  • 1. Data: 2010-01-26 18:06:55
    Temat: aneks do umowy a okres wypowiedzenia
    Od: Jan Kowalski <h...@g...com>

    Witam grupowiczów i proszę o poradę:

    Moja sytuacja przedstawia się następująco: pracuję w dużej firmie,
    tfu, "korporacji". Jakiś czas temu dostałem awans,a do podpisania
    aneks do umowy, w którym oprócz podwyżki wynagrodzenia znajduje się
    punkt zmieniający okres wypowiedzenia na 3 miesiące. Dodam, że w tym
    momencie pracuję w obecnej firmie trochę ponad 2 lata, więc zgodnie z
    KP przysługiwałby mi standardowo miesięczny okres wypowiedzenia.

    Niedawno dostałem korzystniejszą ofertę pracy, z zaznaczeniem, że
    oferta obowiązuje tylko przy rozpoczęciu pracy od 1 marca. W związku z
    tym złożyłem pracodawcy wypowiedzenie umowy o pracę z miesięcznym
    okresem wypowiedzenia, zgodnie z zapisami KP i uzyskałem podpis pod
    tym wypowiedzeniem. Niemniej mój obecny pracodawca twierdzi że
    obowiązuje mnie dłuższy okres wypowiedzenia, a jeśli będę ustawał przy
    miesięcznym, sprawa skończy się w sądzie pracy.

    Przeszukując internet napotkałem się z wieloma sprzecznymi opiniami,
    niemniej z tego co się dowiedziałem, przy konfrontacji zapisów umowy o
    pracę z KP obowiązuje korzystniejszy dla pracownika zapis.

    Uważam, że zapis o 3 miesięcznym okresie wypowiedzenia jest dla mnie
    niekorzystny, ponieważ utrudnia mi dostanie lepszej pracy -
    pracodawcy często nie chcą czekać tyle czasu, jeśli mogą zatrudnić
    kogoś wcześniej.

    Co radzicie?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2010-01-26 18:30:17
    Temat: Re: aneks do umowy a okres wypowiedzenia
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Jan Kowalski wrote:
> [...]
    > niekorzystny, ponieważ utrudnia mi dostanie lepszej pracy -
    > pracodawcy często nie chcą czekać tyle czasu, jeśli mogą zatrudnić

    No wiec sa dwie wersje
    a) co podpisales to obowiazuje

    b) zapisy w umowie nie moga byc sprzeczne z KP i obowiazuje to w obie
    strony to znaczy pracodawca nie moze skrocic, ale nie moze tez wydluzyc
    okresu wypowiedzenia, a zapisy w umowie inne niz w KP sa niewazne.

    Ostatnimi czasy sądy przystają na wersję b).
    Jak bedzie w twoim przypadku rozstrzygnie sąd.

  • 3. Data: 2010-01-26 19:46:22
    Od: " GK" <k...@W...gazeta.pl>

    witek <w...@g...pl.invalid> napisał(a):

> [...]
    > okresu wypowiedzenia, a zapisy w umowie inne niz w KP sa niewazne.
    >
    > Ostatnimi czasy sądy przystają na wersję b).
    Jakieś orzeczenia? IMHO, postanowienie z umowy o pracy (ale także układu
    zbiorowego pracy czy regulaminu pracy/wynagradzania) o dłuższym okresie
    wypowiedzenia stosunku pracy nie jest sprzeczne z prawem pracy. Z zasady
    chroni to pracownika, ergo jest korzystniejsze niż ogólna reguła z KP więc
    wchodzi w miejsce tej normy. Sąd będzie rozważał co innego, mianowicie to,
    czy w danej sytuacji postanowienie to jest korzystne dla pracownika czy też
    nie. I tu na dwoje babka wróżyła, bo jeden skład sędziowski rozpatrywać
    będzie sprawę obiektywizując (dane postanowienie jest co do zasady
    korzystniejsze dla pracownika więc wiąże strony), inny podchodząc
    subiektywnie (np. dane postanowienie, w przypadku konkretnej osoby o
    pożądanych na rynku pracy umiejętnościach i doświadczeniu, jest mniej
    korzystne dla pracownika więc stosujemy regułę z KP). O to będzie toczyć się
    spór, jeśli pracodawca ma dobrego prawnika.:)

