  • 171. Data: 2022-02-08 06:56:33
    Temat: Re: unijne kary
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    W dniu 07.02.2022 o 20:02, J.F pisze:

    > W "tym" systemie nie, bo nie ma panstwowego przemyslu.
    >
    > Tzn jak widac - troche jest, partia rzadzi, efekt ... roznie bywa.

    No to teraz porównaj, która partia efektywniej rządziła: PZPR czy PIS
    albo inna PO?
    Wyobraź sobie odbudowę kraju po wojnie robioną przez obecne partie.

    > A ktory rok masz na mysli?
    > Przed 1981 komponenty i surowce byly, tylko dewiz na zakup brakowalo.
    > po 1981 pojawily sie embarga rozne - ale fabryki jakos funkcjonowaly.

    Dewiz brakowało zawsze, bo złotówka nie byłą wymienna a zachód w ramach
    embarga nie kupował naszych produktów. Ale, jak widzisz, fabryki
    funkcjonowały.

    > Po 1989 handel zagraniczny znormalnial, tylko ... np jakie komputery z
    > Elwro chcialbys kupic? Odre, RIAD ?

    Kto wie? Może sterowniki do maszyn albo tanie laptopy składane, tak jak
    wszystkie na świecie. z chińskich komponentów?
    W każdym razie wtedy Odra była wtedy nowoczesnym komputerem i spora ich
    ilość pracowała w naszym, i nie tylko, kraju.

    > Jak sie tym zachodnim korporacjom sprzedalo fabryke drogo, to powinna
    > korporacja dbac, aby przynosila zysk. A mozliwosci duzo, bo sila
    > robocza tania.
    > No chyba, ze sie sprzedalo tanio, i bardziej sie oplacalo teren zaorac
    > i sprzedac.

    No i tak było. Popatrz na FSO. Tam fabrykę najpierw wyeksploatowano do
    zera, czerpiąc zysk a potem zaorano i to całkiem dosłownie.

> [...]
    > Surowcow im zachod nie sprzedawal, czy co?
    > Czy po prostu nie byly oplacalne i kiepsko robily?
    >
    > Ja nie mialem pod nosem stoczni, za to mialem Elwro, FAT, Hutmen,
    > Fadroma, PaFaWag, Dolmel ... mozesz sobie poczytac o dalszych losach..

    > Czy uczciwie - trudno powiedziec.
    > Przetarg ... to nie pietruszka na targu, potencjalnych nabywcow
    > niewielka ilosc, to trzeba "zalatwiac" dlugo.
    >
    > A tu czasu nie ma, bo zaklad sobie nie radzi i nie ma pieniedzy na
    > wyplaty.

    > A to nasz wspanialy przemysl nie potrafil zrobic lepszych komputerow?

    No może nie i o czym to świadczy?

    > Ale co bys tymi komputerami chcial zrobic, ze embargo takie istotne?

    Projektować nowoczesne produkty w inntyc fabrykach?

    > A patrzyles na ceny tych komputerow - ile to srednich pensji stanowil?

    Ale co to ma do rzeczy?
    Nie rozumiesz, podobnie jak wielu innych, że Polska była w innym
    systemie gospodarczym.
    Nie można porównać dwóch różnych systemów, bo w nich był różny parytet
    dochodów.
    Stąd tacy jak Ty argumentują ze śmiechem, że w Polsce zarobki wynosiły 20$.
    Tylko zapominają, że te 20$ wystarczało na mieszkanie, media, ubrania,
    szkoły, lekarzy, a także na coroczne wczasy w górach lub nad morzem a
    nawet na samochód.
    Tylko nie wyjedź tu z mercedesem, wiesz już dlaczego?

    --
    Wiesiaczek (dziś z DC)
    "Ja piję tylko przy dwóch okazjach:

  • 172. Data: 2022-02-08 07:46:22
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@_wiadomo_.onet.pl>

    W dniu 07.02.2022 o 19:32, J.F pisze:

    > Ale ja sie pytalem o pare innych kategorii naszych wspanialych fabryk.
    > Jak widziales przyszlosc naszych fabryk komputerow, samochodow,
    > telewizorow, itp ?
    >
    > A niech bedzie nawet hut i stoczni ... skoro takie swietne, to czemu
    > bankrutowaly ?

    Bankrutowały, bo były źle zarządzane i nie potrafiły nic. Taki przykład
    z mojej okolicy: pod koniec lat 70 do wielkiej fabryki kupiono nowy park
    maszynowy. Nowoczesne maszyny z Włoch. Problem w tym, ze zakupiono
    maszyny bez serwisu i szkoleń (bo był prykaz ministerialny by
    oszczędzać). Maszyny te stały nieużywane do 89r. Służyły tylko temu, że
    jak przyjeżdżali dygnitarze, to chwalono się, że sie posiada takowe...
    Jak po 89 firma zaczęła bankrutować, co bardziej zaradni pracownicy
    kupili te maszyny za bezcen, pojechali, zrobili szkolenia i niektórzy z
    nich stworzyli nowe fortuny, bo na rynku na którym ta duża firma nie
    potrafiła się utrzymać, oni często nie nadążali z produkcją...

