  • 11. Data: 2007-03-14 21:01:05
    Temat: Re: wyłączenie niektórych postanowień Kodeksu pracy
    Od: "AsiaS" <a...@d...pro.onet.pl>

    Użytkownik "p09v"
    > Przeczytaj art. 300 KP.
    Przeczytaj raz jeszcze. W szczególności skoncentruj się na kilku
    pierwszych i kilku ostatnich słowach.

    > Prawo pracy jest działem prawa cywilnego.
    ROTFL :)
    AsiaS

  • 12. Data: 2007-03-14 21:03:12
    Od: "AsiaS" <a...@d...pro.onet.pl>

    Użytkownik "Piotr Kubiak"
    > To inaczej - czy umowa cywilna pomiędzy pracodawcą a pracownikiem,
    > skonstruowana mniej więcej tak, że pracownik zobowiązuje się zapłacić
    > 100 000 zł ,,opłaty'' w przypadku nałożenia na niego kary finansowej
    > zgodnie z KP będzie ważna?

    Umowa cywilna ze zleceniobiorcą - tak. Umowa cywilna z pracownikiem
    (=osobą zatrudnioną na podstawie umowy o pracę) - prawie zawsze nie.

    AsiaS

  • 13. Data: 2007-03-14 21:09:02
    Od: "Marcin Krzemiński" <radca@BEZ_TEGOradca.krakow.pl>

    > Przeczytaj art. 300 KP. Prawo pracy jest działem prawa cywilnego.

    O matko. Spadłem z krzesła z wrażenia :-)

    Marcin.

  • 14. Data: 2007-03-14 21:47:15
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

    AsiaS wrote:
    > Użytkownik "Piotr Kubiak"
    >
    > Umowa cywilna ze zleceniobiorcą - tak. Umowa cywilna z pracownikiem
    > (=osobą zatrudnioną na podstawie umowy o pracę) - prawie zawsze nie.

    A możesz uzasadnić? Załóżmy, że ta umowa jest następującej treści:

    Ja Kowalski, zatrudniony u Malinowskiego, oświadczam, że jeżeli
    Malinowski mnie ukarze zgodnie z KP, to zapłacę Malinowskiemu 100 000zł.

    --
    Pozdrawiam,
    Piotr Kubiak

  • 15. Data: 2007-03-14 22:04:31
    Od: "p09v" <p...@o...pl>

    Użytkownik "Marcin Krzemiński" napisał
    > O matko. Spadłem z krzesła z wrażenia :-)

    Dobra, wstań i przemyśl jeszcze raz. Może za mocno się wyraziłem ;)
    Argumenty za:
    - zasada swobody umów
    - sprawy z zakresu prawa pracy są sprawami cywilnymi
    - do PK stosuje się odpowiednio KC.

    To, że istnieje wiele przepisów administracyjnych związanych z prawem pracy
    to inna rzecz.

    --
    p09v

  • 16. Data: 2007-03-14 22:09:58
    Od: "p09v" <p...@o...pl>

    Użytkownik "AsiaS" <a...@d...pro.onet.pl> napisał w
    wiadomości news:et9no4$tdf$1@news.onet.pl...
    > Użytkownik "p09v"
    > Przeczytaj raz jeszcze. W szczególności skoncentruj się na kilku
    > pierwszych i kilku.

    Przeczytałem, nie wpłynęło to na zmianę mojego poglądu co do natury prawa
    pracy jako szczególnego działu prawa cywilnego. Wiem, że wiele osób, uważa
    inaczej, tak też uczyli na studiach. Moim zdaniem jest to dział prawa
    cywilnego, w klasycznym podziale na karne, cywilne i administracyjne. To, że
    specyficznym to fakt. Zresztą vide infra jeden z postów.

    --
    p09v

  • 17. Data: 2007-03-14 22:17:22
    Od: "Marcin Krzemiński" <radca@BEZ_TEGOradca.krakow.pl>

    > - zasada swobody umów

    Nie do końca - większoś cprzepisów prawa pracy zawiera normy imperatywne
    bądź semiimperatywne.

    > - sprawy z zakresu prawa pracy są sprawami cywilnymi

    To prawo procesowe - zauważ jednak, że postępowanie z zakresu prawa pracy
    cechuje się daleko posuniętymi odrębnościami.

    > - do PK stosuje się odpowiednio KC.

    po pierwsze "odpowiednio" a nie wprost, po drugie "... jeżeli nie są one
    sprzeczne z zasadami prawa pracy".
    Z tego już wynika, że zasady prawa cywilnego są różne od zasad prawa pracy.

