  • Data: 2007-01-16 21:14:34
    Temat: wezwanie przedsądowe, faktury
    Od: Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Hello,

    Mam takie oto dwa pytania:

    1.
    Czy mogę dostarczyć dłużnikowi wezwanie przedsądowe do zapłaty zanim
    jeszcze świadczenie stanie się wymagalne?
    Innymi słowy - jeśli termin płatności faktury upływa mu powiedzmy w dniu
    1 lutego, to czy mogę już 15 stycznia wezwać go przedsądowo do zapłaty w
    terminie do 1 lutego (czyli w normalnym terminie wymagalności
    świadczenia, oczywiście nie wcześniej!).
    Czy w takim wypadku będę mógł 2 lutego od razu wytoczyć odpowiednie
    powódżtwo i czy sąd uzna, że dłużnik został należycie wezwany?
    (Naturalnie o ile nie zapłaci w terminie...)

    2.
    Jeśli odpowiedź na pierwsze pytanie brzmi "tak", to de facto oznacza to,
    że mogę wezwanie przedsądowe dostarczyć dłużnikowi w zasadzie nawet od
    razu w dniu wystawienia faktury. Czy mogę zatem odpowiednie przedsądowe
    wezwanie do zapłaty umieścić po prostu od razu na fakturze? (Coś w
    rodzaju: "Niniejsza faktura stanowi zarazem przedsądowe wezwanie do
    zapłaty. Informujemy, że w przypadku nie dokonania płatności w podanym
    terminie zmuszeni będziemy dochodzić swoich praw na drodze postępowania
    sądowego." itp.)
    Czy w takim wypadku po upłynięciu terminu płatności będę mógł od razu
    wnieść sprawę do sądu?

    --
    MiCHA