    Tak więc wygląda państwowa firma i dlatego upada.

    --
    http://zrzeda.pl

  • 173. Data: 2022-02-08 11:10:12
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Tue, 8 Feb 2022 06:18:46 +0100, Wiesiaczek napisał(a):

    > Fabryki i stocznie pracowały na pełnych obrotach i ta cała produkcja
    > była wchłaniana przez rynek.

    Teraz też nie jest tak źle.
    Jedna stocznia wyprodukowała stępkę; do kupienia po 2 zł za kg.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    Z dalszych eksperymentów zrezygnował."
    Mark Twain

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 174. Data: 2022-02-08 11:13:23
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Tue, 8 Feb 2022 06:56:33 +0100, Wiesiaczek napisał(a):

    > No to teraz porównaj, która partia efektywniej rządziła: PZPR czy PIS
    > albo inna PO?

    Oczywiście, że najlepiej rządziła PZPR.
    Wtedy nikomu nie brakowało papieru toaletowego ani sznurka do
    snopowiązałek.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    żeby rozpalić grilla."
    autor nieznany

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 175. Data: 2022-02-08 11:17:07
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Tue, 8 Feb 2022 06:30:43 +0100, Wiesiaczek napisał(a):

    > Zresztą, jak może widzisz, zachód ma chrapkę na sprywatyzowania Białaza
    > i innych fabryk Białoruskich. Wycięcie takiej konkurencji to jednak coś!

    Nie lękaj się! Ciepły człowiek nie pozwoli na upadek takiego klejnotu
    gospodarczego.

  • 176. Data: 2022-02-08 15:03:55
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 8 Feb 2022 06:56:33 +0100, Wiesiaczek wrote:

    > No to teraz porównaj, która partia efektywniej rządziła: PZPR czy PIS
    > albo inna PO?
    > Wyobraź sobie odbudowę kraju po wojnie robioną przez obecne partie.

    PiS obecnie dziala niczym PZPR, to kto wie, co by wymyslil :-)

    Poza tym zobacz, ze konwersja z rolnictwa do przemyslu dotyczyla wielu
    krajow po wojnie, wiec cholera wie, jak by sobie inne partie
    poradzily.
    Z drugiej strony - w zachodniej europie bylo wtedy przejscie do
    socjalizmu, ale takiego kapitalistycznego ...

    > Dewiz brakowało zawsze, bo złotówka nie byłą wymienna a zachód w ramach
    > embarga nie kupował naszych produktów.

    Przed 1981 nie bylo embarga, a dewiz i tak zabraklo.

    > Ale, jak widzisz, fabryki funkcjonowały.

    na ksiezycowej ekonomii.

    > Kto wie? Może sterowniki do maszyn albo tanie laptopy składane, tak jak
    > wszystkie na świecie. z chińskich komponentów?

    laptopy to jeszcze ten okres.
    Tanie skladane komputery ... jak najbardziej.
    Tylko szybko sie okazalo, ze panstwowy gigant nie jest w stanie tego
    tanio zrobic.

    P.S. Elwro robilo zasilacze do pecetow ... a przynajmniej skladalo,
    bo mialy bezpiecznik.
    Oraz obudowy do pecetow - znamienne tym, że ze srubkami metrycznymi na
    plaski srubokret.

    Skad im sie taka produkcja wziela ?

    > W każdym razie wtedy Odra była wtedy nowoczesnym komputerem i spora ich
    > ilość pracowała w naszym, i nie tylko, kraju.

    Nie zartuj.
    Nowoczesna to ona byla w 1970.
    A przyszedl rok 1990, rynek nie chcial juz Odry, ani RIADa,
    ani nawet Juniora/Spectrum, tylko klona IBM PC.

    > No i tak było. Popatrz na FSO. Tam fabrykę najpierw wyeksploatowano do
    > zera, czerpiąc zysk a potem zaorano i to całkiem dosłownie.

    Kiepsko trafiles. FSO sprzedano Daewoo, ktory trzaskal dalej polonezy,
    ale tez zainwestowal w produkcje tico, matiza i lanosa.
    Polonezy przestaly byc kupowane przez ludzi, ale swietlana przyszlosc
    moglaby czekac fabryke, gdyby nie kryzys w Azji, bankructwo Daewoo,
    odsprzedaz czesci motoryzacyjnej ... po czym sie okazalo, ze FSO nikt
    nie chce.

