  • 1. Data: 2010-05-11 18:07:30
    Temat: płace zatrzymują oryginał aktu urodzenia dziecka?
    Od: "Michał" <x...@n...pl>

    Witam,
    czy dział kadr może zarządać pozostawienia w dokumentach oryginału aktu
    urodzenia dziecka ( o ile się nie mylę jest potrzebny do wypłaty należności
    za urlop macierzyński). Na zdrowy rozsądek powinni dostać do wglądu oryginał
    i zrobić kopię. Podobno jest im potrzebny na wypadek kontroli zusu itp.
    Jeśli są jakieś przepisy ad takich wymogów będę wdzięczny za jakieś
    nakierowanie gdzie szukac:)
    Pozdrawiam
    Michał

  • 2. Data: 2010-05-11 18:13:04
    Od: "Michał" <x...@n...pl>

    zapomniałem dodać, że znalazłem przepisy dotyczące trzymania w aktach
    osobowych wyłącznie kopii dokumentów, ale też znalazłem informację, że zus
    wymaga trzyamnia oryginałów i stąd płace tak wymagają. Pytanie czy dokumenty
    w płacach to też akta osobowe:) ?
    ROZPORZĄDZENIE MINISTRA PRACY I POLITYKI SOCJALNEJ z dnia 28 maja 1996 r.

    w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach
    związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych
    pracownika

    (Dz. U. Nr 62, poz. 286, z 2002 r. Nr 214, poz. 1812, z 2003 r. Nr 230, poz.
    2293, z 2006 r. Nr 125, poz. 869 oraz z 2009 r. Nr 115, poz. 971)

    § 1.

    3. Pracodawca przechowuje w aktach osobowych pracownika odpisy lub kopie
    składanych dokumentów. Pracodawca może żądać od pracownika przedłożenia
    oryginałów tych dokumentów tylko do wglądu lub sporządzenia ich odpisów albo
    kopii.

    Pozdrawiam

    Michał

  • 3. Data: 2010-05-11 18:24:13
    Temat: Re: p?ace zatrzymuj? orygina? aktu urodzenia dziecka?
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2010-05-11 20:13, Micha? pisze:

    > sk?adanych dokument?w. Pracodawca mo?e ??da? od pracownika przed?o?enia
    > orygina??w tych dokument?w tylko do wgl?du lub sporz?dzenia ich odpis?w albo
    > kopii.

    I tak samo z drukiem ZLA postępuje?

    --
    spp

  • 4. Data: 2010-05-11 19:08:23
    Od: "Michał" <x...@n...pl>

    > I tak samo z drukiem ZLA postępuje?

    Tego nie wiem, wiem, ze chca zachowac oryginal aktu urodzenia,
    pozdrawiam

  • 5. Data: 2010-05-11 19:31:02
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:hsc7cg$eci$1@news.onet.pl spp <s...@o...pl> pisze:

    > I tak samo z drukiem ZLA postępuje?
    Mylisz różne sprawy.
    ZLA nie jest dokumentem przechowywanym w aktach osobowych pracownika i pod
    cytowane rozporządzenie nie podpada.
    http://www.codziennikprawny.pl/uploaded/akty_prawne/
    195.pdf
    Natomiast przewidziane powyższym rozporządzeniem dokumenty pracodawca
    przechowuje w postaci kopii lub odpisów, może jednak żądać przedłożenia na
    ten cel ich oryginałów.
    Nie ma prawa ich zatrzymywać.
    Zresztą zawsze twierdzę - w podobnych sprawach spornych najłatwiej od
    pracodawcy zażądać jakby co podania konkretnej podstawy prawnej i niech się
    męczy. ;)

    --
    Jotte

  • 6. Data: 2010-05-11 19:41:45
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Michał w <news:hsc9v7$mkk$1@news.onet.pl>:

    > Tego nie wiem, wiem, ze chca zachowac oryginal aktu urodzenia,
    > pozdrawiam

    Ty napisz w jaki sposób wszedłeś w posiadanie *oryginału* aktu urodzenia, i
    w jaki sposób uzyskasz/dziecko uzyska odpisy.

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 7. Data: 2010-05-11 19:45:20
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Jotte w <news:hscb8v$j5k$1@news.dialog.net.pl>:

    > Natomiast przewidziane powyższym rozporządzeniem dokumenty pracodawca
    > przechowuje w postaci kopii lub odpisów, może jednak żądać przedłożenia na
    > ten cel ich oryginałów.

    Po oryginał aktu urodzenia niech sie zwróci do właściwego USC, skoro
    oryginał odpisu nie wystarcza...

    No właśnie ;P

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 8. Data: 2010-05-11 19:51:56
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2010-05-11 21:31, Jotte pisze:

    > Mylisz różne sprawy.
    > ZLA nie jest dokumentem przechowywanym w aktach osobowych pracownika i
    > pod cytowane rozporządzenie nie podpada.

    Czyli tak samo jak skrócony odpis aktu urodzenia. Tak jak ZLA jest
    przechowywany w dokumentacji księgowej związanej z wypłatami zasiłków. ;)
    Jutro dowiem się wszystkiego dokładnie.

    Pamiętam jednak czasy, kiedy jeden z odpisów aktu urodzenia służył do
    wypłaty zasiłku porodowego - nawet posiadał stosowną piecząkę. :)

    --
    spp

  • 9. Data: 2010-05-11 20:19:37
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:hsccgu$vja$1@news.onet.pl spp <s...@o...pl> pisze:

    > Czyli tak samo jak skrócony odpis aktu urodzenia. Tak jak ZLA jest
    > przechowywany w dokumentacji księgowej związanej z wypłatami zasiłków. ;)
    Tu chodzi o akt urodzenia dziecka. Może podpadać pod §6 ust. 2 pkt 2 lit. h.
    Tak czy inaczej ZLA się w dokumentacji pracowniczej nie gromadzi.

    > Jutro dowiem się wszystkiego dokładnie.
    Tylko nie daj się wyrolować ogólnikami. Przepis, źródło, konkret - sam
    wiesz.
    No i nie zapomnij napisać. ;)

    --
    Jotte

  • 10. Data: 2010-05-12 06:25:57
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2010-05-11 22:19, Jotte pisze:

    > Tylko nie daj się wyrolować ogólnikami. Przepis, źródło, konkret - sam
    > wiesz.
    > No i nie zapomnij napisać. ;)

    Sprawdziłem - znajoma kadrowo-płacowa pracuje na kserokopiach dokumentów
    po przedstawieniu oryginału.
    Oryginał jest (zdaje się) jedynie potrzebny w przypadku becikowego ale
    to nie jej kulki. :)

    --
    spp