    From: oen <oen@[at].cut.it.gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: rękojmia??
    Date: Thu, 31 Mar 2005 22:48:33 +0200

    Witam

    Przedstawie problem:

    Zepsuła się część w komputerze. Została zakupiona 11.2003. Gwarancja
    zaginęła, zachował się rachunek.

    Szukałem w kodeksie cywilnym i znalazłem artykuły 556->576 które mówią
    różne rzeczy o rękojmi.
    m.in:
    Art. 568. § 1. Uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne wygasają po
    upływie roku...

    ale doszukałem się także informacji ze stron "rzeczpospolitej", że:
    "Prawo konsumenckie Czy korzystać z gwarancji, czy zwyczajnie reklamować"

    (...)

    Gdy po drugiej stronie lady jest konsument, handlowcy muszą przestrzegać
    szczególnych przepisów o sprzedaży konsumenckiej. Od 1 stycznia 2003 r.
    obowiązuje ustawa, która określa zasady tej sprzedaży. Zgodnie z nią
    sprzedawca odpowiada wobec konsumenta za produkt niezgodny z umową
    (rękojmi już nie ma w obrocie konsumenckim, została natomiast w obrocie
    między przedsiębiorcami).

    (...)

    Za towar niezgodny z umową (reklamą) handlowcy odpowiadają wobec
    konsumentów aż przez dwa lata (przedtem - przy rękojmi odpowiedzialność
    sprzedawcy za wady towaru trwała tylko rok). Termin ten biegnie na nowo
    w razie wymiany towaru. Jeżeli kupujemy rzecz używaną, sprzedawca ma
    prawo zaproponować skrócenie tego terminu, jednak najwyżej o rok.

    Czy ktoś mógłby mi podpowiedzieć gdzie mogę znaleźć jakieś artykuły
    prawne które mogę przedstawić sprzedawcy i "pokazać" mu, że pomimo, że
    minął rok nadal ma obowiązek przyjać mój reklamowany towar. (chyba, że
    nie przysługuje mi takie prawo).

    Pozdrawiam i z gory dziekuje za odpowiedzi.
    oen.