    Subject: Re: Antysemityzm jest najważniejszy? antysemityzm v. antypolonizm
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    <z1zw2g6630pd$.145rzfngah8yi.dlg@40tude.net> <a...@w...eu>
    <5c5612fe$0$475$65785112@news.neostrada.pl>
    <1...@4...net> <a...@w...eu>
    <5c570573$0$31100$65785112@news.neostrada.pl>
    <5c5709ee$0$483$65785112@news.neostrada.pl>
    <pz6cy6v1oa8v.8k0l0hhw9pgq$.dlg@40tude.net>
    <5c572bc3$0$490$65785112@news.neostrada.pl>
    <1hdxjmf7b2jx$.lbnybhlfni51.dlg@40tude.net>
    <5c57390f$0$484$65785112@news.neostrada.pl>
    <ewbkamf4xm9o.1kjdg5k94k63k$.dlg@40tude.net>
    <5c577640$0$502$65785112@news.neostrada.pl>
    <19gxczk371abb$.1lkb3c9mozpxv.dlg@40tude.net>
    <5c586994$0$494$65785112@news.neostrada.pl>
    <sd2lablm38k4$.i7em9ojf1ylh.dlg@40tude.net>
    <5c588d22$0$486$65785112@news.neostrada.pl>
    From: Kviat
    Date: Mon, 4 Feb 2019 21:18:03 +0100

    > W Polsce jest ponad 90 % Katolików, ale pisanie zamiast Polak katolik
    > chyba nie jest zbyt poprawne. Pytanie, jak nazwać obywatela Izraela.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Izraelczycy

    naród żydowski - naród polski
    żyd - katolik

    Polak z obywatelstwem polskim - obywatel Polski o narodowości polskiej
    Polak z obywatelstwem niemieckim - obywatel Niemiec o narodowości polskiej
    Żyd z obywatelstwem polskim - obywatel Polski o narodowości żydowskiej
    Żyd z obywatelstwem izraelskim - obywatel Izraela o narodowości żydowskiej

    Izraelczycy - obywatele Izraela o różnej narodowości
    Polacy - obywatele Polski o różnej narodowości
    (tak, można być Polakiem nie będąc narodowości polskiej)
    (tak, można być Niemcem nie będąc narodowości niemieckiej)

    katolik - niekoniecznie Polak
    żyd - niekoniecznie Żyd

    Zamieszanie bierze się stąd, że część państw nosi nazwę (przeważającej)
    grupy narodowościowej, a część państw nie.
    (A właściwie grupy etnicznej - naród to taka bardziej wyrafinowana grupa
    etniczna i granice między nimi są bardzo nieostre i w głównej mierze
    umowne.)
    Np. Indonezja. Ok. 250 grup różnych etnicznie i narodowościowo, w
    zasadzie jest na etapie tworzenia (kształtowania) czegoś, co można
    nazwać (albo będzie się nazywać w przyszłości) narodowością indonezyjską.

    Dlatego w mowie potocznej i używając skrótów myślowych, które w
    dyskusjach są konieczne, to nie jest wielki błąd, gdy mówi się Polak - w
    domyśle obywatel państwa polskiego, albo Żyd - w domyśle obywatel
    państwa izraelskiego.

    Za to błędem niewybaczalnym i wynikającym z totalnej ignorancji jest
    mówienie:
    żyd - jako Żyd
    tak samo jak
    katolik - jako Polak

    To, że akurat słowo "żyd" (wyznanie) jest takie samo jak "Żyd"
    (narodowość) nie ma znaczenia (ale ma uzasadnienie historyczne).
    Podczas pisania rozróżniamy to pisząc małą lub wielką literą.
    Gdy mówimy, rozróżnienie czy mowa jest o narodowości, czy o wyznaniu,
    wynika z kontekstu wypowiedzi (jak widać, nie dla wszystkich...).
    Tak jak z wieloma innymi słowami, które mają więcej niż jedno znaczenie:
    zamek, pilot, muszla, mysz itd.

    Pozdrawiam
    Piotr