    > Jak bedzie w twoim przypadku rozstrzygnie sąd.
    Chyba, że się dogadają, np. nowy pracodawca "wykupi" go od starego.:)

    GK (prawdziwy)

  • 4. Data: 2010-01-26 20:02:37
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    GK wrote:

    > Jakieś orzeczenia?

    tylko ze słuchu narazie
    nie mam nic konkretnego pod reką bo sie tym nie interesuje

    > IMHO, postanowienie z umowy o pracy (ale także układu
    > zbiorowego pracy czy regulaminu pracy/wynagradzania) o dłuższym okresie
    > wypowiedzenia stosunku pracy nie jest sprzeczne z prawem pracy.

    no wiec jak wyzej.
    sądy zaczęły uznawać to za próbę utrudnienia pracownikowi odejscia z
    pracy poprzez nadmierne wydłużenie okresu wypowiedzenia i zaczeły
    uznawać takie zapisy za niezgodne z kodeksem pracy.

    > Z zasady
    > chroni to pracownika, ergo jest korzystniejsze niż ogólna reguła z KP więc
    > wchodzi w miejsce tej normy.

    punkt widzenia zalezy od punktu siedzenia.
    chroni pracodawce, który gwarantuje sobie pracownika i nie pozwala mu za
    szybko odejsc nawet jak chce.

    ja mam okres zerowy, mogę odejść w każdej chwili. na szczęscie nie
    podlega pod KP.

    no właśnie.

  • 5. Data: 2010-01-26 20:18:14
    Od: " " <k...@W...gazeta.pl>

    witek <w...@g...pl.invalid> napisał(a):

    > sądy (...) zaczeły uznawać takie zapisy za niezgodne z kodeksem pracy.
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    Nie uwierzę, póki nie zobaczę takiego orzeczenia zweryfikowanego apelacją.:)

    > punkt widzenia zalezy od punktu siedzenia.
    > chroni pracodawce, który gwarantuje sobie pracownika i nie pozwala mu za
    > szybko odejsc nawet jak chce.
    Rozumujesz jak typowy przedstawiciel wielkomiejskiej klasy średniej tudzież
    osoba aspirująca do tej klasy.:) Obiektywnie, w polskich warunkach (prócz
    może Wawy), wydłużenie okresu wypowiedzenia to zwykle przywilej.

    > no właśnie.
    No właśnie nie, bo napisałeś coś innego - że postanowienie w umowie o pracę
    wydłużające okres wypowiedzenia jest (zawsze) sprzeczne z KP. Nie jest, nawet
    jeśli sądzimy, że w naszych indywidualnyuch przypadkach jest to dla nas
    obciążeniem, nie formą ochrony.

    Pozdrawiam - GK

  • 6. Data: 2010-01-26 20:24:41
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    k...@W...gazeta.pl wrote:

    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    > Nie uwierzę, póki nie zobaczę takiego orzeczenia zweryfikowanego apelacją.:)

    napisałem, że słyszałem.

    > Rozumujesz jak typowy przedstawiciel wielkomiejskiej klasy średniej tudzież
    > osoba aspirująca do tej klasy.:) Obiektywnie, w polskich warunkach (prócz
    > może Wawy), wydłużenie okresu wypowiedzenia to zwykle przywilej.

    jak widać to nie tylko mój problem skoro taki post sie pojawił.

    w zasadzie każdy kto ma możlwość znalezienia szybko lepszej pracy jest
    uwięziony przez trzymiesieczny okres wypowiedzenia.

    co lepsze zależy od indywidulanego podejścia.

