  • Data: 2009-10-20 20:09:45
    Temat: prawo spadkowe, trochę skomplikowana sytuacja
    Od: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Witaj Grupo,
    mam do rozwiązania rodzinny problem spadkowy i poległem na kwestiach
    podatkowych. Może ktoś coś podobnego przerabiał niedawno? Sytuacja:

    W 1999 roku umiera mój dziadek. W skład majątku wchodzi głównie
    mieszkanie (odrębna własność) kupione na zasadach wspólności majątkowej
    małżeńskiej na dziadka i babcię. Masy spadkowej nie oznaczano. W
    mieszkaniu mieszka babcia.
    Rodzina nie ma głowy do łażenia po sądach, nikt nie rości praw do
    mieszkania i sprawa tak wisi do teraz, do 2009 roku. Postanawiamy jednak
    uporządkować wpis w KW i sąd w październiku 2009 stwierdza nabycie
    spadku w następujących proporcjach:
    5/8 babcia (żona), 1/8 syn (mój ojciec), 1/8 córka (ciotka) I, 1/8 córka
    (ciotka) II.

    Zarówno mój ojciec jak i ciotki chcą to mieszkanie zostawić babci
    (swojej mamie). Pozostaje kwestia jak to zrobić i, jeszcze ważniejsza,
    co z podatkiem.

    Sprawa jak widać dość stara, zmieniła się w międzyczasie ustawa. Z tego
    co się zorientowałem zrzec się spadku już chyba nie mogą - muszą
    notarialnie znieść współwłasność. I tu znów pytanie: jak to od strony
    fiskalnej wygląda? Kiedy wystąpił obowiązek podatkowy? Czy w momencie
    otwarcia spadku (w chwili śmierci dziadka) czy w momencie stwierdzenia
    przez sąd nabycia spadku (teraz)? Jeśli w momencie śmierci to czy już
    się przedawnił (powinien chyba po 5 latach). Jeśli teraz to jak liczona
    będzie wartość do ewentualnego opodatkowania (wg wartości z 1999 roku
    czy obecnej)? Ustawa przeczy sama sobie, do tego są różne interpretacje
    w sieci, zgłupiałem, pomóżcie :)

    --
    pozdrawiam
    MZ