    Poza tym kodeks pracy zawiera część ogólną, co jest klasycznym wyróżnikiem
    samodzielnej gałęzi prawa. Z tego samego powodu teoretycy spierają się np.
    czy prawo rodzinne jest osobną gałęzią prawa, skoro mimo kodyfikacji swojej
    własnej części ogólnej nie posiada.

    Marcin.

    --
    www.radca.krakow.pl

  • 18. Data: 2007-03-14 22:39:39
    Od: "p09v" <p...@o...pl>

    Użytkownik "Marcin Krzemiński" napisał

    > Nie do końca - większoś cprzepisów prawa pracy zawiera normy imperatywne
    > bądź semiimperatywne.

    Zgadza się, ale takie są i w KC, też jest nie mało. Gdyby dokłądnie
    przeliczyć wyszło by pewnie zaskakująco dużo (kiedyś zrobię taką statystykę,
    dla ciekawości :)

    > To prawo procesowe - zauważ jednak, że postępowanie z zakresu prawa pracy
    > cechuje się daleko posuniętymi odrębnościami.

    Zgadzam się, ale nie ma odrębnej procedury, jak np. KPA. Choć ten przepis z
    art.1 kpc jest powszechnie krytykowany, zwłaszcza ze względu na
    ubezpieczenia społeczne. Przynależności spraw z zakresu prawa pracy do spraw
    cywilnych nikt nie kwestionuje.

    > po pierwsze "odpowiednio" a nie wprost, po drugie "... jeżeli nie są one
    > sprzeczne z zasadami prawa pracy".
    > Z tego już wynika, że zasady prawa cywilnego są różne od zasad prawa
    > pracy.

    Odpowiednio czyli także wprost jeżeli tego wymagają okoliczności. Jak
    słusznie zauważasz niżej, prawo rodzinne też ma swoje odrębne zasady, a
    pojawiają się głosy, żeby włączyć je do KC.

> [...]
    > czy prawo rodzinne jest osobną gałęzią prawa, skoro mimo kodyfikacji
    > swojej własnej części ogólnej nie posiada.

    Zgadzam się, ale np. ordynacja podatkowa też ma część ogólną, o nie znaczy,
    że prawo finansowe nie jest działem prawa administracyjnego (choć i tu są
    wątpliwości). Poza tym to rozróżnienie ma charakter czysto teoretyczny,
    każdy prof. chciałby żeby dziedzina którą się zajmuje stanowiła odrębny
    dział nauki :)

    --
    p09v

  • 19. Data: 2007-03-14 22:50:01
    Od: "AsiaS" <a...@d...pro.onet.pl>

    Użytkownik "Piotr Kubiak"

    > A możesz uzasadnić? Załóżmy, że ta umowa jest następującej treści:
    >
    > Ja Kowalski, zatrudniony u Malinowskiego, oświadczam, że jeżeli
    > Malinowski mnie ukarze zgodnie z KP, to zapłacę Malinowskiemu 100 000zł.

    Uzasadnić co? Bo przedstawiłeś sytuację, której możliwość zanegowałam
    ("umowa cywilna z pracownikiem (...) nie"), nie przedstawiłeś zaś opcji
    umowy ze zleceniobiorcą. Umowa o powyższej treści rzecz jasna nie byłaby
    wiążąca, ponieważ (oczywiście) nie mogą istnieć przepisy przewidujące dla
    zleceniodawcy za łamanie prawa (KP) korzyści materialnych.
    AsiaS

  • 20. Data: 2007-03-14 22:57:54
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

    AsiaS wrote:
    > Użytkownik "Piotr Kubiak"

    > Uzasadnić co? Bo przedstawiłeś sytuację, której możliwość zanegowałam

    Nie rozumiem, co masz na myśli pisząc że ,,negujesz możliwość takiej
    umowy''. Ja pytałem, czy umowa taka jest ważna.

    > ("umowa cywilna z pracownikiem (...) nie"),

    Zrozumiałem, że Twoje ,,nie'' odpowiada ww. pytanie (umowa nie jest
    ważna), dlatego pytam o uzasadnienie.

    > nie przedstawiłeś zaś opcji umowy ze zleceniobiorcą.

    Bo interesują mnie wyłącznie relacje pracodawca - pracownik.

    > Umowa o powyższej treści rzecz jasna nie byłaby
    > wiążąca, ponieważ (oczywiście) nie mogą istnieć przepisy przewidujące
    > dla zleceniodawcy za łamanie prawa (KP) korzyści materialnych.

    Zaraz... Jakiego zleceniodawcy? Jego KP przecież nie dotyczy. Chyba że
    masz na myśli pracodawcę. MZ pracodawca żadnego prawa nie łamie. Czy
    przyjęcie tych pieniędzy to TZ łamanie prawa? Albo samo zawarcie takiej
    umowy?