    Newsgroups: pl.soc.prawo
    <60648b97$0$537$65785112@news.neostrada.pl>
    <6064a6f2$0$525$65785112@news.neostrada.pl>
    <6064bf5a$0$524$65785112@news.neostrada.pl>
    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Subject: Re: wycofanie się z zawartej ustnej umowy
    Date: Wed, 31 Mar 2021 22:05:50 +0200

    W dniu 31.03.2021 o 20:28, J.F. pisze:

    > Hm, jakby pasuje, ale mam dwie watpliwosci.
    > -jak rozumiec "powinna" ... obowiazkowa ?

    Tu ustawa wielkiego wyboru nie daje. Precyzuje to art. 73§1 kc. Jeżeli
    ustawa zastrzega dla czynności prawnej inną formę szczególną,
    czynność dokonana bez zachowania tej formy jest nieważna. Inną, bo
    poprzedzający paragraf opiewa formę pisemną, dokumentową albo
    elektroniczną. No więc w wypadku zastrzeżenia formy aktu notarialnego po
    prostu inna forma powoduje, że umowa jest nieważna.

    > -czy tam mowa o umowie przedwstepnej czy zasadniczej kupna-sprzedazy ?
    > Szczegolnie w swietle art 535.

    Przede wszystkim pozostaje kwestia formy. Ta ustnie zawarta umowa jest
    nieważna. Więc nie ma już samej umowy. Ten przepis dotyczy tych umów,
    które nie są osobno unormowane. Idziesz do kiosku i zawierasz (być może
    nieświadomie) umowę sprzedaży paczki papierosów. Ona nie ma formy
    pisemnej. Sprzedawca zobowiązuje się do wydania Ci przedmiotu i przenosi
    na Ciebie jego własność. Ty zobowiązujesz się to odebrać i zapłacić.
    Paragon fiskalny nie jest umową, a dokumentem podatkowym związanym z
    ustną umową. >
    > Mowisz ze "Kupuje to mieszkanie" nie jest zawarciem umowy?
    > Tylko jakiej ... przyrzeczonej ?

    Ja bym taką rozmowę rozpatrywał w kategoriach art. 72 kc - czyli
    negocjacje. Dopiero faktycznie sprecyzowana w prawem wymaganej formie
    umowa jest umową. Gdyby to jakoś na piśmie zawarli, to ewentualnie
    pomimo tego, że nie da się na tej podstawie wymusić zawarcia samej
    umowy, to powiedzmy jakieś roszczenia odszkodowawcze za niezawarcie
    umowy by przeszły.

    > Mozesz miec racje :-)
    > To jakos tak bezpiecznie ... "rezygnuje z rezerwacji" ? :-)

    Nie, no oczywiście zwykła etyka nakazywałaby jakoś gościa powiadomić. Ja
    bym go poinformował, że przemyślałem jego propozycję, ale warunki mi
    jednak nie odpowiadają. Niby gra słów, ale będzie właśnie w duchu art.
    72 kc. Należy domniemać, że gdyby sie dogadali, to by zawarli umowę w
    formie prawem przepisanej.

    --
    Robert Tomasik