  • 71. Data: 2019-02-04 17:34:23
    Temat: Re: Antysemityzm jest najważniejszy? antysemityzm v. antypolonizm
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Proszę:
    > Żyd - obywatel Izraela lub szerzej, ktoś o pochodzeniu żydowskim kto sam
    > tak siebie definiuje.

    http://xurl.pl/fn3p twierdzą, że jedynie 75% populacji mieszkańców
    Izraela, to Żydzi.

  • 72. Data: 2019-02-04 18:19:53
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Robert Tomasik <r...@g...pl> pisze:

    > Wnosząc po http://xurl.pl/fn3p, to zaledwie 75 % populacji obywateli
    > Izraela jest Żydami. Niespecjalnie mnie przekonałeś, że "żyd", to
    > obywatel Izraela.

    A dlaczego sądzisz że _ja_ do _tego_ chciałem przekonać?
    Chyba ci się poglądy kontr-dyskutantów w wątku "mieszają".

    BTW Czy powiedzenie że "Państwo Izrael czeka na WSZYSTKICH Żydów"
    to antysemityzm? Co to za antysemickie państwo by było! ;-)

    --
    A. Filip

  • 73. Data: 2019-02-04 18:37:24
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 4 Feb 2019 17:34:23 +0100, Robert Tomasik napisał(a):

    > http://xurl.pl/fn3p twierdzą, że jedynie 75% populacji mieszkańców
    > Izraela, to Żydzi.

    Definicje mają swoje ograniczenia. Chyba się nie spodziewasz że we
    Francji mieszkają tylko Francuzi? Tym niemniej, w pierwszym
    przybliżeniu, w jezyku potocznym tak mówimy o mieszkańcach lub
    obywatelach Francji. Kiedy mówimy że Francuzi się zbuntowali, założyli
    żółte kamizelki i wyszli na ulicę to chyba się nie spodziewasz że spiker
    wyliczy wszystkie narodowości akurat biorące udział w proteście?
    Czy ja muszę wszystkim małorozgarniętym tłumaczyć oczywistości? Popatrz
    sobie do słownika polszczyzny. Tam są podane zakresy znaczeniowe słów.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 74. Data: 2019-02-04 19:43:37
    Od: Animka <a...@t...nieja.idm.pl>

    > W Polsce jest ponad 90 % Katolików, ale pisanie zamiast Polak katolik
    > chyba nie jest zbyt poprawne. Pytanie, jak nazwać obywatela Izraela.

    Polak to Polak, Izraelczyk to Izraelczyk. Takie to trudne do zrozumienia?

    --
    animka

  • 75. Data: 2019-02-04 19:59:39
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 04-02-19 o 18:19, A. Filip pisze:

> [...]
    > BTW Czy powiedzenie że "Państwo Izrael czeka na WSZYSTKICH Żydów"
    > to antysemityzm? Co to za antysemickie państwo by było! ;-)

    Pomyliłem wiadomość, na którą odpisałem :-D a mój serwer nie pozwala na
    usuwanie wiadomości.

  • 76. Data: 2019-02-04 20:06:04
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

  • 77. Data: 2019-02-04 20:32:41
    Od: nadir <n...@h...org>

    > Pytanie, jak nazwać obywatela Izraela.

    Może Izraelczyk?

  • 78. Data: 2019-02-04 21:18:03
    Od: Kviat

    > W Polsce jest ponad 90 % Katolików, ale pisanie zamiast Polak katolik
    > chyba nie jest zbyt poprawne. Pytanie, jak nazwać obywatela Izraela.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Izraelczycy

    naród żydowski - naród polski
    żyd - katolik

    Polak z obywatelstwem polskim - obywatel Polski o narodowości polskiej
    Polak z obywatelstwem niemieckim - obywatel Niemiec o narodowości polskiej
    Żyd z obywatelstwem polskim - obywatel Polski o narodowości żydowskiej
    Żyd z obywatelstwem izraelskim - obywatel Izraela o narodowości żydowskiej

    Izraelczycy - obywatele Izraela o różnej narodowości
    Polacy - obywatele Polski o różnej narodowości
    (tak, można być Polakiem nie będąc narodowości polskiej)
    (tak, można być Niemcem nie będąc narodowości niemieckiej)

    katolik - niekoniecznie Polak
    żyd - niekoniecznie Żyd

    Zamieszanie bierze się stąd, że część państw nosi nazwę (przeważającej)
    grupy narodowościowej, a część państw nie.
    (A właściwie grupy etnicznej - naród to taka bardziej wyrafinowana grupa
    etniczna i granice między nimi są bardzo nieostre i w głównej mierze
    umowne.)
    Np. Indonezja. Ok. 250 grup różnych etnicznie i narodowościowo, w
    zasadzie jest na etapie tworzenia (kształtowania) czegoś, co można
    nazwać (albo będzie się nazywać w przyszłości) narodowością indonezyjską.

    Dlatego w mowie potocznej i używając skrótów myślowych, które w
    dyskusjach są konieczne, to nie jest wielki błąd, gdy mówi się Polak - w
    domyśle obywatel państwa polskiego, albo Żyd - w domyśle obywatel
    państwa izraelskiego.

