  • 1. Data: 2008-01-28 21:12:23
    Temat: zgoda wspolwlasciciela na budowe kominka - dom wielorodzinny
    Od: "Mario" <m...@w...pl>

    Czy sąsiad mieszkający piętro niżej moze wymusic zgode drugiego
    współwłasciciela budynku np. przy pomocy Sądu (sprawy sadowej), aby ten
    wyżej zgodził sie na zamontowanie kominka na parterze i zajęcie wspólnego
    przewodu (nieuzywanego dotychczas) kominowego/wentylacyjnego ?

    Jakie przepisy to reguluja?

    Sprawa dotyczy własnościowego dwurodzinnego domku (stosunek udziałów 52%
    (gora) do 48% (dół).

    Mario

  • 2. Data: 2008-01-28 21:56:32
    Od: causa1980 <p...@g...com>

> [...]
    >
    > Jakie przepisy to reguluja?
    >
    > Sprawa dotyczy własnościowego dwurodzinnego domku (stosunek udziałów 52%

    Ustawa o własności lokali
    Art. 19. Jeżeli liczba lokali wyodrębnionych i lokali
    niewyodrębnionych, należących nadal do dotychczasowego właściciela,
    nie jest większa niż siedem, do zarządu nieruchomością wspólną mają
    odpowiednie zastosowanie przepisy Kodeksu cywilnego i Kodeksu
    postępowania cywilnego o współwłasności.

    Kodeks cywilny
    Art. 199. Do rozporządzania rzeczą wspólną oraz do innych czynności,
    które przekraczają zakres zwykłego zarządu, potrzebna jest zgoda
    wszystkich współwłaścicieli. W braku takiej zgody współwłaściciele,
    których udziały wynoszą co najmniej połowę, mogą żądać rozstrzygnięcia
    przez sąd, który orzeknie mając na względzie cel zamierzonej czynności
    oraz interesy wszystkich współwłaścicieli.

    Wydaje mi się, że wykonanie kominka będzie czynnością przekraczającą
    zwykły zarząd rzeczą wspólną (klatka schodowa, ciągi kominowe etc.),
    więc niezbędna jest zgoda wszystkich właścicieli lokali (vide: art.
    199 KC). Jak nie będzie zgody, to właściciel może wnieść o
    rozstrzygnięcie przez sąd.

    Pzdr

  • 3. Data: 2008-01-28 22:17:37
    Od: Jacek_P <Z...@c...edu.pl>

    causa1980 <p...@g...com> napisal:
> [...]
    ^^^^^^^^^^ ^^^^^^^^^
> [...]
    > więc niezbędna jest zgoda wszystkich właścicieli lokali (vide: art.
    > 199 KC). Jak nie będzie zgody, to właściciel może wnieść o

    No to dolny wspowlasciciel nie posiada umocowania kodeksowego, aby wniesc
    sprawe do sadu, gdyz nie spelnia wymogu posiadania co najmniej polowy udzialow.
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 4. Data: 2008-01-29 11:23:37
    Od: causa1980 <p...@g...com>

    On 28 Sty, 23:17, Jacek_P <Z...@c...edu.pl> wrote:
> [...]
    > sprawe do sadu, gdyz nie spelnia wymogu posiadania co najmniej polowy udzialow.

    Masz rację, ale....

    Zauważ, że ten z dołu zacznie wykonywać przedmiotowy kominek i na ten
    cel zajmie części wspólne bez zgody tego z góry (posiada większość
    udziałów). W takim wypadku to ten z góry będzie musiał wnieść do sądu
    o rozstrzygnięcie na podstawie właśnie art. 199 kc.

    A jeżeli uznamy, że dokonuje czynności zwykłego zarządu to wtedy ma
    zastosowanie przepis art. 210 kc i ten z dołu może sam wnieść o
    rozstrzygnięcie do sądu.

    Pzdr