    From: "Mateusz Jaworski" <m...@b...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: kto mi przetlumaczy 3 artykuly na polski? [dlugie]
    Date: Thu, 13 Nov 2003 22:41:37 +0100

    hej

    z prawem nie mam nic wspolnego - jednakze przydarzyla mi sie rozprawa i
    chcaialbym zrozumiec tresc ponizszych artykulow
    moze ktos mi w tym pomoze

    pierwszy to art. 247 kpc, ktory oryginalnie brzmi:
    Dowód ze świadków lub z przesłuchania stron przeciwko os­nowie lub ponad
    osnowę dokumentu obejmującego czynność prawną może być dopuszczony między
    uczestnikami tej czynności tylko w wypadkach, gdy nie doprowadzi to do
    obejścia przepisów o formie zastrzeżonej pod rygorem nieważności i gdy ze
    wzglę­du na szczególne okoliczności sprawy sąd uzna to za konieczne.

    pytanie1
    co to sa "przepisy o formie zastrzeżonej pod rygorem nieważności" do ktorych
    to obejscia moglby prowadzic dowod ze swiadkow

    pytanie 2
    rozymiem ze aby dowod ze swiadkow moze byc dopuszczyny tylko przy spelnieniu
    dwoch warukow
    gdy nie doprowadzi to do obejścia przepisów o formie zastrzeżonej pod
    rygorem nieważności
    oraz
    gdy ze wzglę­du na szczególne okoliczności sprawy sąd uzna to za konieczne

    rozumiem ze tu "i" rozumie sie jak w matematyce, wiec jesli warunek jeden
    nie zostanie spelniony i ze wzglę­du na szczególne okoliczności sprawy sąd
    uzna to za konieczne --> to dowod ze swiadkow NIE moze byc dopuszczony -
    tak?

    drugi artykul (74 kc) dla laika prawnego to istna masakra, brzmi on:
    § 1. Zastrzeżenie formy pisemnej bez rygoru nieważności ma ten skutek, że w
    razie niezachowania zastrzeżonej formy nie jest w sporze dopuszczalny dowód
    ze świadków ani dowód z przesłuchania stron na fakt dokonania czynności. Nie
    dotyczy to jednak wypadków, gdy zachowanie formy pisemnej jest zastrzeżone
    jedynie dla wywołania określonych skutków czynności prawnej.

    § 2. Jednakże mimo niezachowania formy pisemnej przewidzianej dla celów
    dowodowych dowód ze świadków lub dowód z przesłuchania stron jest
    dopuszczalny, jeżeli obie strony wyrażą na to zgodę albo jeżeli fakt
    dokonania czynności prawnej będzie uprawdopodobniony za pomocą pisma. Sąd
    może również dopuścić wymienione dowody, jeżeli ze względu na szczególne
    okoliczności sprawy uzna to za konieczne.

    pyt.1 (ad § 1.)
    kto mi przetlumaczy zdanie "Zastrzeżenie formy pisemnej bez rygoru
    nieważności"
    pyt.2 (ad § 1.)
    ja rozumiem ten artykul tak:
    jesli w danej sprawie wymagana byla forma pisemna (np przekazanie sumy
    powyzej 2000zl - art 75 kc) to jezeli pozniej jest jakis spor o ta sprawe,
    to przy jego rozstrzyganie nie moga byc brane pod uwage zeznania swiadkow
    ani nawet zeznania stron
    czy dobrze zrozumialem???

    pyt.3 (ad § 1.)
    w jakich przypadkach "zachowanie formy pisemnej jest zastrzeżone jedynie dla
    wywołania określonych skutków czynności prawnej"?
    czy np w wyzej poruszanej sytuacji (przekazania komus sumy powyzej 2000zl)
    zachowanie formy pisemnej jest zastrzeżone jedynie dla wywołania określonych
    skutków czynności prawnej???

    pyt.4 (ad § 2.)
    cyt. "albo jeżeli fakt dokonania czynności prawnej będzie uprawdopodobniony
    za pomocą pisma"
    o jakie pismo chodzi?

    pyt. 5 (ad § 2.)
    skoro: Sąd może również dopuścić wymienione dowody (rozumiem ze chodzi o
    zeznania swiadkow), jeżeli ze względu na szczególne okoliczności sprawy uzna
    to za konieczne.
    czyli defakto zalezy to nie od faktow czy przepisow a od widzimisie sadu
    (dokladniej czy sad uzna ze sa jakies "szczególne okoliczności"
    czy moze jest gdzies sprecyzowane pojecie: "szczególne okoliczności" i sad
    nie moze interpretowac sobie tego dowolnie?

    z gory dziekuje za pomoc

    pzdr

    matjaw

    PS z mojej strony jeszcze taka uwaga: - przepisy te sa napisane strasznym
    jezykiem dla zwyklych ludzi (tych ktorzy nie konczyli studiow
    prawniczych;) ), tak chyba nie powinno byc