> [...]
    > jeśli sądzimy, że w naszych indywidualnyuch przypadkach jest to dla nas

    napisalem, że slyszalem o takich orzeczeniach, a nie, ze jest sprzeczne
    z KP.
    Wiele wyroków sądów jest sprzeczna z prawem i co z tego.

  • 7. Data: 2010-01-27 08:53:41
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości
    h.googlegroups.com Jan
    Kowalski <h...@g...com> pisze:

> [...]
    > aneks do umowy, w którym oprócz podwyżki wynagrodzenia znajduje się
    > punkt zmieniający okres wypowiedzenia na 3 miesiące.
    Czyli nastąpiło _porozumienie_ zmieniające (termin nie funkcjonujący
    formalnie, niemniej używany).

    > Dodam, że w tym
    > momencie pracuję w obecnej firmie trochę ponad 2 lata, więc zgodnie z
    > KP przysługiwałby mi standardowo miesięczny okres wypowiedzenia.
    Ale ty zawarłeś porozumienie, nie zostało dokonane _wypowiedzenie_ warunków
    pracy i płacy.

> [...]
    > tym złożyłem pracodawcy wypowiedzenie umowy o pracę z miesięcznym
    > okresem wypowiedzenia, zgodnie z zapisami KP i uzyskałem podpis pod
    To bez znaczenia. Podpisem potwierdził jedynie, że otrzymał dokument.

    > Niemniej mój obecny pracodawca twierdzi że
    > obowiązuje mnie dłuższy okres wypowiedzenia, a jeśli będę ustawał przy
    > miesięcznym, sprawa skończy się w sądzie pracy.
    Z reguły sądy pracy uznają, że dłuższy okres wypowiedzenia jest
    korzystniejszy dla pracownika (co poniekąd zrozumiałe gdy istnieje zjawisko
    bezrobocia, gdyż zapewnia większą stabilność zatrudnienia, a więc dochodu).
    Niemniej powtórzę - ty zawarłeś porozumienie, a porozumieniem można zmienić
    bardzo wiele "automatycznych" zapisów prawa pracy.

> [...]
    > pracę z KP obowiązuje korzystniejszy dla pracownika zapis.
    > Uważam, że zapis o 3 miesięcznym okresie wypowiedzenia jest dla mnie
    Nie wokół ciebie świat się kręci.

    > ponieważ utrudnia mi dostanie lepszej pracy -
    > pracodawcy często nie chcą czekać tyle czasu, jeśli mogą zatrudnić
    > kogoś wcześniej.
    Jakby chcieli cię wczesniej wywalić, a ty byś nic nie miał na widoku to
    zmieniłbyś zdanie?

    > Co radzicie?
    1. Dotrzymać warunków zawartych w porozumieniu.
    2. Spróbować je renegocjować.

    --
    Jotte

  • 8. Data: 2010-01-27 10:21:03
    Od: Jan Kowalski <h...@g...com>

> [...]
    > momencie pracuję w obecnej firmie trochę ponad  2 lata, więc zgodnie z
    > KP przysługiwałby mi standardowo miesięczny okres wypowiedzenia.

    Dziękuję za wszystkie odpowiedzi.
    Przejrzałem jeszcze raz podpisany aneks i znalazłem w nim dwie
    niejasności:
    - po pierwsze aneks odnosi się do umowy o pracę z dnia X ("aneks do
    umowy z dnia X"), natomiast pierwotna umowa o pracę jest z dnia Y
    (kilka dni później), ale była podpisana w dniu X.

    - po drugie aneks zawiera sformułowanie "punkt 10 zmienia brzmienie
    na: 3 miesięczny okres wypowiedzenia", natomiast w pierwotnej umowie
    okres wypowiedzenia jest ustalony w punkcie 9. Punkt 10 pierwotnej
    umowy dotyczy zastosowania przepisów KC w sprawach nieuregulowanych
    umową. Jest to oczywista pomyłka, ale czy może zaważyć na nieważności
    aneksu?

    pozdrawiam