  • 1. Data: 2009-12-09 18:50:52
    Temat: wyniki sportowe a ustawa o ochronie danych osobowych
    Od: Wojciech Ścigała <u...@s...wojtus.net>

    Czy ktoś może rozpoznawał problem publikacji wyników sportowych w
    świetle ustawy o ochronie danych osobowych?

    Czytając ustawę, a także dyskutując to z prawnikiem z kancelarii GIODO
    okazuje się, że na publikację wyniku (dane zawodnika plus wynik
    sportowy) należy mieć pisemną zgodę zawodnika. Jeszcze śmieszniej jest w
    przypadku Rekordów Polski - należałoby publikować same wyniki liczbowe,
    a nazwiska za zgodą rekordzisty. Rekordziści czasami już nie żyją - a
    ochrona im się wciąż należy!

    Czy polskie związki i kluby sportowe łamią prawo publikując osiągnięcia
    zawodników w internecie, czy jest gdzieś wyjątek to dopuszczający?

    --
    Wojtuś.net

  • 2. Data: 2009-12-09 21:06:42
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Wojciech Ścigała pisze:

    > a nazwiska za zgodą rekordzisty. Rekordziści czasami już nie żyją - a
    > ochrona im się wciąż należy!

    Ochrona danych osobowych nie obejmuje nieżyjących. Ponadto trzeba by
    sprawdzić, czy jakaś ustawa nie zezwala na publikowanie danych o
    rekordach...

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2009-12-10 00:18:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 9 Dec 2009, Wojciech Ścigała wrote:

> [...]
    >
    > Czytając ustawę, a także dyskutując to z prawnikiem z kancelarii GIODO
    > okazuje się, że na publikację wyniku (dane zawodnika plus wynik sportowy)

    Czekaj, a taki sportowiec, w szczególności *wyczynowy*, którego *celem
    zarobkowym* jest publiczna prezentacja własnych osiągnięć, nie jest
    aby "osobą publiczną" by default?

    > Czy polskie związki i kluby sportowe łamią prawo publikując osiągnięcia
    > zawodników w internecie, czy jest gdzieś wyjątek to dopuszczający?

    IMO j.w.
    W oparciu o ustawę "o ochronie" IMO równie dobrze możesz żądać
    utajnienia nazwiska aktualnego prezydenta Polski, co dajmy na
    to kadry skoczków narciarskich.
    Przecież oni *publicznie* występują *dobrowolnie*, a nie w roli
    skazanych w procesie ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2009-12-10 08:05:52
    Od: BK <b...@g...com>

    On Dec 9, 7:50 pm, Wojciech Ścigała <u...@s...wojtus.net> wrote:
> [...]
    > okazuje się, że na publikację wyniku (dane zawodnika plus wynik
    > sportowy) należy mieć pisemną zgodę zawodnika.

    A to jest rzecz, ktora mnie do furii doprowadza w naszym
    zbiurokratyzowanym panstwie i jeszcze bardziej zbiurokratyzowanych
    urzedach. Gdzie ustawa o ochronie danych osobowych mowi o zgodzie na
    pismie? GIODO - i przy okazji kilka innych instytucji - wbily sobie do
    glowy, ze zgoda to tylko na pismie. Szkoda, ze aktu notarialnego nie
    trzeba pisac.

    Druga rzecz, ze w ustawie jest PIEC, dokladnie PIEC alternatywnych
    podstaw do przetwarzania danych osobowych [pomijajac juz kwestie
    wylaczen z pod ustawy] ale zawsze, w kazdym mozliwym przypadku mowa
    jest o zgodzie nikt sie nie zastanawia czy np. nie zastosowac innej
    podstawy. Nikt sie nie zastanawia, wiec nikt tego nie robi. Skoro tego
    nikt nie robi to nikt nie poddaje tego ocenie sadu i nie wyrabiamy
    sobie jakiejs praktycznej wykladni tych przepisow o ochronie danych
    osobowych.

    Brniemy tylko w coraz to wieksze absurdy zmuszajace nas do
    podpisywania coraz to ciekawszych oswiadczen :)

  • 5. Data: 2009-12-10 15:03:22
    Od: Wojciech Ścigała <u...@s...wojtus.net>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

> [...]

    > W oparciu o ustawę "o ochronie" IMO równie dobrze możesz żądać
    > utajnienia nazwiska aktualnego prezydenta Polski, co dajmy na
    Prezydenta ogłasza się z mocy ustawy. Ale ze skoczkami to już
    niekoniecznie ;)

    > Przecież oni *publicznie* występują *dobrowolnie*, a nie w roli
    > skazanych w procesie ;)
    W konkretnym casusie chodzi o sporty lotnicze. Nie ma tu wyczynowców
    startujących w zawodach dla pieniędzy. Sportom lotniczym nie można też
    niestety zarzucić "publiczności" - zainteresowanie mediów i publiki jest
    co najwyżej w razie wypadku.

    --
    Wojtuś.net

  • 6. Data: 2009-12-10 15:11:38
    Od: Wojciech Ścigała <u...@s...wojtus.net>

    Użytkownik BK napisał:

> [...]
    > pismie? GIODO - i przy okazji kilka innych instytucji - wbily sobie do
    > glowy, ze zgoda to tylko na pismie. Szkoda, ze aktu notarialnego nie
    Z tym "na piśmie" to owszem, prawo nie wymaga, ale jeśli coś ma stanowić
    dupokrytkę przed sfrustrowanym sportowcem, to ja to wolę mieć jednak na
    piśmie.

> [...]
    > wylaczen z pod ustawy] ale zawsze, w kazdym mozliwym przypadku mowa
    > jest o zgodzie nikt sie nie zastanawia czy np. nie zastosowac innej
    Ja się zastanawiałem. Na przykład pkt 4.: "jest niezbędne do wykonania
    określonych prawem zadań realizowanych dla dobra publicznego,". Jeśli
    uznać popularyzację sportu, którą organizacja ma wpisaną w statut za
    "dobro publiczne", to będzie ok... tylko brakuje "określenia prawem".

    Albo pkt 5.: "jest to niezbędne dla wypełnienia prawnie
    usprawiedliwionych celów realizowanych przez administratorów danych albo
    odbiorców danych, a przetwarzanie nie narusza praw i wolności
    osoby, której dane dotyczą."
    Znowu mamy "prawnie usprawiedliwionych". Albo delikwenta, który pojechał
    na zawody mówiąc żonie, że jedzie na delegację do Moskwy.

    --
    Wojtuś.net

  • 7. Data: 2009-12-10 15:14:40
    Od: Wojciech Ścigała <u...@s...wojtus.net>

    Użytkownik Liwiusz napisał:

    > Ochrona danych osobowych nie obejmuje nieżyjących.
    Hmm, to byłoby już dużo dla nas - jesteś w stanie to jakoś uzasadnić?
    Prawnik GIODO sugerował zwracanie się do następców prawnych...

    --
    Wojtuś.net

  • 8. Data: 2009-12-10 15:24:58
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Wojciech Ścigała pisze:

    > Hmm, to byłoby już dużo dla nas - jesteś w stanie to jakoś uzasadnić?

    http://www.giodo.gov.pl/319/id_art/974/j/pl/
    "Ustawę stosuje się zatem tylko do danych osobowych osób fizycznych.
    Zgodnie z powszechnie obowiązującą wykładnią osobą fizyczną jest
    człowiek uczestniczący w stosunkach prawnych. Zdolność prawna człowieka,
    a tym samym zdolność do bycia podmiotem praw i obowiązków ustaje z
    chwilą jego śmierci. Osoba zmarła nie może być podmiotem praw i
    obowiązków w stosunkach prawnych i nie może być uznana za osobę fizyczną."

    > Prawnik GIODO sugerował zwracanie się do następców prawnych...

    Pewnie to było jego prywatne zdanie. Nie wiadomo też na ile tę
    odpowiedź przemyślał. Wiesz jak to jest z prawnikami :)

    --
    Liwiusz

  • 9. Data: 2009-12-10 15:26:44
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 10-12-2009 o 16:24:58 Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    napisał(a):

    > Pewnie to było jego prywatne zdanie. Nie wiadomo też na ile tę
    > odpowiedź przemyślał. Wiesz jak to jest z prawnikami :)

    Prawnikami jak prawnikami, zadzwoń do Krajowej Informacji Podatkowej,
    najlepiej z 5 razy z tym samym pytaniem :)

    --
    Tomek

  • 10. Data: 2009-12-10 15:35:58
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Tomek pisze:

    > Prawnikami jak prawnikami, zadzwoń do Krajowej Informacji Podatkowej,
    > najlepiej z 5 razy z tym samym pytaniem :)

    Dlatego od spraw zawiłych są indywidualne interpretacje :)

    --
    Liwiusz