  • 11. Data: 2003-07-24 16:09:47
    Temat: Re: przejechanie psa
    Od: "skandal" <s...@a...net.pl>

    a to ja tak troche zbocze z tematu...
    czy pies na przejsciu dla pieszych traktowany jest jako pieszy czy jako
    jakas martwa przeszkoda?

    pozdrowka
    skandal

  • 12. Data: 2003-07-24 16:22:44
    Od: "Andrzej Lawa" <a...@l...com>

    Użytkownik "skandal" <s...@a...net.pl> napisał w wiadomości
    > a to ja tak troche zbocze z tematu...
    > czy pies na przejsciu dla pieszych traktowany jest jako
    > pieszy czy jako jakas martwa przeszkoda?

    Jako zwierzę pędzone przez człowieka (lub pozostawione bez nadzoru - jeśli
    tego pędzącego nie ma).

    Pieszym nie jest, martwą przeszkodą też (jeszcze) nie.

    Zresztą tu masz definicję pieszego z odpowiedniej ustawy:

    Art. 2.
    Użyte w ustawie określenia oznaczają:
    18) pieszy - osobę znajdującą się poza pojazdem na drodze i nie wykonującą
    na niej robót lub czynności przewidzianych odrębnymi przepisami; za pieszego
    uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower,
    motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w
    wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10
    lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej,

    Pies osobą nie jest, więc tym bardziej nie będzie pieszym.

    A oto fragment przepisów dotyczących pędzenia zwierząt (czyli np.
    wyprowadzania spa na spacer):

    Art. 37.
    1. Zwierzęta w stadzie mogą być pędzone po drodze tylko pod odpowiednim
    nadzorem. Zwierze pojedyncze może być prowadzone tylko na uwięzi.
    2. Poganiacz zwierząt jest obowiązany:
    1) iść po lewej stronie pędzonych zwierząt,
    2) w okresie niedostatecznej widoczności nieść latarkę z widocznym z
    odległości co najmniej 150 m światłem białym.

    Czyli - jak ktoś się szwenda po drodze z psem biegającym luzem już 'na dzień
    dobry' łamie przepisy.

    A droga do "wydzielony pas terenu składający się z jezdni, pobocza,
    _chodnika_, _drogi_dla_pieszych_ lub _drogi_dla_rowerów_, łącznie z
    torowiskiem pojazdów szynowych znajdującym się w obrębie tego pasa,
    przeznaczony do ruchu lub postoju pojazdów, ruchu pieszych, jazdy wierzchem
    lub pędzenia zwierząt,"

    (podkreślenia moje - wynika z nich, że łażenie po chodniku z psem latającym
    luzem to też łamanie ustawy o ruchu drogowym)

  • 13. Data: 2003-07-24 16:26:39
    Od: Michal Kosek <m...@n...krakow.pl>

    lukas3339 <l...@g...net.pl(ease remove me)> wrote:
    > Tak, moze zostac ukarany jesli uda Ci sie udowodnic mu ze przekroczyl
    > predkosc ( swiadkowie z radarem w oczach, badanie ew. sladow hamowania jesli
    > byly itd ) - w takim wypadku kierowca dostanie mandat. A na Twoim miejscu to
    > bym sie modlil coby kierowca mial jak najmniejsze straty ( czyt.
    > uszkodzenia ) bo moze sie okazac ze przyjdzie Ci za to zaplacic. Niestety
    > wina byla ewidentnie po Twojej stronie.

    Mam jeszcze jedno pytanie (nie trolluję, tylko nie wiem). Czy jeśli
    człowiek trafi pod samochód w niewyjaśnionych okolicznościach (brak
    świadków), to przyjmuje się, że była to jego wina? Innymi słowy,
    czy fakt, że był to pies, a nie człowiek ma znaczenie z punktu widzenia
    prawa?

    --
    michau (maupa) nowa-huta.krakow.pl

  • 14. Data: 2003-07-24 16:27:18
    Od: Michal Kosek <m...@n...krakow.pl>

    Andrzej Lawa <a...@l...com> wrote:

    > Mógł nie zauważyć.

    Zauważył. Po pierwsze niemożliwe, żeby nie usłyszał uderzenia, które
    było na tyle silne, że oderwało tablicę rejestracyjną. Po drugie, jakoś
    bez problemu odnalazł chwilę później dom, obok którego miało miejsce
    zdarzenie.

    Mam tylko pytanie - czy miał obowiązek zatrzymać się w takiej sytuacji?

    --
    michau (maupa) nowa-huta.krakow.pl

  • 15. Data: 2003-07-24 16:27:49
    Od: Michal Kosek <m...@n...krakow.pl>

    Andrzej Lawa <a...@l...com> wrote:

    > Tak.

    Jaka szkoda została mu wyrządzona?

    > A czy to on przez nieuwagę spuścił spa ze smyczy na jezdnię?

    > Mógł nie zauważyć - duży samochód, mały pies...

    Pies był akurat duży, ale to chyba nie jest odpowiedź na pytanie.
    Czy miał prawo uciec z miejsca wypadku/kolizji?

