    Subject: Re: Antysemityzm jest najważniejszy? antysemityzm v. antypolonizm
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    <z1zw2g6630pd$.145rzfngah8yi.dlg@40tude.net> <a...@w...eu>
    <5c5612fe$0$475$65785112@news.neostrada.pl>
    <1...@4...net> <a...@w...eu>
    <5c570573$0$31100$65785112@news.neostrada.pl>
    <5c5709ee$0$483$65785112@news.neostrada.pl>
    <pz6cy6v1oa8v.8k0l0hhw9pgq$.dlg@40tude.net>
    <5c572bc3$0$490$65785112@news.neostrada.pl>
    <1hdxjmf7b2jx$.lbnybhlfni51.dlg@40tude.net>
    <5c57390f$0$484$65785112@news.neostrada.pl>
    <ewbkamf4xm9o.1kjdg5k94k63k$.dlg@40tude.net>
    <5c577640$0$502$65785112@news.neostrada.pl>
    <19gxczk371abb$.1lkb3c9mozpxv.dlg@40tude.net>
    <5c586994$0$494$65785112@news.neostrada.pl>
    <sd2lablm38k4$.i7em9ojf1ylh.dlg@40tude.net>
    <5c588d22$0$486$65785112@news.neostrada.pl>
    <5c589dfb$0$484$65785112@news.neostrada.pl>
    <5c58a258$0$526$65785112@news.neostrada.pl>
    From: Kviat
    Date: Mon, 4 Feb 2019 23:26:28 +0100

    > No właśnie bardziej poprawna wydaje mi się używanie nazwy "Izraelczycy",
    > niż "Żydzi" w tym wypadku.

    To zależy, czy kontekst rozmowy dotyczy narodowości, czy dotyczy
    obywatelstwa. I do kogo kierujesz swoją wypowiedź.

    Jeżeli podczas rozmowy masz na myśli Żydów jako obywateli Izraela i
    mówisz "Izraelczycy", możesz odbiorcę wprowadzić w błąd, bo on pomyśli,
    że mówisz nie tylko o Żydach, ale również o innych narodowościach
    mieszkających na terenie Izraela (w tym również o Polakach tam
    mieszkających).

    Z drugiej strony, gdy mówisz do kogoś "Izraelczycy", to ten ktoś może
    zrozumieć to jako "Żydzi", bo nie zdaje sobie sprawy (nie wie), że w
    Izraelu nie mieszkają sami Żydzi. (Tak samo jak mówiąc "Polacy",
    większość ludzi od razu kojarzy to z ludźmi o narodowości polskiej, a
    nie obywatelami Polski, a przecież w grupie "Polacy" również zawierają
    się np. Żydzi czy Hiszpanie z obywatelstwem polskim).

    Jeżeli wiesz z kim rozmawiasz i o czym rozmawiasz, to nie musisz mówić
    "Polak o narodowości żydowskiej", tylko powiesz "Żyd". Obie formy będą
    poprawne - zrozumiałe z kontekstu dla obydwu stron.
    To samo dotyczy poprawności czy "Żyd" czy "Izraelczyk".

    To nie są proste sprawy i bardzo trudno jest orzec definitywnie jak jest
    poprawnie w danej sytuacji. Jeżeli "poprawnie" rozumiesz jako
    "zrozumiałe dla odbiorcy" (bo chyba o to chodzi w komunikacji?), to to
    niekoniecznie musi być zawsze poprawne w sensie formalnym, bo zwyczajnie
    się nie dogadacie. Ludzie mają różny poziom językowo-pojęciowy i jeżeli
    kierujesz wypowiedź do konkretnej osoby jesteś w stanie się dostosować.
    I wtedy zwrot/fraza formalnie niepoprawna, będzie jak najbardziej
    poprawna (jakkolwiek to absurdalnie brzmi...), ponieważ będzie poprawnie
    zrozumiana przez drugą stronę.

    Sprawa się komplikuje, gdy swoją wypowiedź kierujesz do szerszego grona.
    Choćbyś nie wiem jak poprawnie napisał, to i tak nie masz gwarancji, że
    zostaniesz poprawnie zrozumiany przez wszystkich. Musiałbyś za każdym
    razem pisać elaboraty, co masz na myśli pisząc "Izraelczycy".

    Podam przykład.
    Jeżeli antysemita pisze w negatywnym kontekście w stopce "żyd" albo
    "Żyd" albo "Izraelita" - formalnie jak najbardziej poprawnie - to ja
    nigdy nie wiem, czy on ma na myśli, że nienawidzi ludzi wyznania
    żydowskiego (judaistycznego) - czyli również Polaków tego wyznania, czy
    też nienawidzi ludzi o narodowości żydowskiej - czyli również katolików.
    Przypuszczam, że on sam nie wie :)
    Używa tych słów zamiennie, traktuje je jako synonimy, bo na tyle pozwala
    mu jego poziom percepcji. Jeszcze nie spotkałem antysemity, który by był
    w stanie powiedzieć, kogo nienawidzi pisząc "żyd" (albo "Żyd",
    "Izraelita" rzadziej, bo pewnie za długie do pisania).

    Z drugiej strony, gdy antysemici rozmawiają/piszą między sobą, to
    niezależnie co tam sobie napiszą, formalnie poprawnie, czy niepoprawnie,
    świetnie się dogadują.

    > Jak słyszę Żyd, to niekoniecznie kojarzę to z
    > Izraelem. W moim mieście przed wojną żyło 30% Żydów.

    Czyli Polaków narodowości żydowskiej. (Założyłem, nie wiem czy słusznie,
    że to miasto było na terenie Polski.)

    Skoro nie z Izraelem, to z czym?
    Czy słysząc Żyd, kojarzysz to z Polską?

    > Przede wszystkim tymi grupami narodowościowymi bywa różnie. Nie każda
    > ma państwo. Czasem żyją w rożnych państwach i nie mająkraju.

    Przede wszystkim określenie czyjejś narodowości jest niezwykle trudne.
    Jedynym pewnym wyznacznikiem jest osobista deklaracja.

    Pozdrawiam
    Piotr