  • Data: 2010-05-23 07:48:59
    Temat: reskrypt - co to jest?
    Od: "Janusz Nedoma" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Kłaniam się nisko grupie. Jestem to nowy - a właściwie tylko przyszedłęm
    poprosić fachowcó o pomoc.

    Przez grupę pl.rec.zeglarstwo przetoczył się o statnio dość emocjonalny wątek
    nt. noszenia barw narodowych, flag i bander. Przy okazji pojawiły się pewne
    osądy, z którymi nie całkiem się zgadzam - i dlatego proszę o pomoc.

    Otóż, Yacht Klub Polski zwyczajowo używa bandery kroju wojennego (czyli z
    wycięciem w "jakółczy ogon") ze znaczkiem klubowym w kantonie. Dotarłem do
    informacji, że prawo do używania takiego wzoru bandery dał YKPowi reskrypt
    Ministra Spraw Wewn., wydany w prozumieniu z Ministraem Spraw Wojskowych w dniu
    26.02.1927. (Nawiasem mówiąc w tej samej dacie oficjalnie uznano Mazurka
    Dąbrowskiego za nasz hymn - ale to już innym aktem prawny.)

    No i tu kilka pytań:

    - co to za rodzaj aktu prawnego II Rzeczypospolitej?
    - gdzie promulgowano reskrypty?
    - czy istnieje możliwość dotarcia do oryginalnego tekstu reskryptu, który mnie
    interesuje? (w sejmowym ISIP w DzU.1927 - nie znalazłem, archiwum MP zaczyna
    się od roku 1930),
    - co z mocą prawną tego dokumentu?
    - jak zabrać się za szukanie ewentualnych aktów uchylających?

    Nisko się kłaniam i pozdrawiam.
    Jasiek