  • 1. Data: 2009-02-03 06:24:27
    Temat: zakup kartąpowyżej 20zł
    Od: "Michał" <n...@...pl>

    Witam,
    jak się ma prawnie ograniczenie w sklepach do płacenia kartą ale za zakupy
    powyżej 20zł ? oczywiście rozumiem, że firma płąci za taką transakcję, za
    terminal itp, złotowka za transakcję czy ileśtam- pytam z czystej
    ciekawości...
    Pozdrawiam
    Michał

  • 2. Data: 2009-02-03 07:16:06
    Temat: Re: zakup kartąpowyżej 20zł
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z wtorek 03 luty 2009 07:24
    (autor Michał
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <gm8nut$g34$1@inews.gazeta.pl>):

> [...]
    > transakcję, za
    > terminal itp, złotowka za transakcję czy ileśtam- pytam z czystej

    było 278 razy. Jedynie gotówka jest obowiązkowym środkiem płatniczym.
    Przyjmowanie kart jest dobrą wolą sprzedawcy. Nie ma obowiązku w ogóle
    przyjmować kart.

    --
    Tristan

    Kupię płyty/kasety/mp3/cokolwiek z płyt Mydełko Fa i Mydełko Fa 2

  • 3. Data: 2009-02-03 08:08:16
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Tue, 03 Feb 2009 08:16:06 +0100, Tristan napisał(a):

    > było 278 razy. Jedynie gotówka jest obowiązkowym środkiem płatniczym.

    No tak, w Leningradzie, na Prospekcie Newskim, rozdają Moskwicze.
    Bo nie "gotówka", lecz "złotówka" i nie "obowiązkowym" lecz
    "obowiązującym". Gdzieś dzwonili, ale nie wiadomo gdzie.

    http://tinyurl.com/platnosc-karta

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 4. Data: 2009-02-03 08:08:16
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

  • 5. Data: 2009-02-03 09:49:23
    Od: "Robert Winkler" <w...@N...fm>

> [...]
    > zakupy powyżej 20zł ? oczywiście rozumiem, że firma płąci za taką
    > transakcję, za terminal itp, złotowka za transakcję czy ileśtam- pytam z

    Najlepiej zapoznać się z ustawą z dnia 12 września 2002 r. o
    elektronicznych instrumentach płatniczych,
    nie przewiduje tego typu powodu braku akceptacji płatności kartą.
    Art. 9 tej ustawy wymienia 5 innych możliwych powodów dla których Akceptant
    może odmówić przyjęcia zapłaty "elektronicznych instrumentach płatniczych"
    czyli na przykład kartą,
    żaden z nich nie określa minimalnej kwoty transakcji.
    _________
    Pozdrawiam
    Robert Winkler

  • 6. Data: 2009-02-03 10:27:52
    Od: Krzysztof Jodłowski <b...@p...onet.pl>

    Jedynym ograniczeniem jest umowa sklepu z firma dostarczającą terminal
    kart płatniczych. Chyba wszystkie takie umowy (mieliśmy 2 na płatności w
    Internecie) mają zastrzeżenie, że sklep nie może przerzucać prowizji za
    wpłatę kartą na klienta. Czyli nie może zrobić czegoś takiego, że jeśli
    transakcja mniejsza niż 50 zł to doliczymy do rachunku dodatkowo np. 2%
    od transakcji.
    Ale jest to umowa między sklepem a providerem i klient może w takiej
    sytuacji tylko poskarżyć się u providera, który teoretycznie może
    wpłynąć na sklep.
    Tyle teorii, bo w praktyce widziałem już sklepy, które doliczają
    prowizję przy małych transakcjach.

    --
    Krzysztof

  • 7. Data: 2009-02-03 14:06:44
    Od: ulong <w...@w...pl>

    Krzysztof Jodłowski pisze:
> [...]
    > wpłynąć na sklep.
    > Tyle teorii, bo w praktyce widziałem już sklepy, które doliczają

    Ale mogą zrobić coś takiego, że ceny uwzględniają 2% rabatu przy
    płatności gotówką...
    Jeśli płatność kartą - rabat nie obowiązuje.

    --
    Pozdrawiam,
    Wojtek.

  • 8. Data: 2009-02-03 18:24:35
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > No tak, w Leningradzie, na Prospekcie Newskim, rozdają Moskwicze.
    > Bo nie "gotówka", lecz "złotówka" i nie "obowiązkowym" lecz
    > "obowiązującym". Gdzieś dzwonili, ale nie wiadomo gdzie.
    > http://tinyurl.com/platnosc-karta

    Problemem w tym wypadku jest po prostu brak sankcji za odmowę przyjęcia
    zapłaty kartą. Karnej lub chociaż cywilnej.

  • 9. Data: 2009-02-03 22:56:43
    Od: argothiel <a...@i...niechce.spamu.pl>

    Robert Winkler wrote:

    > Najlepiej zapoznać się z ustawą z dnia 12 września 2002 r. o
    > elektronicznych instrumentach płatniczych,
    > nie przewiduje tego typu powodu braku akceptacji płatności kartą.

    Ja się zapoznałem. Jest tam napisane, że "odmowa przyjęcia zapłaty
    (...) może nastąpić *w szczególności* w przypadku (...)" (pogrubienie
    moje). Warto też zobaczyć artykuł wcześniejszy: "umowa pomiędzy agentem
    rozliczeniowym a akceptantem (...) powinna określać (...) przyczyny
    odmowy przez akceptanta przyjęcia zapłaty przy użyciu elektronicznego
    instrumentu płatniczego". Po co określać przyczyny odmowy w umowie,
    jeśli byłyby one uregulowane w ustawie?

    W każdym razie, kwestia nie jest jednoznaczna dla wszystkich. Ja
    skłaniam się ku wersji, że ewentualny limit kwoty jest sprawą wyłącznie
    między sprzedawcą a firmą obsługującą płatności.

    > Pozdrawiam
    > Robert Winkler

    Pozdrawiam, argothiel

  • 10. Data: 2009-02-03 22:57:38
    Od: "Michał" <n...@...pl>

> [...]
    > Bo nie "gotówka", lecz "złotówka" i nie "obowiązkowym" lecz
    > "obowiązującym". Gdzieś dzwonili, ale nie wiadomo gdzie.

    Dziekuje za wyjaśnienie:)
    Pozdrawiam
    Michał