  • 1. Data: 2006-01-03 13:49:57
    Temat: ciaża- czy pracodawca ma prawo?
    Od: "Kruk at work" <l...@w...pl>

    Witam!
    Prosze napiszcie czy pracodawca ma prawo żądać od kobiety w 14 tygodniu
    ciazy zaświadczenia o tym, iż jest zdolna do uprawiania swego zawodu. Jakaś
    podstawa prawna, nic mi bowiem nie przychodzi do głowy.
    Nadmieniam , że nie jest to traktorzystka tylko kobieta uprawiająca tzw.
    wolny zawód.

    pozdrawiam
    Kruk

  • 2. Data: 2006-01-03 14:29:31
    Temat: Re: ciaża- czy pracodawca ma prawo?
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Kruk at work napisał(a):
> [...]
    > podstawa prawna, nic mi bowiem nie przychodzi do głowy.
    > Nadmieniam , że nie jest to traktorzystka tylko kobieta uprawiająca tzw.

    Może żądać. Art. 179 kp i ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI
    SPOŁECZNEJ
    z dnia 30 maja 1996 r. w sprawie przeprowadzenia badań lekarskich
    pracowników, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami
    oraz orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie
    pracy.

    A w czym problem? Przecież to na koszt pracodawcy.

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam
    "Nie należy lekceważyć drobnostek, bo od nich zależy doskonałość."

  • 3. Data: 2006-01-03 15:48:23
    Od: "Artur Ch." <s...@r...pbz>

    Dnia 3 sty o godzinie 15:29, na pl.soc.prawo, Johnson napisał(a):

    > Może żądać. Art. 179 kp i ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI
    > SPOŁECZNEJ
    >
    > A w czym problem? Przecież to na koszt pracodawcy.

    Po czym wnosisz ze akurat *ten* pracodawca zapłaci za te badania?
    Gdyby chciał zapłacić to by po prostu ją *skierował* na badania a nie żądał
    dostarczenia zaświadczenia.

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423
    From: zaROTowany

  • 4. Data: 2006-01-03 16:02:18
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Artur Ch. napisał(a):

    > Po czym wnosisz ze akurat *ten* pracodawca zapłaci za te badania?
    > Gdyby chciał zapłacić to by po prostu ją *skierował* na badania a nie żądał
    > dostarczenia zaświadczenia.

    Bo zapewne ją skierował tylko autor posłużył się skrótem myślowym.
    Przynajmniej ja tak to zrozumiałem.

  • 5. Data: 2006-01-03 16:38:30
    Od: "Kruk at work" <l...@w...pl>

    > Bo zapewne ją skierował tylko autor posłużył się skrótem myślowym.
    > Przynajmniej ja tak to zrozumiałem.

    Nie skierował tylko zarządał zaświadczenia.
    Dzięki za namiar na akt prawny.
    Zastanawiam się tylko jaki lekarz ginekolog wyda takie zaświadczenie i na
    jaki okres.
    Który lekarz będzie chciał podejmować takie ryzyko, przeciez wiemy, że
    kobieta w ciązy dziś czuje sie OK, a jutro może juz nie być w stanie zrobic
    nic.
    Poza tym w jakim celu to wszystko? Pracodawaca się zabezpiecza przed
    ewentualnymi roszczeniami, czy też są to "podchody" pod zwolnienie? Może mu
    się nie podoba ciżża pracownicy i "mobbuje"?
    :)
    Kruk

  • 6. Data: 2006-01-03 17:12:10
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Kruk at work napisał(a):

    > Nie skierował tylko zarządał zaświadczenia.

    Żądać nie może, może skierować na badanie.

  • 7. Data: 2006-01-03 18:15:55
    Od: "Artur Ch." <s...@r...pbz>

    Dnia 3 sty o godzinie 17:38, na pl.soc.prawo, Kruk at work napisał(a):

    > Poza tym w jakim celu to wszystko? Pracodawaca się zabezpiecza przed
    > ewentualnymi roszczeniami, czy też są to "podchody" pod zwolnienie?

    Nie może zwolnić kobiety w "widocznej" ciąży bez jej zgody, chyba że za
    porozumieniem stron. Kobieta posiada w tym okresie "parasol ochronny".

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423
    From: zaROTowany

  • 8. Data: 2006-01-03 18:51:42
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Artur Ch. napisał(a):

    > Nie może zwolnić kobiety w "widocznej" ciąży bez jej zgody, chyba że za
    > porozumieniem stron. Kobieta posiada w tym okresie "parasol ochronny".

    To nie są wszystkie możliwości. Można ją wylać dyscyplinarnie.

  • 9. Data: 2006-01-03 21:18:24
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    Kruk at work wrote:
    > Zastanawiam się tylko jaki lekarz ginekolog wyda takie zaświadczenie i na
    > jaki okres.

    Tylko taki będący jednocześnie lekarzem medycyny pracy. A bez skierowania to
    teoretycznie żaden (vide wskazane już rozporządzenie).

    --
    Paweł Sakowski <p...@s...pl>

  • 10. Data: 2006-01-03 21:56:41
    Od: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>

    Artur Ch. wrote:

    > Nie może zwolnić kobiety w "widocznej" ciąży bez jej zgody, chyba że za
    > porozumieniem stron. Kobieta posiada w tym okresie "parasol ochronny".

    Kodeks nie przewiduje określenia "widoczna ciąża". To nie kolejka na
    poczcie ;-)
    Kobieta zatrudniona na czas nieokreślony jest chroniona od 1 dnia ciąży.
    Natomiast kobieta zatrudniona na czas określony, czas wykonania
    określonej pracy lub okres próbny powyżej 1 miesiąca jest chroniona od
    momentu, kiedy jej umowa (także liczona wraz z ew. okresem
    wypowiedzenia) rozwiązywałaby się po upływie 3 miesiąca ciąży.

    Oczywiście niezależnie od tej ochrony pracodawca może zwolnić nawet
    pracownicę w ciąży, jeśli istnieją przesłanki do zwolnienia
    dyscyplinarnego. Tylko uwaga - fakt niemożności wykonywania pracy z
    powodu ciąży nie jest absolutnie taką przesłanką. Zatem jeżeli
    dziewczyna jest już objęta ochroną, to może się nie obawiać żadnych
    podchodów pracodawcy.

    I uprzedzając ew. następny problem - jeżeli ten pracodawca myśli, że
    mając w ręku takie zaświadczenie będzie mógł pracownicę w ciąży np.
    wysłać w delegację bez jej zgody, czy przetrzymywać w godzinach
    nadliczbowych, to też się myli.

    --
    MArta
    m...@N...pl