    Za to błędem niewybaczalnym i wynikającym z totalnej ignorancji jest
    mówienie:
    żyd - jako Żyd
    tak samo jak
    katolik - jako Polak

    To, że akurat słowo "żyd" (wyznanie) jest takie samo jak "Żyd"
    (narodowość) nie ma znaczenia (ale ma uzasadnienie historyczne).
    Podczas pisania rozróżniamy to pisząc małą lub wielką literą.
    Gdy mówimy, rozróżnienie czy mowa jest o narodowości, czy o wyznaniu,
    wynika z kontekstu wypowiedzi (jak widać, nie dla wszystkich...).
    Tak jak z wieloma innymi słowami, które mają więcej niż jedno znaczenie:
    zamek, pilot, muszla, mysz itd.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 79. Data: 2019-02-04 21:36:40
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 04-02-19 o 21:18, Kviat pisze:

    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Izraelczycy
    >
    > naród żydowski - naród polski
    > żyd - katolik

    No właśnie bardziej poprawna wydaje mi się używanie nazwy "Izraelczycy",
    niż "Żydzi" w tym wypadku. Jak słyszę Żyd, to niekoniecznie kojarzę to z
    Izraelem. W moim mieście przed wojną żyło 30% Żydów.

    > Zamieszanie bierze się stąd, że część państw nosi nazwę (przeważającej)
    > grupy narodowościowej, a część państw nie.

    Przede wszystkim tymi grupami narodowościowymi bywa różnie. Nie każda
    ma państwo. Czasem żyją w rożnych państwach i nie mająkraju.

  • 80. Data: 2019-02-04 23:26:28
    Od: Kviat

    > No właśnie bardziej poprawna wydaje mi się używanie nazwy "Izraelczycy",
    > niż "Żydzi" w tym wypadku.

    To zależy, czy kontekst rozmowy dotyczy narodowości, czy dotyczy
    obywatelstwa. I do kogo kierujesz swoją wypowiedź.

    Jeżeli podczas rozmowy masz na myśli Żydów jako obywateli Izraela i
    mówisz "Izraelczycy", możesz odbiorcę wprowadzić w błąd, bo on pomyśli,
    że mówisz nie tylko o Żydach, ale również o innych narodowościach
    mieszkających na terenie Izraela (w tym również o Polakach tam
    mieszkających).

    Z drugiej strony, gdy mówisz do kogoś "Izraelczycy", to ten ktoś może
    zrozumieć to jako "Żydzi", bo nie zdaje sobie sprawy (nie wie), że w
    Izraelu nie mieszkają sami Żydzi. (Tak samo jak mówiąc "Polacy",
    większość ludzi od razu kojarzy to z ludźmi o narodowości polskiej, a
    nie obywatelami Polski, a przecież w grupie "Polacy" również zawierają
    się np. Żydzi czy Hiszpanie z obywatelstwem polskim).

    Jeżeli wiesz z kim rozmawiasz i o czym rozmawiasz, to nie musisz mówić
    "Polak o narodowości żydowskiej", tylko powiesz "Żyd". Obie formy będą
    poprawne - zrozumiałe z kontekstu dla obydwu stron.
    To samo dotyczy poprawności czy "Żyd" czy "Izraelczyk".

    To nie są proste sprawy i bardzo trudno jest orzec definitywnie jak jest
    poprawnie w danej sytuacji. Jeżeli "poprawnie" rozumiesz jako
    "zrozumiałe dla odbiorcy" (bo chyba o to chodzi w komunikacji?), to to
    niekoniecznie musi być zawsze poprawne w sensie formalnym, bo zwyczajnie
    się nie dogadacie. Ludzie mają różny poziom językowo-pojęciowy i jeżeli
    kierujesz wypowiedź do konkretnej osoby jesteś w stanie się dostosować.
    I wtedy zwrot/fraza formalnie niepoprawna, będzie jak najbardziej
    poprawna (jakkolwiek to absurdalnie brzmi...), ponieważ będzie poprawnie
    zrozumiana przez drugą stronę.

    Sprawa się komplikuje, gdy swoją wypowiedź kierujesz do szerszego grona.
    Choćbyś nie wiem jak poprawnie napisał, to i tak nie masz gwarancji, że
    zostaniesz poprawnie zrozumiany przez wszystkich. Musiałbyś za każdym
    razem pisać elaboraty, co masz na myśli pisząc "Izraelczycy".

    Podam przykład.
    Jeżeli antysemita pisze w negatywnym kontekście w stopce "żyd" albo
    "Żyd" albo "Izraelita" - formalnie jak najbardziej poprawnie - to ja
    nigdy nie wiem, czy on ma na myśli, że nienawidzi ludzi wyznania
    żydowskiego (judaistycznego) - czyli również Polaków tego wyznania, czy
    też nienawidzi ludzi o narodowości żydowskiej - czyli również katolików.
    Przypuszczam, że on sam nie wie :)
    Używa tych słów zamiennie, traktuje je jako synonimy, bo na tyle pozwala
    mu jego poziom percepcji. Jeszcze nie spotkałem antysemity, który by był
    w stanie powiedzieć, kogo nienawidzi pisząc "żyd" (albo "Żyd",
    "Izraelita" rzadziej, bo pewnie za długie do pisania).

    Z drugiej strony, gdy antysemici rozmawiają/piszą między sobą, to
    niezależnie co tam sobie napiszą, formalnie poprawnie, czy niepoprawnie,
    świetnie się dogadują.

    > Jak słyszę Żyd, to niekoniecznie kojarzę to z
    > Izraelem. W moim mieście przed wojną żyło 30% Żydów.

    Czyli Polaków narodowości żydowskiej. (Założyłem, nie wiem czy słusznie,
    że to miasto było na terenie Polski.)

    Skoro nie z Izraelem, to z czym?
    Czy słysząc Żyd, kojarzysz to z Polską?

    > Przede wszystkim tymi grupami narodowościowymi bywa różnie. Nie każda
    > ma państwo. Czasem żyją w rożnych państwach i nie mająkraju.

    Przede wszystkim określenie czyjejś narodowości jest niezwykle trudne.
    Jedynym pewnym wyznacznikiem jest osobista deklaracja.

    Pozdrawiam
    Piotr