    Ponadto nie rozumiem dlaczego nieuwaga osoby trzymającej psy jest
    karalna, a nieuwaga kierowcy samochodu nie. Mógłby mi to ktoś
    wyjaśnić?

    > Najwyżej kolizja - poszkodowany nie doznał obrażeń.

    Mam pytanie, pewnie głupie, ale po prostu się nie znam. Czy samo zabicie
    psa (abstrahując całkowicie od okoliczności omawianego zdarzenia) może
    być karalne zgodnie z polskim prawem?

    > Nie powinien - dlatego zalazca powinien tablicę jak najszybciej mu
    > dostarczyć.

    Jest świadek, że osoba, której urwała się rejestracja stała kilka
    kilometrów dalej. Czyli musiała przejechać te kilka kilometrów bez
    tablicy rejestracyjnej. Czy jest to wykroczenie? Jeśli tak, jaka
    może być za nie kara?

    --
    michau (maupa) nowa-huta.krakow.pl

  • 16. Data: 2003-07-24 16:38:23
    Od: Michal Kosek <m...@n...krakow.pl>

    Andrzej Lawa <a...@l...com> wrote:
> [...]
    > odległości co najmniej 150 m światłem białym.
    >
    > Czyli - jak ktoś się szwenda po drodze z psem biegającym luzem już 'na dzień

    No dobrze, a co w sytuacji, gdy nikt się nie szwędał koło drogi, tylko
    wypuszczał psy z własnego domu na ogród? Psy się zaś wyślizgnęły i
    przeskoczyły przez siatkę. Czy taki przypadek może zostać inaczej
    (łagodniej) potraktowany?

    --
    michau (maupa) nowa-huta.krakow.pl

  • 17. Data: 2003-07-24 16:54:10
    Od: Janusz 'Kali' Kaliszczak <k...@w...pl>

    Dnia 2003-07-24 16:30, Użytkownik Andrzej Lawa napisał:

    [..]

    Dzieki.
    Moze sie przydac.
    Zreszta sam kiedys potracilem psa ktory wyszedl ze dwa metry przede mna
    zza krzaczkow przy drodze. Na szzescie jechalem <30 i chyba nic groznego
    mu sie nie stalo... mam nadzieje :/

    Janusz 'Kali' Kaliszczak
    "nemo ante mortem beatus"

  • 18. Data: 2003-07-24 17:02:13
    Od: "Andrzej Lawa" <a...@l...com>

    Użytkownik "Michal Kosek" <m...@n...krakow.pl> napisał w
    wiadomości news:bfp21v$dmk$1@druid.ceti.pl...

> [...]
    > wypuszczał psy z własnego domu na ogród? Psy się zaś wyślizgnęły i
    > przeskoczyły przez siatkę. Czy taki przypadek może zostać inaczej

    Może, ale nie musi - za stan techniczny ogrodzenia też jest odpowiedzialny
    właściciel. No, chyba że ktoś mu je chwilę wcześniej zwandalizował....

  • 19. Data: 2003-07-24 17:13:13
    Od: "Andrzej Lawa" <a...@l...com>

    Użytkownik "Michal Kosek" <m...@n...krakow.pl> napisał w
    wiadomości news:bfp1bv$dh2$1@druid.ceti.pl...

    > Mam jeszcze jedno pytanie (nie trolluję, tylko nie wiem). Czy jeśli
    > człowiek trafi pod samochód w niewyjaśnionych okolicznościach
    > (brak świadków), to przyjmuje się, że była to jego wina?

    Okoliczności próbuje się wyjaśnić (badania itepe). A świadkowie są - np. sam
    uczestnik zdarzenia.

    > Innymi słowy, czy fakt, że był to pies, a nie człowiek ma znaczenie
    > z punktu widzenia prawa?

    Cóż, w przypadku przejechania człowieka na pewno byłby to wypadek ze
    skutkiem śmiertelnym, od którego nie wolno się oddalić.

    Natomiast w przypadku psa? Mmm... Wiesz, jak się pszczoła rozbije na szybie,
    to ktoś też mógł być jej właścicielem... Albo np. gołąb.

    Gdyby to traktować jako wypadek, trzeba by się zatrzymywać przy każdej
    rozjechanej żabie, potrąconym wróblu itepe itede.

  • 20. Data: 2003-07-24 17:18:32
    Od: "Andrzej Lawa" <a...@l...com>

    Użytkownik "Michal Kosek" <m...@n...krakow.pl> napisał w
    wiadomości news:bfp1d6$dh2$2@druid.ceti.pl...

    > Zauważył.

    Jesteś też telepatą? ;-P

    > Po pierwsze niemożliwe, żeby nie usłyszał uderzenia, które
    > było na tyle silne, że oderwało tablicę rejestracyjną.

    Pytanie: jeździłeś kiedyś czymś delikatniejszym od TIRa po polskich drogach?
    Takie dziury się trafiają, że w porównaniu z nimi staranowanie psa może być
    mniej wyczuwalne.

    > Po drugie, jakoś bez problemu odnalazł chwilę później
    > dom, obok którego miało miejsce zdarzenie.

    To w końcu oddalił się z miejsca zdarzenia, czy nie - zdecyduj się. Bo coś
    się plączesz w zeznaniach ;-P