  • 11. Data: 2008-07-01 06:26:40
    Temat: Re: "duplikat" paragonu fiskalnego
    Od: Cubus <c...@n...pl>

    Alek pisze:
    > Nie będzie problemów? Klient, owszem, ma prawo żądać duplikatu
    > faktury, ale powinien chyba powiedzieć duplikatu *której* faktury
    > żąda, czyli podać jej numer. Będzie w stanie?
    > Bo czy sprzedawca ma obowiązek kopać w swoim archiwum w celu
    > odnalezienia danej faktury?

    A to czemu??
    Na fakturze są moje dane osobowe. Numer nie jest potrzebny.
    Podanie danych osobowych, nazwy towaru oraz daty (i to przybliżonej)
    w 99% przypadków pozwoli szybko odnaleźć właściwy dokument.

    Zresztą chyba po to istnieją duplikaty, aby w razie zagubienia,
    zniszczenia móc zarządać ich od sprzedającego.

    --
    oo0O0oo00oo.................oo0O0oo00Ooo
    ID: 7JLTTMQN ---------------------------

  • 12. Data: 2008-07-01 06:29:17
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "gasper" <n...@m...pl> napisał

    > poszukać odpowiedniej rolki, odszukać na niej paragon klienta i
    > skopiować

    Nawet gdyby tak zrobić - jaki z tego pożytek?
    Do załatwienia reklamacji potrzebny jest oryginalny dowód sprzedaży,
    tak samo jak do płacenia trzeba używać oryginalnych banknotów a nie
    ich kserokopii.

  • 13. Data: 2008-07-01 06:46:43
    Od: Cubus <c...@n...pl>

    Alek pisze:
> [...]

    w 99% przypadków pozwoli szybko odnaleźć właściwy dokument.

    Zresztą chyba po to istnieją duplikaty, aby w razie zagubienia,
    zniszczenia móc zażądać ich od sprzedającego.

    --
    oo0O0oo00oo.................oo0O0oo00Ooo
    ID: 7JLTTMQN ---------------------------

  • 14. Data: 2008-07-01 06:52:27
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Cubus" <c...@n...pl> napisał

    > A to czemu??
    > Na fakturze są moje dane osobowe. Numer nie jest potrzebny.

    Jest potrzebny żeby szybko fakturę odnaleźć.

    > Podanie danych osobowych, nazwy towaru oraz daty (i to przybliżonej)
    > w 99% przypadków pozwoli szybko odnaleźć właściwy dokument.

    To wyobraź sobie, że na półce stoi pięćdziesiąt segregatorów
    z kopiami faktur. Sprzedawca ma to wszystko kartkować? Z jakiej
    racji? Wymagane prawem rejestry faktur są prowadzone
    chronologicznie, według kolejności numerów. Podanie numeru lub
    *ewentualnie* dokładnej daty pozwala odnaleźć fakturę. Nie ma
    obowiązku prowadzenia rejestru alfabetycznego według nazwy
    odbiorcy więc szukanie po nazwie klienta (a tym bardziej po nazwie
    towaru) to może być duża robota

    A w pewnym znanym mi sklepie wygląda to tak: przychodzi klient
    (zwykle pod koniec kwietnia, bo sobie o picie przypomniał) i prosi
    o duplikat faktury. Podaje, że kupował w październiku. Życzliwy
    sprzedawca szuka, szuka i...
    1. Klient kupował, ale nie w październiku a w maju (i trzeba było
    przekopać pół roku zamiast jednego miesiąca)
    2. Klient kupował na inne dane odbiorcy niż podał teraz, co bardzo
    "ułatwiło" odnalezienie dokumentu
    3. Klient nigdy nie brał żadnej faktury i nigdy nie wystawiono
    faktury na dany towar. W tym przypadku najlepsza reakcja klienta
    była taka: "aha, to może kupowałem gdzie indziej, do widzenia".

    > Zresztą chyba po to istnieją duplikaty, aby w razie zagubienia,
    > zniszczenia móc zarządać ich od sprzedającego.

    Duplikaty nie istnieją, duplikaty się wytwarza na żądanie
    na podstawie kopii, którą w tym celu trzeba najpierw odszukać.