    Teraz podobnie moze byc z FSM Gliwice, tzn Oplem.
    No i Fiatem.

    > No może nie i o czym to świadczy?

    > Projektować nowoczesne produkty w inntyc fabrykach?

    No to akurat CAD dopiero wchodzil.

> [...]
    > Tylko zapominają, że te 20$ wystarczało na mieszkanie, media, ubrania,
    > szkoły, lekarzy, a także na coroczne wczasy w górach lub nad morzem a

    Tak umiarkowanie starczaly, bo towarow nie mozna bylo kupic.
    Tzn obywatelom by starczaly, ale w kraju cos bylo nie tak, skoro
    brakowalo.

    No ale dobra - na rzeczy powszechne starczaly, ale na komputery juz
    nie starczaly. Wiec jak chcesz skompueryzowac zaklady?

    > Tylko nie wyjedź tu z mercedesem, wiesz już dlaczego?

    Starczaly na malucha.
    Wyrob samochodopodobny :-)

    Owszem, musze przyznac, ze krajowa elektronika w 1980 byla zacofana
    tak ok 10 lat, co wtedy jeszcze nie bylo duzo.
    I moglibysmy utrzymywac ten dystans, tylko ... przyszla era
    mikroprocesorow, a u nas co? spawacz zamknal granice.

    Przyszedl rok 1990, swiat zrobil spory postep, a krajowe fabryki nie.
    No i padly.

    A potem sie okazalo, ze europejska elektronika tez padla.

    J.

  • 177. Data: 2022-02-08 15:13:24
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    W dniu 08.02.2022 o 11:17, Olin pisze:

    > Nie lękaj się! Ciepły człowiek nie pozwoli na upadek takiego klejnotu
    > gospodarczego.

    Spierdalaj.

  • 178. Data: 2022-02-08 15:14:01
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    W dniu 08.02.2022 o 11:13, Olin pisze:

    > Oczywiście, że najlepiej rządziła PZPR.
    > Wtedy nikomu nie brakowało papieru toaletowego ani sznurka do
    > snopowiązałek.

    Spierdalaj.

  • 179. Data: 2022-02-08 15:15:08
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 8 Feb 2022 06:30:43 +0100, Wiesiaczek wrote:
> [...]
    ej-motoryzacji/
    >>> http://www.kmg.agh.edu.pl/KN/pps/bielaz%20dlaczego%2
    0(nadal)%20pracuje%20w%20naszych%20kopalniach.pdf

    > Nie, nie trzeba było.Biełąz jest tu dobrym przykładem.
    > Zresztą, jak może widzisz, zachód ma chrapkę na sprywatyzowania Białaza
    > i innych fabryk Białoruskich. Wycięcie takiej konkurencji to jednak coś!

    No coz - jak sobie dobrze radzi, to wyciecie moze byc trudne lub
    nieoplacalne.
    Chyba, ze wcale sobie tak dobrze nie radzi, ale korzysta na tanich
    surowcach po znajomosci i pracownikach.

    No ale wracamy do pytania - komu i ile sprzedaje, i czy da sie zarobic
    na wycieciu.

    > Elektronikę użytkową przejęły już dawno Chiny i chyba nie ma na świecie
    > producenta, który by taki rzeczy produkował bez chińskich komponentów.
    > Pewnie sładałby swoje produkty z Chińskich podzespołów tak jak to robią
    > czołowe światowe firmy.

    Ale najtaniej sie sklada w Chinach.
    Patrz na Apple - produkcja/montaz w Chinach, komponenty z Chin,
    Tajwanu, Korei ...

    > Kasprzak produkował jednak również elektronikę przemysłową i wojskową, a
    > ta mogłaby się rozwijać w dalszym ciągu. Taki warszawski RAWAR nie
    > produkował elektroniki użytkowej, więc o nim ciszej, ale radary dla
    > całej gospodarki i wojska. Można było?

    Mozna bylo, i chyba nadal radary produkuje.
    Tylko ... bedziesz z tego zadowolony?

    bo wychodzi na to, ze zaplacisz podatki, aby utrzymac pracownikow
    Radwaru, aby oni dostarczali radary ... ktore nasze wojsko schowa do
    hangarow.

    No chyba, ze uda im sie cos wyeksportowac.

    J.

  • 180. Data: 2022-02-08 15:18:00
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    W dniu 08.02.2022 o 11:10, Olin pisze:

    > Teraz też nie jest tak źle.
    > Jedna stocznia wyprodukowała stępkę; do kupienia po 2 zł za kg.

    Nareszcie powiedziałeś coś z sensem.

    Teraz wykombinuj jakieś wnioski.