  • 11. Data: 2008-12-29 13:40:13
    Temat: Re: urlop na żądanie - zaległy
    Od: gazebo <g...@c...net>

    Plantator pisze:

    > Tak, tylko te 4 dni z poprzedniego roku musisz wykorzystać do końca marca.

    Departament Prawny GIP stwierdza, ze do konca roku

    --
    The Gnome

  • 12. Data: 2008-12-29 13:45:45
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 29 Dec 2008 13:29:58 +0100, gazebo napisał(a):

    > Tylko, że w komentarzu z 2005 stoi jak wół: "Omawiany obowiązek nie
    > dotyczy udzielanych zgodnie z przepisami art.167,2 Kodeksu pracy - 4 dni
    > urlopu na żądanie pracownika".

    A więc pozwól, że zacytuję nieco większy fragment.

    Obowiązkiem pracodawcy jest udzielenie pracownikowi urlopu w tym roku
    kalendarzowym, w którym uzyskał on do niego prawo (art161 Kodeksu pracy).
    Odstępstwa od powyższej zasady dopuszczalne są tylko wyjątkowo, gdy
    przewidują to szczególne przepisy Kodeksu pracy np. przesunięcie urlopu na
    wniosek pracownika lub z powodu szczególnych potrzeb pracodawcy. W takich
    okolicznościach dopuszczalne jest udzielenie niewykorzystanego w danym
    roku urlopu najpóźniej do końca pierwszego kwartału następnego roku.
    Omawiany obowiązek nie dotyczy udzielanych zgodnie z przepisami art.167,2
    Kodeksu pracy - 4 dni urlopu na żądanie pracownika.

    Powinna wystarczeć umiejętność czytania w języku polskim. Jedyny obowiązek
    o jakim się mówi w tym fragmencie, to obowiązek z pierwszego zdania -
    udzielenie urlopu wypoczynkowego w danym roku. I tylko ten obowiązek nie
    dotyczy urlopu na żądanie. Z przyczyn zresztą logicznych - przepisy o
    urlopie na żądanie są włąsnie tymi"szczególnymi przepisami kodeksu pracy".

  • 13. Data: 2008-12-29 14:01:59
    Od: gazebo <g...@c...net>

    jureq pisze:

> [...]
    > dotyczy urlopu na żądanie. Z przyczyn zresztą logicznych - przepisy o
    > urlopie na żądanie są włąsnie tymi"szczególnymi przepisami kodeksu pracy".

    Ja to widzę, pytałem jak skutecznie przekonać pracodawcę nie
    rozdmuchując sprawy. Ponieważ każdy z kim bym na ten temat nie rozmawiał
    twierdzi, że niewykorzystany urlop na żądanie muszę wykorzystać do końca
    marca. No ale teraz mam podpórke w postaci GIP. W zeszłym roku temat
    upadł bo wylądowałem na zwolnieniu. Jestem pewien, że wróci w tym roku,
    a ja nie mam ochoty brać na siłę tych 4 dni, które są dla mnie ni w kij
    ni w oko. Zresztą taki moloch jak TP tak samo wymusza na swoich
    pracownikach. Nie ma z tym dyskusji. Jest aplikacja, która sztywno
    zmusza do zmieszczenia się w pierwszym kwartale. :)

    --
    The Gnome

  • 14. Data: 2008-12-29 14:03:06
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    gazebo pisze:

    > GPP-110-4560-170/08/PE i czy ma on swoją moc rok później.

    To nie ma żadnej "mocy prawnej", ani w tym roku ani w przyszłym. To
    tylko interpretacja.

    --
    @2008 Johnson
    Im bardziej chore państwo, tym więcej w nim praw.

  • 15. Data: 2008-12-29 14:04:47
    Od: gazebo <g...@c...net>

    Johnson pisze:

    > To nie ma żadnej "mocy prawnej", ani w tym roku ani w przyszłym. To
    > tylko interpretacja.

    Tak jest, już się wywiedziałem. Ale spróbuje zawalczyć. :-)

    --
    The Gnome

  • 16. Data: 2008-12-29 14:13:15
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 29 Dec 2008 15:01:59 +0100, gazebo napisał(a):

    > Ja to widzę,

    Co widzisz? Przeczytaj ten fragment jeszcze raz....

    > pytałem jak skutecznie przekonać pracodawcę nie rozdmuchując sprawy.

    Przecież piszę ci, że nie masz racji. Więc w jaki sposób chcesz przekonać
    pracodawcę?

    > Ponieważ każdy z kim bym na ten temat nie rozmawiał twierdzi, że
    > niewykorzystany urlop na żądanie muszę wykorzystać do końca marca.

    I mają rację. Przecież ci pisałem, że to nie jest żademn specjalny urlop,
    tylko "inny" tryb udzielania urlopu wypoczynkowego. Do 31 grudnia możesz
    go wziąć wtedy gdy chcesz. I właśnie dlatego nie można było go wpisać do
    planu urlopów, ani zmusić cię do wzięcia. Po 31 grudnia twoje prawo
    decyzji "wygasa' i jest to już tylko zwykły urlop wypoczynkowy, którego
    pracodawca musi ci udzieliż najpóźniej do 31 marca.