  • 15. Data: 2008-07-01 07:21:12
    Od: "Slawek 'IDEall' Fydryk" <s...@g...invalid>

    "Alek" napisał:

    > Do załatwienia reklamacji potrzebny jest oryginalny dowód sprzedaży,

    Artur Zych, prawnik w Stowarzyszeniu Konsumentów Polskich:

    - Paragon jest przydatny, ale nie jest nośnikiem uprawnień, jego brak
    sam w sobie nie powoduje utraty uprawnień kupującego.
    - Paragon jest tylko jednym z dowodów zawarcia umowy, poza tym można
    korzystać i z innych środków dowodowych (świadkowie, potwierdzenie z banku,
    jeżeli wynika z niego, że doszło do transakcji pomiędzy danymi stronami).

  • 16. Data: 2008-07-01 07:24:11
    Od: Cubus <c...@n...pl>

    Alek pisze:

> [...]
    > racji? Wymagane prawem rejestry faktur są prowadzone
    > chronologicznie, według kolejności numerów. Podanie numeru lub

    Jaki procent sprzedawców nie posiada jeszcze choćby
    najprostszego elektronicznego systemu ewidencji
    faktur? Ile czasu zajmie wyszukanie dowolnej FV
    w takim systemie wg. nazwiska, daty, rozmiaru buta itp?

    --
    oo0O0oo00oo.................oo0O0oo00Ooo
    ID: 7JLTTMQN ---------------------------

  • 17. Data: 2008-07-01 07:34:02
    Od: "kasia" <k...@g...pl>

    Użytkownik "Le5zek" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Użytkownik "kasia" <k...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Jak juz ci napisano - nie istnieje cos takiego jak duplikat paragonu
    > fiskalnego. Nie ma ani podstawy prawnej ani mozliwosci technicznej.
    > Paragon zapisuje się jednorazowo na 2 kopiach i w pamieci fiskalnej kasy,
    > ale nie jest z tamtej pamieci mozliwy do wydobycia (poza sluzbami
    > fiskalnymi).

    czy sytuacja w jakikolwiek sposób zmienia się jesli klient udowodni mi, że
    zakupił właśnie u mnie, np. poprzez dostarczenie potwierdzenia z terminala?
    moim zdaniem nie, ale moze czegos nie wiem.

    pozdrawiam i wszystkim dziekuje za odpowiedzi :)

    Kasia

  • 18. Data: 2008-07-01 07:37:08
    Od: "kasia" <k...@g...pl>

    Użytkownik "Slawek 'IDEall' Fydryk" <s...@g...invalid> napisał w
    wiadomości news:g4clu9$a5$1.jkr@Slawek.IDEall.Fydryk.com...

> [...]
    > banku,
    > jeżeli wynika z niego, że doszło do transakcji pomiędzy danymi stronami).

    dobrze, w mojej sytuacji nie chodzi o reklamacje, jednak jak to sie ma do
    tego, ze regulamin zwrotow, wymian, reklamacji mowi o konieczności
    posiadania oryginałow paragonu czy FV. Jak księgowa ma odzyskać zapłacony
    podatek (w przypadku zwrotu lub uznanej reklamacji) bez oryginału paragonu,
    ktorego żąda Urzad Skarbowy?

    pozdrawiam

    Kasia

  • 19. Data: 2008-07-01 07:43:53
    Od: Cubus <c...@n...pl>

    kasia pisze:

    > czy sytuacja w jakikolwiek sposób zmienia się jesli klient udowodni mi, że
    > zakupił właśnie u mnie, np. poprzez dostarczenie potwierdzenia z terminala?

    Potwierdzenie z terminala nie musi być dowodem zakupu. Chyba, że
    wiążecie sobie w systemie kasowym SLIP-a z konkretną transakcją.

    --
    oo0O0oo00oo.................oo0O0oo00Ooo

  • 20. Data: 2008-07-01 07:46:35
    Od: "Loko" <l...@l...pl>

    > poszukać odpowiedniej rolki, odszukać na niej paragon klienta i skopiować

    Ja bardzo dobrze rozumiem znaczenie słowa "kopiować".
    Pytanie brzmiało: w jaki sposób to zrobić?

    --
    Loko