    From: "Rodrig Falkenstein" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: nowelizacja krio
    Date: Sun, 16 Jan 2005 14:04:45 +0100

    Wczoraj wysłuchjałem peanów dziennikarskich na temat nowelizacji
    przeopisów o ustrojach majątkowych małzeńskich - że to bardzo korzystne
    itd.

    Zajrzałem do przepisów... i powiedzcie mi, czy ja zgłupiałem z przeuczenia
    i nie potrafię zinterpretować prostego przepisu, czy tez rzeczywiście nowe
    przepisy pogarszają sytuacje małżonków.

    Chodzi mi z grupsza o to, że do tej pory nieważne były te zobowiązania
    zaciągnięte bez zgody drugiego małżonka, które przekraczały zakrers
    zwykłego zarzadu majatkiem wspólnym. Przykładowo niewazne było poręczenie
    kredytu w większym rozmiarze, zbucie lub zakup rzeczy ruchomej o dużej
    wartości, zakup, zbycie, nabycie nieruchomości ze srodków wchodzących w
    skąłd majątku wspólnego. A zatem jak mąż poręcył kredyt bez zgody zony to
    żona mogła całkowicie uniemożliwić egzekucję podnosząc zarzut nieważności
    samej umowy.

    Natomiast w nowych przepisach nie ma już pojęcia czynności
    przekraczających zwykły zarząd, tylko pojęcie czynności dotyczących
    majątku wspólnego. Wśród tych czynności wyróżnoino takie, które dla swej
    wazności wymagają zgody małżonka - głownie te dotyczące nieruchomosi
    wspólnej. Pozostałe czynności dotyczące majątku wspólnego - a zatem np
    poręczenie kredytu czy też kupno samochodu nie wymagają dla swej ważności
    zgody małżonka, ograniczono jedynie możliwośc egzekwowania należności z
    majątku wspólnego do tego pochodzacego z wynagrosdzenia za pracę i z przaw
    autorskich tego co zaciągnął zobowiązanie (inaczej mówiąc odpowiedzialność
    w zasadzie taka jak za długi zaciągnięte przed małżeństwem). Wypadła przy
    tym możliwość ograniczenia odpowiedzialności z uwagi na ZWS.

    A zatem - do 20 stycznia 2005 r. jeżeli małżonek poręczy kredyt bez zgody
    drugiego, to umowa jest nieważna i nie ma wogóle możliwości egzekwowania z
    majątku wspólnego. Po 20 stycznia jeżeli małżonek poręczył kredyt bez
    zgody drugiego umowa jest wazna, ale egzekwować można tylko z majątku
    odrębnego i wynagrodzenia za pracę oraz dochodzów z praw autorskich etc.

    Inaczej mówiąc nowelizacja jest dla małonków niekorzystna, albowiem
    ogranicono krąg umów nieważnych z powodu braku zgody drugiego małżonka i
    po jej wejściu w zycie możliwe jest egzekwowanie z majątku wspólnego także
    zobowiązań zaciągniętych bez zgody drugiego małżonka.

    Mam rację, czy zrobiłem gdzieś błąd w wykładni?

    --
    Falkenstein
    skazania.