  • 31. Data: 2008-11-24 13:23:48
    Temat: Re: dziecko urodzone w samolocie, miejsce urodzenia
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Jacek Krzyzanowski" <k...@k...pl> napisał w wiadomości
    news:1woeqbvvfmucv.5rbox3linza0.dlg@40tude.net...

    > Bzdura.

    sam jestes bzdura, poczytaj troche

  • 32. Data: 2008-11-24 13:39:30
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    szerszen napisał(a):

    >> Bzdura.

    > sam jestes bzdura, poczytaj troche

    Wlasnosc samolotu nie jest tu istotna. Ten problem jest w miare niezle
    opisany tu: http://prawo.interia.pl/miedzynarodowy/publiczne?aid
    =6467

    Cytuje: "Każdy statek powietrzny musi posiadać określoną przynależność
    państwową, którą nabywa się przez wpisanie do rejestru statków
    powietrznych, prowadzonego przez władze państwowe, zgodnie z prawem
    wewnętrznym. Statek posiada przynależność tego państwa, w którego
    rejestrze jest wpisany. Warunki wpisu określa każde państwo. Jeśli
    statek powietrzny znajduje się w przestrzeni nie podlegającej
    jurysdykcji żadnego państwa, to sam podlega władzy państwa rejestracji.
    Jeśli jednak znajdzie się w obcej przestrzeni powietrznej lub na obcym
    lotnisku to dojdzie do sytuacji, w której będzie on podlegał podwójnej
    jurysdykcji: państwa terytorium i państwa rejestracji. Na obecnym etapie
    rozwoju techniki, kiedy loty odbywają się na dużych wysokościach i z
    dużą szybkością, pomiędzy samolotem a państwem, nad którego terytorium
    samolot przelatuje praktycznie nie ma żadnego związku. Państwo to zatem
    nie ingeruje, jeśli tylko obcy samolot przestrzega jego przepisów
    dotyczących żeglugi powietrznej, a skutki tego, co dzieje się na
    pokładzie samolotu nie zagrażają bezpieczeństwu tego państwa".

    Co oznacza, że wedle polskiego prawa każdy urodzony na pokładzie
    polskiego (w sensie rejestrowym) statku powietrznego nabywa prawo do
    uzyskania obywatelstwa polskie. Jezeli jednoczesnie ten statek bedzie
    przebywal na terytorium lub w przestrzeni innego panstwa, to czy
    nabedzie tez prawo do obywatelstwa tego Panstwa zalezy od zapisow prawa
    tegoz.

    j.

    --
    Dziekuje Ci, Latajacy Potworze Spaghetti, za Darwina!
    http://ussburaque.org/search/label/FSM

  • 33. Data: 2008-11-24 13:53:10
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    januszek napisał(a):

> [...]
    > przebywal na terytorium lub w przestrzeni innego panstwa, to czy
    > nabedzie tez prawo do obywatelstwa tego Panstwa zalezy od zapisow prawa

    A tu musze sam siebie poprawic - w Polsce bedzie to przeslanka do
    nabycia obywatelstwa pod warunkiem, ze rodzice nie maja zadnego
    obywatelstwa (ustawa o obywatelstwie polskim).

    j.

  • 34. Data: 2008-11-24 13:57:08
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Mon, 24 Nov 2008 14:39:30 +0100, januszek napisał(a):

> [...]
    > przebywal na terytorium lub w przestrzeni innego panstwa, to czy
    > nabedzie tez prawo do obywatelstwa tego Panstwa zalezy od zapisow prawa

    januszek, ale pytanie było nie o obywatelstwo dziecka, lecz o miejsce
    urodzenia dziecka.

    Bo to o czym mówisz to można załatwić zestawiając ius soli / ius sanguini
    i sprawa załatwiona.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 35. Data: 2008-11-24 14:21:38
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    > Wlasnosc samolotu nie jest tu istotna.

    powiedzmy ze byl to skroty myslowy :), chodzilo mi glownie o to, ze poklad
    samolotu czy statku, to zdecydowanie co innego niz tylna kanapa w maluchu

  • 36. Data: 2008-11-24 15:19:30
    Od: "kuba " <j...@g...SKASUJ-TO.pl>

    szerszen <s...@t...pl> napisał(a):

    > Użytkownik "Jacek Krzyzanowski" <k...@k...pl> napisał w wiadomości

    > sam jestes bzdura, poczytaj troche

    Pewnie, że ma rację. Pokład samolotu w żadnym wypadku nie jest terytorium państwa.

  • 37. Data: 2008-11-24 15:43:38
    Od: "kuba " <j...@g...SKASUJ-TO.pl>

    czoper <c...@p...com> napisał(a):

    > Jest taka rubryka w formularzu i jak na razie nikt ani myśli się jej
    > pozbywać.
    > Pozostaje też kwestia obywatelstwa, w krajach gdzie obowiązuje prawo
    > ziemi.

    Jeśli ktoś urodzi się na terytorium państwa (a przestrzeń powietrzna należy do
    terytorium), które stosuje prawo ziemi, to taka osoba nabywa obywatelstwo tego
    państwa.
    Jeśli ten ktoś jest potomkiem rodziców mających obywatelstwo państwa, które
    stosuje zasadę krwi, to ponadto dziecko nabywa obywatelstwo tego państwa.
    Więc np. jeśli Polka urodzi Polakowi dziecko w samolocie nad USA, to nabywa
    ono obywatelstwo polskie i amerykańskie, z tym że z punktu widzenia prawa
    polskiego traktowany jest wyłącznie jak obywatel polski.

    pozdrawiam
    kuba

  • 38. Data: 2008-11-24 16:05:42
    Od: u...@g...com

    On 24 Lis, 23:19, "kuba " <j...@g...SKASUJ-TO.pl> wrote:

    > Pewnie, że ma rację. Pokład samolotu w żadnym wypadku nie jest terytorium państwa.
    >
    > --

    Oj chyba jest. Wiec wiemy w jakim panstwie sie urodzil, ale co z
    miastem?
    Czyli mejsce urodzenia: Boening 767, Finlandia

  • 39. Data: 2008-11-24 16:27:59
    Od: "kuba " <j...@g...SKASUJ-TO.pl>

    u...@g...com napisał(a):

    > Oj chyba jest. Wiec wiemy w jakim panstwie sie urodzil, ale co z
    > miastem?
    > Czyli mejsce urodzenia: Boening 767, Finlandia

    Ale ja swojego zdanie nie prezentuję w kategoriach "chyba nie jest" czy "nie
    jestem pewny czy jest czy nie", tylko po prostu autorytatywnie oznajmiam [;)]
    że pokład samolotu nie jest terytorium państwa.
    To, że pewne przepisy różnych aktów prawnych (np. kodeks karny) tworzą fikcje
    prawne nakazujące traktować pokład statku wodnego czy powietrznego jako
    terytorium danego państwa, to nie znaczy, że jest on tym terytorium.
    Aha - i podobnie ambasada państwa x w państwie y, nie jest terytorium państwa
    x, wbrew mylącej nazwie, jaką jest eksterytorialność.

    pozdrawiam
    kuba

  • 40. Data: 2008-11-24 17:58:09
    Od: "kuba " <j...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@m...www.pl> napisał(a):

    > Miasto macierzystego portu lotniczego dla samolotu (o ile dobrze pamiętam).

    A skąd to wiesz?

    pozdrawiam
    kuba