA? Daniusia z.o.o.? Jakoś nie widzę zatrzęsienia takich firm
    > działających na tych samych rynkach. A w wypadku os. fiz. i spółek
    > osobowych kodeksy mówią, co firma ma zawierać i "Danusia" nie
    > wystarczy.

    To skup się jeszcze raz i przeczytaj cały wątek.

    > Z tego co piszesz, to nie są to w ogóle firmy.

    A co to są?

    > Organ dokonujący rejestracji podczas rejestracji, sąd podczas procesu
    > o naruszenie prawa do firmy.

    No więc nie bardzo wiem jak maszyna rejestrująca DG ma to rozpoznać i
    zanalizować.

    > No i w czym problem? Jedno przedsiębiorstwo, więc jedna nazwa
    > przedsiębiorstwa. To, że jest własnością kolejnych przedsiębiorców,
    > nic tu nie zmienia.

    No to, że niektórzy protestują przeciwko podobnym nazwom przedsiębiorców.

    > Ale to ten sam wibrator.

    Ech....

    --
    Tristan

  • 22. Data: 2008-07-22 15:52:55
    Od: Paweł Marcisz <p...@g...com>

    On 22 Lip, 16:59, Tristan <n...@s...pl> wrote:

    > To skup się jeszcze raz i przeczytaj cały wątek.

    No i? Nie masz racji, nie jest możliwa firma "Danusia".

    > A co to są?

    Najpewniej nazwy przedsiębiorstw.

    > No więc nie bardzo wiem jak maszyna rejestrująca DG ma to rozpoznać i
    > zanalizować.

    Organem rejestrującym nie jest maszyna. Przeczytaj ustawy o KRS i o
    swobodzie działalności gosp.

    > No to, że niektórzy protestują przeciwko podobnym nazwom przedsiębiorców.

    Mylisz nazwy przedsiębiorców z nazwami przedsiębiorstw.

  • 23. Data: 2008-07-22 18:07:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 22 Jul 2008, Paweł Marcisz wrote:

    > Nawet jak akceptują, to przecież przepisy o firmie wprowadzającej w
    > błąd mają chronić również konsumentów, więc nie widzę powodu, dla
    > którego organ rejestrowy miałby taką akceptację akceptować.

    Ja też nie :P
    Znaczy dopisujesz .4 (wcale nie twierdziłem że wymieniam WSZYSTKIE
    pozostałe ograniczenia)

    > Nieprawda. Nazwa pospolita może nabyć wtórną zdolność odróżniającą.

    Poproszę o przykład udanej rejestracji (zastrzeżenia) słowa pospolitego.
    Trzeba się douczać ;), dotąd znałem tylko przypadki odwrotne (dajmy
    na to jakiś rower :))
    Przyznaję, że literalnie przepis zabrania tylko wskazania w nazwie
    elementów które "mogą wskazywać w obrocie" na właściwości towaru
    (nieco upraszczając), czyli jak rozumiem mówimy o przypadku
    zarejestrowania dajmy na to firmy producenta szamponu o wartości
    tekstowej "samolot", działającego tak długo, jak długo nie będzie
    on związany z przemysłem lotniczym, tak?
    Lekko powątpiewam :)

    ZDOLNOŚCI ODRÓZNIAJĄCEJ (Jan Kowalski KOWAL) nie wymieniłem
    (a owszem, to jest jeden z czynników określających prawidłowość
    firmy), pisałem wyłącznie o rejestracji.

    pzdr, Gotfryd

  • 24. Data: 2008-07-22 19:31:06
    Od: "kuba " <j...@g...pl>

    Tristan <n...@s...pl> napisał(a):

    > W odpowiedzi na pismo z poniedziałek 21 lipiec 2008 23:38
    > (autor kuba
    > publikowane na pl.soc.prawo,
    > wasz znak: <g62vkm$4rd$1@inews.gazeta.pl>):

    > Bo to przecie nie da się ocenić wot tak patrząc na nazwę. Trzeba rozważyć
    > sporo czynników, a do tego i tak wyrok będzie uśredniony.

    No dobra, ale co sprawia, że myślisz, że organ administracji nie może tego
    rozważyć i obiektywne ocenić? Przecież nie wszystkie wątpliwości natury
    prawnej zawsze musi rozstrzygać sąd.

    > A jest centralny rejestr firm? ZTCW to nie ma i sprawdzenie tego nie jest
    > możliwe.

    No to jest ograniczenie natury faktycznej. Jeśli zostaną zarejestrowane 2
    firmy z naruszeniem przepisów o wyłączności firmy (bo tak się może stać) jest
    jeszcze przepis o ochronie prawa do firmy (któryś tam kolejny art. kc.) i
    wtedy mamy proces.

  • 25. Data: 2008-07-22 19:31:13
    Od: Paweł Marcisz <p...@g...com>

    On 22 Lip, 20:07, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    >   Poproszę o przykład udanej rejestracji (zastrzeżenia) słowa pospolitego.

    Po pierwsze - słowa pospolite posiadające zdolność odróżniającą dla
    danej kategorii towarów. Np. "Kalejdoskop" dla towarów: "artykuły
    papiernicze, w tym papier, karton, dzienniki, czasopisma, książki,
    fotografie, papeteria, artykuły biurowe; dystrybucja czasopism i
    gazet, organizowanie konkursów, prenumerata prasy, publikowanie
    tekstów innych niż reklamowe", nr 111408.

    Po drugie - słowa pospolite, opisowe dla danego rodzaju towarów, które
    jednak nabyły zdolność odróżniającą. Np. "Delicje" dla towarów
    "pieczywo cukiernicze trwałe", nr 70513.

> [...]
    > tekstowej "samolot", działającego tak długo, jak długo nie będzie
    > on związany z przemysłem lotniczym, tak?

    Tak, tak mniej więcej to działa, z tę różnicą, że firma nie ma tu nic
    do rzeczy.

    >   ZDOLNOŚCI ODRÓZNIAJĄCEJ (Jan Kowalski KOWAL) nie wymieniłem
    > (a owszem, to jest jeden z czynników określających prawidłowość
    > firmy), pisałem wyłącznie o rejestracji.

    Zdolność odróżniająca nie ma NIC wspólnego z prawidłowością firmy.

  • 26. Data: 2008-07-22 19:33:11
    Od: "kuba " <j...@g...pl>

    Tristan <n...@s...pl> napisał(a):

    > A co to są?

    Na firmę osoby prawnej (czy odpowiednio ułomnej osoby prawnej) składa się
    nazwa i forma prawna. Brakuje tej drugiej.

    kuba

  • 27. Data: 2008-07-22 20:21:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 22 Jul 2008, kuba wrote:

    > No to jest ograniczenie natury faktycznej. Jeśli zostaną zarejestrowane 2
    > firmy z naruszeniem przepisów o wyłączności firmy (bo tak się może stać)

    Możesz wskazac przepis o *wyłączności* firmy, w odróżnieniu od jej
    *identyfikacji* (z czym się wcześniej zgodziłem, tyle że to obejmuje
    również rozdział o którym niżej - "różny rynek", dwaj przedsiębiorcy
    działający na różnych rynkach IMO jak najbardziej zgodnie z prawem
    MOGĄ używać tej samej firmy). Patrz niżej uwaga o "akcji Micfosoft",
    parę razy powinna być w archiwach tej grupy (a pewnie i grup "sieciowych"
    ze względu na awanturę w zakresie DNS).

    > jest
    > jeszcze przepis o ochronie prawa do firmy (któryś tam kolejny art. kc.)
    > i wtedy mamy proces.

    IMVHO nadinterpretujesz.
    Zacząć trzeba od "działających na tym samym rynku", co po pierwsze
    określa rozdział geograficzny - a fakt zarejestrowania w różnych
    EDG wskazuje że mamy taki czynnik - ale *również* rozdział w zakresie
    działalności, przykładem sławny Microsoft, zajmujący się sprzedażą
    ziółek :O
    Dojście do procesu tylko z tego powodu iż dwie firmy są identyczne
    wcale nie wyklucza wyroku że "nie jest ono bezprawne" - o działaniach
    wzajemnych obu przedsiębiorców, cut&paste z przepisu o którym jak
    mniemam piszesz "któryś tam kolejny" :)

    Ba, jeśli będzie dwu przedsiębiorców o tej samej firmie, to
    nawet jeśli jeden z nich zastrzeże nazwę, to w zakresie dotąd
    prowadzonej działalności (tak "asortymentowo" jak i terytorialnie
    oraz we wszystkich pozostałych aspektach) ten drugi zachowa
    prawo używania starej nazwy!

    pzdr, Gotfryd

  • 28. Data: 2008-07-22 20:50:27
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]
    > gazet, organizowanie konkursów, prenumerata prasy, publikowanie
    > tekstów innych niż reklamowe", nr 111408.

    Przyjąłem.
    Przyznaję ze mi się nie podoba :)

    > Po drugie - słowa pospolite, opisowe dla danego rodzaju towarów, które
    > jednak nabyły zdolność odróżniającą. Np. "Delicje" dla towarów
    > "pieczywo cukiernicze trwałe", nr 70513.

    A w tę stronę nie mam wątpliwości - pisałem "rower" :)

    > Tak, tak mniej więcej to działa, z tę różnicą, że firma nie ma tu nic
    > do rzeczy.

    Moment, poszło przecież o firmę właśnie.
    Firma to nazwa, nic nie stoi na przeszkodzie aby była to właśnie
    nazwa zastrzeżona.

    > Zdolność odróżniająca nie ma NIC wspólnego z prawidłowością firmy.

    ?? :O
    Moment. To tu chyba się mocno nie rozumiemy: to Ty wyciągałeś
    ową "zdolność odróżniającą", a własnie ona jest spełnieniem
    (literalnym!) art. 43[1] KC i *to* jest dla mnie oczywiste!

    pzdr, Gotfryd

  • 29. Data: 2008-07-22 21:09:40
    Od: "kuba " <j...@g...pl>

> [...]
    > również rozdział o którym niżej - "różny rynek", dwaj przedsiębiorcy
    > działający na różnych rynkach IMO jak najbardziej zgodnie z prawem

    Przepis o wyłączności firmy to 43(3) kc. - po prostu tak się go określa (nawet
    w kodeksie mam w nawiasie kwadratowym obok niego [wyłączność firmy] :)
    A to co piszesz to jest jak najbardziej ok i wynika z prostej interpretacji a
    contrario tego przepisu: "powinna się odróżniać od firm innych przedsiębiorców
    działających _na tym samym rynku_". Jeśli przedsiębiorcy działają na różnych
    rynkach, to mogą być wpisani pod tą samą firmą nawet jednego rejestru.

> [...]
    > EDG wskazuje że mamy taki czynnik - ale *również* rozdział w zakresie
    > działalności, przykładem sławny Microsoft, zajmujący się sprzedażą

    Rynek jest w tym przepisie rozumiany w dwóch znaczeniach - zarówno
    terytorialnym, jak i "rynek określonych towarów/usług". Określenie co jest
    rynkiem w aspekcie terytorialnym nastręcza problemów - może chodzić o rynek
    krajowy, wojewódzki czy lokalny. Uważam (mówię to z dużym przekonaniem), że
    nie można powiedzieć, że wpisanie do dwóch różnych EWD sprawia, że mamy do
    czynienia z różnymi rynkami w znaczeniu terytorialnym (wszak obszary
    rejestrowe pokrywają się z granicami gmin). Z pewnością nie powiesz np. że
    każda gmina ma swój własny rynek usług przewozowych (u mnie np. jest taki
    przewoźnik, który działa sprawnie na obszarze województwa, a DHL jest znany w
    całym kraju) albo - lepiej - rynek metalurgiczny :> Czyli ja bym się kierował
    przedmiotem działalności przy określaniu zakresu terytorialnego rynku.
    Pewnie należałoby się też kierować złotą zasadą niewprowadzania w błąd:

    po pierwsze w 43(3) par. 2 kc.
    po drugie ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji: Art. 5. Czynem
    nieuczciwej konkurencji jest takie oznaczenie przedsiębiorstwa, które może
    wprowadzić klientów w błąd co do jego tożsamości, przez używanie firmy, nazwy,
    godła, skrótu literowego lub innego charakterystycznego symbolu _wcześniej
    używanego_, zgodnie z prawem, _do oznaczenia innego przedsiębiorstwa._

> [...]
    > prowadzonej działalności (tak "asortymentowo" jak i terytorialnie
    > oraz we wszystkich pozostałych aspektach) ten drugi zachowa

    Trzeba bardzo uważać terminologiczne: co innego oznaczenie przedsiębiorcy
    (firma), co innego oznaczenie przedsiębiorstwa, co innego nazwa (może być
    elementem oznaczenia przedsiębiorcy albo (tak sądzę) przedsiębiorstwa, co
    innego znak towarowy i prawo ochronne, ale tu się nie wypowiadam, bo się na
    tym (jeszcze) nie znam.

    pozdrawiam serdecznie
    kuba

  • 30. Data: 2008-07-23 06:41:33
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Tue, 22 Jul 2008 22:21:24 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

> [...]
    > wskazuje że mamy taki czynnik - ale *również* rozdział w zakresie
    > działalności, przykładem sławny Microsoft, zajmujący się sprzedażą

    Akurat Microsoft nie jest za dobrym przykładem, zielarz nie miał o tyle
    racji, o ile bezwarunkowej ochronie podlegają renomowane znaki towarowe.
    A w tym przypadku Redmont ścignęło go ze znaku, nie z firmy.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl