  • Data: 2007-07-01 00:48:09
    Temat: Re: przemetkowanie towaru
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia 30.06.2007 Halina <m...@t...pl> napisał/a:
    > Widzisz, problem nie polega na surowości kary. Kara w zasadzie jest taka
    > sama za obie rzeczy. Problem jest w kwalifikacji czynu. Czy nie uważasz, że
    > kradzież jest kradzieżą bez względu na jej wartość i powinna być również
    > traktowana, jak oszustwo?

    Uważam, że mimo oczywistej naganności obu czynów nie są one etycznie
    równorzędne, co już wcześniej zresztą napisałem. Jeśli dla Ciebie te
    różnice nie są istotne, to ok, nic w tym nagannego, z tym, że jak
    wcześniej napisałem, takich dylematów masz w prawie dziesiątki. Inny,
    modny przykład: poziom alkoholu we krwi a bycie przestępcą. Takie
    ustalenia jak związany z wartością przedmiotu kradzieży czy poziomem
    alkoholu są MZ równie badź bardziej kontrowersyjne bo wprowadzają
    arbitralnie pewną w praktyce subiektywną czy zindywidualizowaną granicę,
    ale granice takie są potrzebne z dość oczywistych chyba powodów.

    Oszustwo dla mnie to zaplanowane i mniej lub bardziej zuchwałe wyzyskanie
    czyjegoś zaufania lub słabości. Kradzież jest bardziej mechaniczna i
    zwykle nie żeruje tak na cudzych emocjach. Można dyskutować czy w opisanym
    przez Ciebie przypadku takie podejście jest uzasadniane (MZ jest), ale
    ponownie, w którymś miejscu należy przeprowadzić granicę aby tę
    kwalifikację umożliwić, a tu było nią wprowadzenie w błąd w celu uzyskania
    korzyści przeciwstawione zagarnięciu w celu przywłaszczeniu.

    > Nie wybielam swojej córki, choć chyba tak to odebrałeś...

    Odebrałem jako poszukiwanie tematu zastępczego. Co właściwie chcesz
    osiągnąć tą dyskusją?

    PS. Odpowiada się pod cytatem.

    --
    Marcin