  • 101. Data: 2006-01-22 13:51:31
    Temat: Re: wyrzucenie ze sklepu...
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Pawel Marcisz [###m...@o...pl.###] napisał:

    Teraz jasno. Tylko mało sensownie. Dokąd fotograf zdjęć rozbić nie
    bedzie, dotąd nie wiesz, kogo fotkę wywiesić. A jak już zrobi i sobie
    pójdzie, to wywieszenie jego fotografii wpływu na ten fakt mieć
    żadnego nie będzie i możliwość udowodnienia, że wywieszenie fotografii
    miało na celu zapobieżenie naruszenia umowy przed sądem uważam za
    niemożliwe.

  • 102. Data: 2006-01-22 15:03:01
    Od: Pawel Marcisz <m...@o...pl>

    Robert Tomasik napisał(a):

> [...]
    > żadnego nie będzie i możliwość udowodnienia, że wywieszenie fotografii
    > miało na celu zapobieżenie naruszenia umowy przed sądem uważam za

    Chyba jednak nadal piszę niejasno :-) Wywieszenie fotografii nie ma na celu
    ochrony umowy, tylko wierzytelności z tej umowy. Wywieszanie fotografii ma
    na celu zaspokojenie wierzyciela (przez sprzedaż wierzytelności komuś, kto
    np. rozpozna fotografa na zdjęciu).

    Paweł Marcisz

  • 103. Data: 2006-01-22 15:31:06
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Pawel Marcisz [###m...@o...pl.###] napisał:

> [...]
    > fotografii ma na celu zaspokojenie wierzyciela (przez sprzedaż
    > wierzytelności komuś, kto np. rozpozna fotografa na zdjęciu).

    Jak sobie wyobrażasz sprzedaż wierzytelności polegającej na zakazie
    fotografowania? Nie zapominaj, że obrona konieczna ma na celu
    zapobieżeniu naruszenia czyjegoś prawa, nie zaś dochodzenie roszczeń.
    Posiadacz może zastosować obronę konieczną, ażeby odeprzeć samowolne
    naruszenie posiadania. Posiadacz nieruchomości może niezwłocznie po
    samowolnym naruszeniu posiadania przywrócić własnym działaniem stan
    poprzedni; nie wolno mu jednak stosować przy tym przemocy względem
    osób. Posiadacz rzeczy ruchomej, jeżeli grozi mu niebezpieczeństwo
    niepowetowanej szkody, może natychmiast po samowolnym pozbawieniu go
    posiadania zastosować niezbędną samopomoc w celu przywrócenia stanu
    poprzedniego.

    Możesz spokojnie pozastawiać ekranami to, co chcesz, żeby było
    niewidoczne. I to jedyny zgodny z prawem sposób.

  • 104. Data: 2006-01-22 16:08:06
    Od: Pawel Marcisz <m...@o...pl>

    Robert Tomasik napisał(a):

    > Jak sobie wyobrażasz sprzedaż wierzytelności polegającej na zakazie
    > fotografowania?

    Ekh... Wierzytelności z kary umownej...

    > Nie zapominaj, że obrona konieczna ma na celu zapobieżeniu
    > naruszenia czyjegoś prawa, nie zaś dochodzenie roszczeń.

    Prawo wierzyciela do bycia zaspokojonym.

    Paweł Marcisz

  • 105. Data: 2006-01-22 17:46:01
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Pawel Marcisz [###m...@o...pl.###] napisał:
    Wywieszanie
    > Ekh... Wierzytelności z kary umownej...

    Aaa! To jeszcze jakaś kara umowna jest przewidziana. A umowa też jak
    rozumiem ma być dorozumiana poprzez samo wejście do sklepu :-)

    > Prawo wierzyciela do bycia zaspokojonym.

    Ale w jaki sposób wywieszenie tych zdjęć ma zapobiec jego niepokojeniu
    poprzez fotografowanie? Obrona konieczna podlega między innymi ocenie
    celowości. Jak Ci sąsiad regularnie kradnie porzeczki z ogródka, to
    nie możesz w ramach obrony koniecznej podpalić mu stodoły wykazując,
    że niechybnie poleci ją gasić i w ten sposób zapobiegniesz kradzieży.

  • 106. Data: 2006-01-22 18:21:12
    Od: Pawel Marcisz <m...@o...pl>

    Robert Tomasik napisał(a):

    [...]
    > Aaa! To jeszcze jakaś kara umowna jest przewidziana.

