  • 1. Data: 2007-07-31 15:38:48
    Temat: spadek, darowizna czy kupno?
    Od: "Piotr Szydłowski" <p...@j...pl>

    Witam,
    mam taką sprawę i chcę się zorientować od czego zaczać, co jeszcze i gdzie
    trzeba załatwić:

    Zmarła właścicielka mieszkania własnościowego. Jest postanowienie sądu o
    nabyciu spadku po zmarłej przez dwóch synów (mój ojciec i jego brat) po 1/2
    na każdego z nich. Takie postanowienie zgoszono w U. Skarbowym zgodnym z
    ostatnim miejscem zameldowania właściciela. Teraz oni (mój ojciec i jego
    brat) chcę przekazać je na mnie. Jak lepiej/szybciej/taniej jest to zrobić:
    - czy poprzez darowiznę, ale trzy lata temu już jedną dostalem
    (mieszkaniową)
    - czy lepiej jest to mieszkanie od nich odkupić
    Oczywiście brat ojca chce za swoją połowę mieszknia ustalona zapłatę
    (zapłata po przez kredyt hipoteczny na w/w mieszkanie, kredyt na mnie).

    z góry dziękuję za podpowiedź

    --
    z poważaniem
    Piotr Szydłowski

  • 2. Data: 2007-07-31 17:16:50
    Temat: Re: spadek, darowizna czy kupno?
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "Piotr Szydłowski" <p...@j...pl> wrote in message
> [...]
    > Oczywiście brat ojca chce za swoją połowę mieszknia ustalona zapłatę
    > (zapłata po przez kredyt hipoteczny na w/w mieszkanie, kredyt na mnie).

    Najlepiej zrobić to tak jak będzie w rzeczywistości.
    Skoro brat ojca chce zapłatę, to nie da się tego nazwać darowizną.
    U notariusza spiszecie umową sprzedaży cześci należącej do brata. 2%
    podatku od transakcji
    Twój ojciec może ci to podarować, czyli u notariusza spiszecie umowę
    darowizny. Nie ma podatku. Fakt, ze masz inne mieszkanie jest bez znaczenia.
    Plus oczywiscie koszty notariusza za dwie umowy.