> [...]
    > wylądowałem na zwolnieniu. Jestem pewien, że wróci w tym roku, a ja nie
    > mam ochoty brać na siłę tych 4 dni, które są dla mnie ni w kij ni w oko.

    To trzeba było wykorzystać wtedy gdy go miałeś - czyli w tym roku.

    > Zresztą taki moloch jak TP tak samo wymusza na swoich pracownikach. Nie
    > ma z tym dyskusji. Jest aplikacja, która sztywno zmusza do zmieszczenia
    > się w pierwszym kwartale. :)

    Tu nie decyduje "aplikacja" tylko kodeks pracy.

  • 17. Data: 2008-12-29 14:16:13
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 29 Dec 2008 14:40:13 +0100, gazebo napisał(a):

    > Departament Prawny GIP stwierdza, ze do konca roku

    Proszę o link albo *dokładny* cytat. Zapewne okaże się, że chodzi (w twoim
    wypadku) o koniec roku 2008 i możliwość samodzielnego decydowania o
    terminie urlopu na żądanie.

  • 18. Data: 2008-12-29 14:23:36
    Od: Goomich <g...@u...to.wp.pl>

    jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl> naskrobał/a w

> [...]
    > pierwszego kwartału następnego roku. Omawiany obowiązek nie dotyczy
    > udzielanych zgodnie z przepisami art.167,2 Kodeksu pracy - 4 dni

    Nie.

    Art. 168

    Urlopu nie wykorzystanego w terminie ustalonym zgodnie z art. 163 należy
    pracownikowi udzielić najpóźniej do końca pierwszego kwartału następnego
    roku kalendarzowego; nie dotyczy to części urlopu udzielanego zgodnie z
    art. 167 2.

    Według mnie wyraźnie chodzi o to, że obowiązek przeniesienia zaległego
    urlopu do pierwszeggo kwartału nie dotyczy urlopu na żądanie. Czyli
    trzeba go wykorzystać w roku, w którym nabyło się do niego prawo.

    Art 167 2:

    Pracodawca jest obowiązany udzielić na żądanie pracownika i w terminie
    przez niego wskazanym _nie więcej niż 4 dni urlopu w każdym roku_
    kalendarzowym. Pracownik zgłasza żądanie udzielenia urlopu najpóźniej w
    dniu rozpoczęcia urlopu.

    Oraz art 167 3:

    Łączny wymiar urlopu wykorzystanego przez pracownika na zasadach i w
    trybie określonych w art. 167 2 _nie może przekroczyć w roku
    kalendarzowym 4 dni_, niezależnie od liczby pracodawców, z którymi
    pracownik pozostaje w danym roku w kolejnych stosunkach pracy.

    Wyraźnie mówią, że nie może go być więcej niz 4 dni w roku.

    --
    Pozdrawiam Krzysztof Ferenc
    g...@u...to.wp.pl UIN: 6750153

  • 19. Data: 2008-12-29 14:25:36
    Od: gazebo <g...@c...net>

    jureq pisze:

    > Co widzisz? Przeczytaj ten fragment jeszcze raz....

    Widzę to: "W takich okolicznościach dopuszczalne jest udzielenie
> [...]
    art.167,2 Kodeksu pracy - 4 dni urlopu na żądanie pracownika."

    > Przecież piszę ci, że nie masz racji. Więc w jaki sposób chcesz przekonać

    W takim razie cie nie zrozumiałem. Różnimy się oceną. Ja uznaję zarówno
    komentarz jak i wykładnię GIP.

> [...]
    > decyzji "wygasa' i jest to już tylko zwykły urlop wypoczynkowy, którego
    > pracodawca musi ci udzieliż najpóźniej do 31 marca.

    Ależ właśnie jest. W roku, którym się należy. A urlopem wypoczynkowym
    staje się dopiero nowym rokiem, Proste i logiczne jak dla mnie. I nie
    wiem jak może być zaległym skoro stał sie urlopem wypoczynkowym dopiero
    1 stycznia.

    --
    The Gnome

  • 20. Data: 2008-12-29 14:33:00
    Od: gazebo <g...@c...net>

    jureq pisze:

    > Proszę o link albo *dokładny* cytat. Zapewne okaże się, że chodzi (w twoim
    > wypadku) o koniec roku 2008 i możliwość samodzielnego decydowania o
    > terminie urlopu na żądanie.

    Czy ty czytasz co ja piszę? Pisałem wyraźnie, ze nie mogę w sieci (na
    stronach GIP) odnaleźć oryginału. Podałem sygnaturę. Jeśli znajdziesz
    sam się ucieszę. Na razie pozostaje to: "Jeśli Twój pracownik nie
    wykorzystał w 2007 r., całego urlopu wypoczynkowego i nie skorzystał z
    urlopu na żądanie, powinieneś był udzielić mu "zwykłego" zaległego
    urlopu do 31 marca. Do tego czasu nie musisz jednak udzielić 4 dni
    urlopu, który w poprzednim roku był urlopem na żądanie... . Oto nowe
    stanowisko Głównego Inspektoratu Pracy!"
    --
    The Gnome