    Ale prawda, że czytasz posty, na które odpowiadasz? ;-> Np.
    <BFF6BD09.1C152%martzisch@o2.pl>

    > A umowa też jak
    > rozumiem ma być dorozumiana poprzez samo wejście do sklepu :-)

    Właśnie. Nie wiem tylko, o co chodzi z dorozumiana. Powiedziałbym "zawarta"
    :-)

    > Ale w jaki sposób wywieszenie tych zdjęć ma zapobiec jego niepokojeniu
    > poprzez fotografowanie?

    Nie ma temu zapobiec. Ma zapobiec niezaspokojeniu wierzyciela. Niedostaniu
    kasy z wierzytelnośc. Któryś raz z kolei to piszę.

> [...]
    > nie możesz w ramach obrony koniecznej podpalić mu stodoły wykazując,
    > że niechybnie poleci ją gasić i w ten sposób zapobiegniesz kradzieży.

    Nie widzę związku między kazusami. W naszym kazusie ze sklepem wierzyciel w
    sumie nie ma innych możliwości dochodzenia wierzytelności. Poza tym
    naruszenie wizerunku jest b. małą szkodą na dobru a podpalenie stodoły dużą,
    uwzględniając oczywiście rozmiar dobra chronionego.

    Paweł Marcisz

  • 107. Data: 2006-01-22 18:47:02
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Pawel Marcisz [###m...@o...pl.###] napisał:

    > Właśnie. Nie wiem tylko, o co chodzi z dorozumiana. Powiedziałbym
    > "zawarta" :-)

    Zawarta, to ona będzie, jak ja wyrażę na to zgodę. Tutaj jest
    dorozumiana poprzez to, ze wchodząc nie zaprotestowałem. Ale kwestię
    ważności tej umowy celowo tutaj pomijam, zastanawiając się, co by
    było, gdyby była ważna.

    > Nie ma temu zapobiec. Ma zapobiec niezaspokojeniu wierzyciela.
    Niedostaniu
    > kasy z wierzytelnośc. Któryś raz z kolei to piszę.

    No to nie jest to obrona konieczna. Obrona konieczna ma na celu
    zapobieżenie naruszeniu własności.

> [...]
    podpalenie
    > stodoły dużą, uwzględniając oczywiście rozmiar dobra chronionego.

    To silnie zależy akurat o ilości skradzionych porzeczek oraz stanu
    stodoły :-) Ale w tym kazusie chciałem Ci wykazać, że nie każde
    działanie mające na celu odparcie zagrożenia będzie obroną konieczną.
    W wypadku sklepu, uznając, że jako właściciel masz prawo zabronić
    fotografowania możesz ewentualnie pozastawiać jakimiś osłonami
    obiekty, których fotografowania sobie nie życzysz. I to wszystko, co
    Ci wolno. Wówczas fotografowi nie wolno tych zasłonek zdejmować.

  • 108. Data: 2006-01-22 19:39:25
    Od: Pawel Marcisz <m...@o...pl>

    Robert Tomasik napisał(a):

    [...]
    > Zawarta, to ona będzie, jak ja wyrażę na to zgodę. Tutaj jest
    > dorozumiana poprzez to, ze wchodząc nie zaprotestowałem.

    Wchodząc - wyraziłeś, IMHO, ale masz rację, nie o tym teraz dyskutujemy.

    [...]
    > No to nie jest to obrona konieczna. Obrona konieczna ma na celu
    > zapobieżenie naruszeniu własności.

    Niekoniecznie. Art. 423 kc: Kto działa w obronie koniecznej, odpierając
    bezpośredni i bezprawny zamach na jakiekolwiek dobro własne lub innej osoby,
    ten nie jest odpowiedzialny za szkodę wyrządzoną napastnikowi.

    Paweł Marcisz

  • 109. Data: 2006-01-22 21:52:14
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Pawel Marcisz [###m...@o...pl.###] napisał:
> [...]
    innej
    > osoby, ten nie jest odpowiedzialny za szkodę wyrządzoną

    Ależ oczywiście, pod warunkiem, że - jak już napisałem chyba
    wczoraj - wykażesz, że wywieszenie tych fotografii w jakikolwiek
    sposób zapobiegnie sfotografowaniu Twojej własności. Wówczas
    oczywiście, że masz rację.

  • 110. Data: 2006-01-22 22:42:42
    Od: Pawel Marcisz <m...@o...pl>

    Robert Tomasik napisał(a):

> [...]
    > wczoraj - wykażesz, że wywieszenie tych fotografii w jakikolwiek
    > sposób zapobiegnie sfotografowaniu Twojej własności. Wówczas

    Takoż ja odpisałem, nie pomnę kiedy, ale z pewnością wielokroć, że
    wywieszenie fotografii nie musi zapobiegać sfotografowaniu mojej własności.
    Może zapobiegać niezaspokojeniu wierzytelności. Wierzytelność też jest
    dobrem.

    Paweł Marcisz