  • 21. Data: 2021-03-31 20:28:41
    Temat: Re: wycofanie się z zawartej ustnej umowy
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:6064a6f2$0$525$6...@n...neostrada.
    pl...

    >Na podstawie art. 158 kc. Umowa zobowiązująca do przeniesienia
    >własności
    >nieruchomości powinna być zawarta w formie aktu notarialnego.

    Hm, jakby pasuje, ale mam dwie watpliwosci.
    -jak rozumiec "powinna" ... obowiazkowa ?

    -czy tam mowa o umowie przedwstepnej czy zasadniczej kupna-sprzedazy ?

    Szczegolnie w swietle art 535.

    >Tylko zawartej w formie ustnej umowy nie mamy. Powiedzmy, ze strony
    >wyraziły zamiar jej zawarcia. Gdyby zawarły, to wówczas można by
    >mówić,
    >że są jakiekolwiek skutki.

    Mowisz ze "Kupuje to mieszkanie" nie jest zawarciem umowy?
    Tylko jakiej ... przyrzeczonej ?

    >Może to cyniczne, ale informując o rezygnacji przyznajesz, że w ogóle
    >chciałeś. Odradzam.

    Mozesz miec racje :-)

    To jakos tak bezpiecznie ... "rezygnuje z rezerwacji" ? :-)

    J.

  • 22. Data: 2021-03-31 22:05:50
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 31.03.2021 o 20:28, J.F. pisze:

    > Hm, jakby pasuje, ale mam dwie watpliwosci.
    > -jak rozumiec "powinna" ... obowiazkowa ?

    Tu ustawa wielkiego wyboru nie daje. Precyzuje to art. 73§1 kc. Jeżeli
    ustawa zastrzega dla czynności prawnej inną formę szczególną,
    czynność dokonana bez zachowania tej formy jest nieważna. Inną, bo
    poprzedzający paragraf opiewa formę pisemną, dokumentową albo
    elektroniczną. No więc w wypadku zastrzeżenia formy aktu notarialnego po
    prostu inna forma powoduje, że umowa jest nieważna.

    > -czy tam mowa o umowie przedwstepnej czy zasadniczej kupna-sprzedazy ?
    > Szczegolnie w swietle art 535.

    Przede wszystkim pozostaje kwestia formy. Ta ustnie zawarta umowa jest
    nieważna. Więc nie ma już samej umowy. Ten przepis dotyczy tych umów,
    które nie są osobno unormowane. Idziesz do kiosku i zawierasz (być może
    nieświadomie) umowę sprzedaży paczki papierosów. Ona nie ma formy
    pisemnej. Sprzedawca zobowiązuje się do wydania Ci przedmiotu i przenosi
    na Ciebie jego własność. Ty zobowiązujesz się to odebrać i zapłacić.
    Paragon fiskalny nie jest umową, a dokumentem podatkowym związanym z
    ustną umową. >
    > Mowisz ze "Kupuje to mieszkanie" nie jest zawarciem umowy?
    > Tylko jakiej ... przyrzeczonej ?

    Ja bym taką rozmowę rozpatrywał w kategoriach art. 72 kc - czyli
    negocjacje. Dopiero faktycznie sprecyzowana w prawem wymaganej formie
    umowa jest umową. Gdyby to jakoś na piśmie zawarli, to ewentualnie
    pomimo tego, że nie da się na tej podstawie wymusić zawarcia samej
    umowy, to powiedzmy jakieś roszczenia odszkodowawcze za niezawarcie
    umowy by przeszły.

    > Mozesz miec racje :-)
    > To jakos tak bezpiecznie ... "rezygnuje z rezerwacji" ? :-)

    Nie, no oczywiście zwykła etyka nakazywałaby jakoś gościa powiadomić. Ja
    bym go poinformował, że przemyślałem jego propozycję, ale warunki mi
    jednak nie odpowiadają. Niby gra słów, ale będzie właśnie w duchu art.
    72 kc. Należy domniemać, że gdyby sie dogadali, to by zawarli umowę w
    formie prawem przepisanej.

    --
    Robert Tomasik

  • 23. Data: 2021-04-01 12:40:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...

> [...]
    >ustawa zastrzega dla czynności prawnej inną formę szczególną,
    >czynność dokonana bez zachowania tej formy jest nieważna.

    Ale wlasnie "zastrzega". A tu tylko "powinien".
    W paru innych miejscach jest "wymaga" czy "zobowiazany".

    >Przede wszystkim pozostaje kwestia formy. Ta ustnie zawarta umowa
    >jest
    >nieważna. Więc nie ma już samej umowy.

