  • 31. Data: 2024-07-05 12:42:46
    Temat: Re: reparacje
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 5 Jul 2024 11:13:42 +0200, Robert Wańkowski wrote:

    > Ale podpisaliśmy z NRD, RFN pod to się podłączyło?

    Najpierw z NRD, choc PiS to kwestionuje - brak w archiwach.
    Potem z RFN (1975).

    Potem już ze zjedoczonymi Niemcami, tzn nadal pod nazwą RFN.

    > Czy zjednoczenie polegało na wchłonięciu RFN prze NRD? ;)

    Jakos tak. Przy czym RFN w teorii jest federacją landów,
    więc dołączenie kolejnych (z DDR) nie było niczym szczególnym.

    Aczkolwiek samodzielność tych landów mniejsza niz amerykańskich stanów
    czy np Szkocji :-)

    J.

  • 32. Data: 2024-07-05 13:05:21
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 05.07.2024 o 12:42, J.F pisze:

    > Najpierw z NRD, choc PiS to kwestionuje - brak w archiwach.

    Mówisz o tym z 53 roku?

    https://www.bankier.pl/wiadomosc/Mularczyk-Nie-ma-do
    kumentu-spelniajacego-formalne-wymogi-uchwaly-rzadu-
    z-1953-r-o-zrzeczeniu-sie-reparacji-8400127.html

    "rzekome jednostronne oświadczenie Rady Ministrów z 23 sierpnia 1953 r.
    o zrzeczeniu się przez PRL reparacji wojennych naruszało obowiązującą
    wówczas konstytucję z 22 lipca 1952 r., ponieważ sprawy ratyfikacji i
    wypowiadania umów międzynarodowych należały do kompetencji Rady Państwa,
    a nie Rady Ministrów".

    Jacyś konstytucjonaliści się wypowiedzieli czy Rada Ministrów miała
    takie uprawnienia?

    > Potem z RFN (1975).
    >
    > Potem już ze zjedoczonymi Niemcami, tzn nadal pod nazwą RFN.

    > Jakos tak. Przy czym RFN w teorii jest federacją landów,
    > więc dołączenie kolejnych (z DDR) nie było niczym szczególnym.

    Ale ja żartem pisałem, że to NRD przyłączyła RFN. Czyli ewentualne
    zrzeczenie rozszerzyłoby się na RFN.
    Ale tak nie było.

    > Aczkolwiek samodzielność tych landów mniejsza niz amerykańskich stanów
    > czy np Szkocji :-)

    Robert

  • 33. Data: 2024-07-05 13:06:09
    Od: n...@o...pl

    Robert Wańkowski <r...@w...pl> napisał(-a):

    > Ale podpisaliśmy z NRD, RFN pod to się podłączyło?
    > Czy zjednoczenie polegało na wchłonięciu RFN prze NRD? ;)
    >

    > Robert

    Pisałem:
    ""Być może podpisałam". Pokrętne tłumaczenie Fotygi ws. reparacji

    Anna Fotyga, była minister spraw zagranicznych w rządzie Prawa i
    Sprawiedliwości, nie była w stanie wytłumaczyć, dlaczego jej podpis znajduje
    się pod pismem o zrzeczeniu się reparacji od Niemiec. - Być może mi ktoś to
    podłożył - mówi europosłanka."

    Problem tylko taki, że Polska w przeszłości zrzekła się tych reparacji. W 2006
    roku Anna Fotyga, jako minister spraw zagranicznych w rządzie PiS, w odpowiedzi
    na poselską interpelację stwierdziła, że "rząd polski wielokrotnie stwierdzał,
    że problem realizacji uprawnień reparacyjnych Polski od Niemiec jest
    zamknięty", a fakt zrzeczenia się reparacji "nie pozostawia wątpliwości"."

  • 34. Data: 2024-07-05 13:30:47
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 05.07.2024 o 13:06, n...@o...pl pisze:

> [...]
    > że problem realizacji uprawnień reparacyjnych Polski od Niemiec jest
    > zamknięty", a fakt zrzeczenia się reparacji "nie pozostawia wątpliwości"."

    Ale odpowiedź na interpelację ma moc prawa międzynarodowego?

    Dlatego pytam o początek. Czyli... czy Rada Ministrów mogła w '53 wydać
    takie oświadczanie czy jednak Rada Państwa?

    Robert

  • 35. Data: 2024-07-05 13:32:04
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 5 Jul 2024 13:05:21 +0200, Robert Wańkowski wrote:

> [...]
    > a nie Rady Ministrów".
    >
    > Jacyś konstytucjonaliści się wypowiedzieli czy Rada Ministrów miała

    Nawet dzis ratyfikuje Sejm, ale podpisuje najpierw MSZ, a polityka
    zagraniczna należy do rządu.

    Konstytucja z 1952 jest tu
    https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=
    WDU19520330232

    Istotnie - to RP ratyfikuje i wypowiada umowy MN. Czy tu było cos
    do wypowiadania ?
    Natomiast RM "sprawuje ogólne kierownictwo w dziedzinie stosunków z
    innymi państwami" (art 32.9)

    Tak czy inaczej - towarzysze Rosjanie się tym na pewno nie
    przejmowali, kazali się zrzec, to wszyscy musieli słuchac -
    I sekretarz KC PZPR, RM, RP, jakis poseł mógł się zbuntować na krótko

    > Ale ja żartem pisałem, że to NRD przyłączyła RFN. Czyli ewentualne
    > zrzeczenie rozszerzyłoby się na RFN.
    > Ale tak nie było.

    Trudno powiedzieć, bo sprawa jest skomplikowana.
    Ale z RFN mieliśmy osobny układ, i też tam nie było mowy o
    reparacjach, tzn była mowa, że sprawa jest uregulowana.

    J.

  • 36. Data: 2024-07-05 13:35:42
    Od: alojzy nieborak <g...@g...com>

    W dniu 2024-07-05 o 13:06, n...@o...pl pisze:

    > Anna Fotyga, była minister spraw zagranicznych w rządzie Prawa i
    > Sprawiedliwości, nie była w stanie wytłumaczyć, dlaczego jej podpis znajduje
    > się pod pismem o zrzeczeniu się reparacji od Niemiec.

    Pismo do marszałka Jurka a nie do niemiec o zrzeczeniu się odszkodowań.
    To to bardziej luźna opinia którą dziś pełowcy 5x wzmacniają swoimi
    tubami i mówią: paczajta, pisy się zrzekły.
    Dobre dla głęboko wierzących takich jak TY.
    https://pbs.twimg.com/media/FeZbLcfXwAA5nJK?format=p
    ng&name=medium
    Takie opinie można kupić u każdego kto zajmuje się opiniami.

    Niezależnie od tego pisy grają na dwie fujarki, inna melodię grają dla
    luda (własnego głęboko wierzącego elektoratu) w okresie przedwyborkowym
    i inną dla niemca.

    I co w temacie drgnęło przez okres 2016-2023? Nic. Null, zero.
    Za magiczną marchewkę KPO której i tak nie dostali klepali wszystko jak
    leci.

  • 37. Data: 2024-07-05 13:42:47
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 5 Jul 2024 13:35:42 +0200, alojzy nieborak wrote:

> [...]
    ng&name=medium
    > Takie opinie można kupić u każdego kto zajmuje się opiniami.

    A następne strony?

> [...]
    > i inną dla niemca.
    >
    > I co w temacie drgnęło przez okres 2016-2023? Nic. Null, zero.

    No nie, powołaliśmy jakąs komisję, która zaczęła podliczać nasze
    straty. I oczywiscie pobierać wynagrodzenie.

    > Za magiczną marchewkę KPO której i tak nie dostali klepali wszystko jak
    > leci.

    J.

  • 38. Data: 2024-07-05 13:45:15
    Od: ąćęłńóśźż <c...@b...pl>

    To im się Nordstream III i IV i V znów wysadzi.

    -----

  • 39. Data: 2024-07-05 14:06:22
    Od: alojzy nieborak <g...@g...com>

    W dniu 2024-07-05 o 13:42, J.F pisze:

    > No nie, powołaliśmy jakąs komisję, która zaczęła podliczać nasze
    > straty. I oczywiscie pobierać wynagrodzenie.

    Widać pisy i od ruska coś chcą:)
    cyt.
    "straty te wymagają określenia i przedstawienia niezbędnego szacunku,
    który będzie podstawą podjęcia odpowiednich działań wobec Federacji
    Rosyjskiej".

  • 40. Data: 2024-07-05 15:41:15
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 05.07.2024 o 13:42, J.F pisze: