  • 1. Data: 2006-08-14 14:37:21
    Temat: dowód z przesłuchania stron
    Od: "pan trawnik" <k...@g...pl>

    Witam,

    Stan faktyczny: Powód nie zapłacił NASK-owi 3 faktur. NA skutek pozwu wydany
    zostal nakaz zaplaty w postepowaniu upominawczym. W dniu wydania nakazu
    pozwany zaplacil 2 z 3 faktur. W sprzeciwie od nakazu podniosl ten fakt,
    zadajac umorzenie postepowania w tym zakresie + podniosl zarzut
    przedawnienia trzeciego z roszczen.
    Pozwany wlasnie otrzymal wezwanie do osobistego stawiennictwa celem
    przeprowadzenia dowodu z przesluchania stron. Nie jestem procesualista, ale
    wydaje mi sie to troche dziwne - czego moze chciec sad? Stan faktyczny nie
    byl sporny miedzy stronami, laczyla je umowa o swiadczenie uslug, bezsporny
    byl fakt niezaplacenia faktur... Macie jakies pomysly o co moze chodzic i na
    co przygotowac pozwanego kolege?

    Pytanie dodatkowe: czy z przepisu art. 304 in fine kpc (" Poza tym do
    przesłuchania stron i składania przyrzeczenia stosuje się odpowiednio
    przepisy dotyczące świadków, z wyjątkiem przepisów o środkach
    przymusowych.") mozna wnioskowac o braku sankcji za niestawiennictwo? Co
    jesli srona nie stawi sie? Moze byc grzywna/kara porzadkowa czy nie?

    dzieki i pozdrawiam,
    Marcin

  • 2. Data: 2006-08-14 14:56:19
    Temat: Re: dowód z przesłuchania stron
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    pan trawnik napisał(a):

    > Moze byc grzywna/kara porzadkowa czy nie?

    Nie może.

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam

  • 3. Data: 2006-08-14 15:28:56
    Od: vel konrad <giedr@wytnij_to.op.pl>

> [...]
    > przymusowych.") mozna wnioskowac o braku sankcji za niestawiennictwo? Co
    > jesli srona nie stawi sie? Moze byc grzywna/kara porzadkowa czy nie?

    pominie ten dowod i tyle. nic nie bedzie.

    niektorzy sedziowie jeszcze tkwia w latach 80' i dlatego ministerstwo w
    projektach zmian przewiduje, ze ten dowod tylko na wniosek.

  • 4. Data: 2006-08-14 16:38:55
    Od: Przemysław Płaskowicki <p...@p...name>

    W dniu 8/14/2006 5:28 PM, vel konrad wrote :

    > pominie ten dowod i tyle. nic nie bedzie.
    >
    > niektorzy sedziowie jeszcze tkwia w latach 80' i dlatego ministerstwo w
    > projektach zmian przewiduje, ze ten dowod tylko na wniosek.

    Jeden z komentatorów zauważył, że dla niektórych Sądów przesłuchanie
    stron jest równoważne z końcowymi oświadczeniami stron.

    --
    Przemysław Płaskowicki
    It is a truth universally acknowledged, that a single man in possession

  • 5. Data: 2006-08-14 16:40:12
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    vel konrad napisał(a):

    > niektorzy sedziowie jeszcze tkwia w latach 80' i dlatego ministerstwo w
    > projektach zmian przewiduje, ze ten dowod tylko na wniosek.

    A ja tam umarzam ze ten dowód jest bardzo pożyteczny. I nie tkwie w
    latach 80-ch czy 90-ych.

  • 6. Data: 2006-08-14 17:00:47
    Od: vel konrad <giedr@wytnij_to.op.pl>

    > A ja tam umarzam ze ten dowód jest bardzo pożyteczny. I nie tkwie w
    > latach 80-ch czy 90-ych.

    pozyteczne to jest informacyjne przesluchanie stron i wyjasnienie jakie
    fakty sa sporne a nie sluchanie wszystkich jak leci i dopuszczanie jako
    dowod wszystkich papierkow z akt.

    zreszta i panowie mecenasi sa bardzo przyzwyczajeni do tego dowodu.
    kiedys opowiedzial mi jeden, ze kiedy spytal czy strony skladaja jeszcze
    jakies wnioski dowodowe i wobec negatywnych oswiadczen stron i
    pelnomocnikow poinformowal, ze w takim razie prosi o glosy koncowe, to
    lekko wzburzony pan mecenas powiedzial - "wysoki sadzie, a jeszcze
    przeciez sluchanie stron". no tak to wyglada...

  • 7. Data: 2006-08-14 18:03:12
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    vel konrad napisał(a):

    > pozyteczne to jest informacyjne przesluchanie stron i wyjasnienie jakie
    > fakty sa sporne a nie sluchanie wszystkich jak leci i dopuszczanie jako
    > dowod wszystkich papierkow z akt.

    Co ma znaczyć wszystkich papierków z akt? Mówimy chyba o przesłuchaniu
    stron a nie dokumentach.
    To co jest niesporne nie ma sensu dowodzić. A rzeczy sporne można
    uwodnić przesłuchaniem stron.

  • 8. Data: 2006-08-14 20:07:42
    Od: vel konrad <giedr@wytnij_to.op.pl>

    > Co ma znaczyć wszystkich papierków z akt? Mówimy chyba o przesłuchaniu
    > stron a nie dokumentach.
    > To co jest niesporne nie ma sensu dowodzić. A rzeczy sporne można
    > uwodnić przesłuchaniem stron.

    no wlasnie o tym mowie. niektorzy zastepuja ustalenie niespornych
    okolicznosci przesluchaniem stron, a poza tym zamiast wlasnie ustalac
    niesporne fakty dopuszczaja jako dowody wszystkie papierki z akt, takie
    jak np. wezwanie do zaplaty i inne, ktore niczego przeciez nie dowodza,
    bo rzadko kto kwestionuje, ze tego nie otrzymal etc. pojecie dowodu
    traci w ten sposob swoj zasadniczy sens.

  • 9. Data: 2006-08-14 20:29:09
    Od: "pan trawnik" <k...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Panowie,

    Widze, ze wywiazala sie ciekawa dysputa dot. post. dowodowego.

    Ale, ad rem: rozumiem, ze pozwany powinien napisac pisemko, ze sie nie stawi
    oraz ze wnosi o pominiecie dowodu z przesluchania stron i przeprowadzenia
    rozprawy pod jego nieobecnosc?

    Tak sobie pomyslalem, moze jakas starszej daty sedzia chce sie dowiedziec co
    to sa te domeny? ;-)

    pzd i dzieki za wypowiedzi,
    Marcin

  • 10. Data: 2006-08-15 06:55:47
    Od: vel konrad <giedr@wytnij_to.op.pl>

    > Ale, ad rem: rozumiem, ze pozwany powinien napisac pisemko, ze sie nie stawi
    > oraz ze wnosi o pominiecie dowodu z przesluchania stron i przeprowadzenia
    > rozprawy pod jego nieobecnosc?

    tak chyba by bylo najlepiej.