    O co innego mi chodzi.
    "Art. 535. Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść
    na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje
    się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę."

    Zwykla umowa kupna-sprzedazy, a mamy tu "zobowiazanie do przeniesienia
    wlasnosci".
    Czy wiec art 158 odnosi sie do takiej zwyklej umowy kupna-sprzedazy,
    czy do/takze przedwstepnej ?

    Tylko 535 jest do "rzeczy", a
    Art. 155. § 1. Umowa sprzedaży, zamiany, darowizny, przekazania
    nieruchomości
    lub inna umowa zobowiązująca do przeniesienia własności rzeczy co do
    tożsamości oznaczonej
    przenosi własność na nabywcę, chyba że przepis szczególny stanowi
    inaczej albo że strony inaczej postanowiły

    No i mamy kolejna zagwozdke - czy przepisy do "rzeczy" sa inne niz do
    "nieruchomosci", i jak tu sa nawiasy rozlozone
[...]

    Cel pytania ten sam - czy umowa kupna-sprzedazy nieruchomosci przenosi
    wlasnosc na nabywce, czy zobowiazuje do przeniesienia?

    A dalsze pytanie - czy art 158 mowi o umowie kupna-sprzedazy, czy o
    przedwstepnej.

    A tresci by wychodzilo, ze takze o przedwstepnej, czy wrecz - tylko o
    przedwstepnej :-)
    Ale inne zrodla twierdza, ze przedwstepna moze byc sporzadzona
    dowolnie, ale czy sie nie myla ?

    Ech, 1000+ artykułów, a ciagle nie wiadomo co tam napisane :-)

    >Ja bym taką rozmowę rozpatrywał w kategoriach art. 72 kc - czyli
    >negocjacje.

    Jak na negocjacje, to troche zbyt stanowczo :-)

> [...]
    >pomimo tego, że nie da się na tej podstawie wymusić zawarcia samej
    >umowy, to powiedzmy jakieś roszczenia odszkodowawcze za niezawarcie

    No ale jak piszesz wymagana forma notarialna, zwykla pisemna jest
    niewazna.

> [...]
    >bym go poinformował, że przemyślałem jego propozycję, ale warunki mi
    >jednak nie odpowiadają. Niby gra słów, ale będzie właśnie w duchu

    Ale moze jakos grzeczniej, "ale mi odmowili kredytu" ...

    >Należy domniemać, że gdyby sie dogadali, to by zawarli umowę w
    >formie prawem przepisanej.

    U notariusza.

    J.

  • 24. Data: 2021-04-01 16:12:58
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 01.04.2021 o 12:40, J.F. pisze:

    > No i mamy kolejna zagwozdke - czy przepisy do "rzeczy" sa inne niz do
    > "nieruchomosci", i jak tu sa nawiasy rozlozone

    Inne. Tu nie ma żadnej zagwozdki. To dość elementarne.

    > Ale inne zrodla twierdza, ze przedwstepna moze byc sporzadzona dowolnie,
    > ale czy sie nie myla ?

    Jakie źródła?
    > Jak na negocjacje, to troche zbyt stanowczo :-)

    Dla mnie w sam raz.

    > Ale moze jakos grzeczniej,  "ale mi odmowili kredytu" ...

    Odradzam, bo wychodzi na to, że faktycznie chciał, tylko coś mu się bez
    jego woli nie udało.

    > U notariusza.

    I to by była umowa. Na razie negocjowali jej zawarcie.

    --
    Robert Tomasik

  • 25. Data: 2021-04-02 12:33:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...

    >Inne. Tu nie ma żadnej zagwozdki. To dość elementarne.

    Ja tam nie wiem czy w KC cokolwiek jest "elementarne".
    "Komentarze" grubsze od kodeksu :-P

    >Jakie źródła?

    Gazetowe/internetowe.
    https://jakzrozumiecprawnika.pl/przedwstepna-umowa-s
    przedazy-nieruchomosci-pisemna-czy-notarialna/

    Albo
    https://www.otodom.pl/wiadomosci/prawo/jak-nie-strac
    ic-zawierajac-umowe-przedwstepna-kupna-lub-sprzedazy
    -mieszkania-id4835.html
    Tu np nie pisza, ze nie trzeba u notariusza, ale nie pisza tez, ze
    trzeba.

    Choc wiedza, a moze - dlatego ze wiedza, ze
    https://www.otodom.pl/wiadomosci/prawo/w-jakiej-form
    ie-nalezy-podpisac-umowe-przedwstepna-sprzedazy-nier
    uchomosci-id4771.html

    "Umowa ta zawierała essentialia negoti umowy przyrzeczonej, określała
    termin jej zawarcia, jednak nie miała formy aktu notarialnego.
    Jeżeli ustawa wymaga do ważności umowy przyrzeczonej zachowania
    szczególnej formy (np. aktu notarialnego) a umowa przedwstępna nie ma
    takiej formy, to nie jest ona z tej przyczyny nieważna, a tylko strony
    umowy przedwstępnej pozbawione są możności zawarcia umowy
    przyrzeczonej. "

    Ale odszkodowania dochodzic moga :-)

    >Dla mnie w sam raz.

    Mowisz "kupuje", to co to za negocjacje ... to jest koniec negocji.

    >Odradzam, bo wychodzi na to, że faktycznie chciał, tylko coś mu się
    >bez
    >jego woli nie udało.

    Ogolnie, taka rola umowy przedwstepnej.
    Brak kredytu dosc typowy jest.

    Gorzej, jak sprawdzą czy nie udzielili, albo sad stwierdzi, ze skoro
    nie umowiono mozliwosci wycofania, to nie umowiono.

  • 26. Data: 2021-04-02 12:45:07
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 02.04.2021 o 12:33, J.F. pisze:

> [...]
    > takiej formy, to nie jest ona z tej przyczyny nieważna, a tylko strony
    > umowy przedwstępnej pozbawione są możności zawarcia umowy przyrzeczonej. "

    Prisajzli.

    Po umowie notarialnej można zmusić nabywcę do zawarcia umowy docelowej.

    Po umowie zwykłej można tylko dochodzić wyrównania strat.

    MJ

  • 27. Data: 2021-04-02 14:15:52
    Od: Niktnaprawde Nobodyreally <n...@g...com>

    niedziela, 28 marca 2021 o 12:27:56 UTC+2 Robert Tomasik napisał(a):
    > Po za tym, umowę dotyczącą nieruchomości - nawet
    > przedwstępną - dla jej ważności trzeba zawrzeć przed notariuszem.

    Bzdura.
    Umowa przedwstępna sprzedaży nieruchomości zawarta w formie innej niż notarialna jest
    jak najbardziej ważna. Zasadniczo zawarcie jej w formie notarialnej daje dwie
    korzyści:
    1. na jej podstawie można iść do sądu i uzyskać wykonanie tej umowy (przeniesienie
    własności nieruchomości) nawet bez zgody drugiej strony - wyrok sądu zastąpi taką
    zgodę
    2. przedwstępną umowę notarialną można wpisać do księgi wieczystej

    We wszystkich innych aspektach umowa nienotarialna jest wystarczająca. Jeżeli zawiera
    ona przykładowa postanowienia o karze umownej za nie zawarcie umowy ostatecznej, to
    jest to jak najbardziej ważne i możliwe do wyegzekwowania.

  • 28. Data: 2021-04-02 18:48:59
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 02.04.2021 o 12:33, J.F. pisze:

    > Mowisz "kupuje", to co to za negocjacje ... to jest koniec negocji.

    Niekoniecznie. Mówię "kupuję" Twój samochód. Czy doszło do zawarcia
    umowy> Sprzedasz za 1 zł?

    W tym konkretnym wypadku, gdy strony to zrobiły "na gębę" spokojnie da
    się wykazać bez większego mataczenia, ze jakieś tam aspekty istotne nie
    zostały uzgodnione. Da się, bo przeważnie nawet umowy pisemne tego nie
    precyzują dokładnie i w razie wątpliwości stosuje się przepisy ogólne.

    --
    Robert Tomasik

  • 29. Data: 2021-04-02 18:50:47
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 02.04.2021 o 12:45, Michal Jankowski pisze:

    > Po umowie zwykłej można tylko dochodzić wyrównania strat.

    A po stwierdzeniu miedzy kolegami "kupuję"? Przecież niechętny zawarcia
    umowy kupujący może postawić takei warunki w części nieunormowanej
    uprzednim uzgodnieniem, że to jeszcze sprzedający będzie błagał, by nie
    doszło do zawarcia umowy.

    --
    Robert Tomasik

  • 30. Data: 2021-04-04 08:59:59
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Michal Jankowski m...@f...edu.pl ...

> [...]
    > docelowej.
    >
    > Po umowie zwykłej można tylko dochodzić wyrównania strat.

    Czyli jednak moze być w formie nienotarialnej tylko niesie inne skutki
    ze wzgledu na inna postać.
    Ech, kolega znowu wprowadzał w błąd...

    --
    Pozdrawia... Budzik