    From: "Boa" <u...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo,pl.biznes.banki
    Subject: Zmarły poręczyciel kredytu
    Date: Fri, 13 Apr 2007 12:24:43 +0200

    [cross-post z pl.biznes.banki]

    Witam,

    Kredyt hipoteczny wzięty na mnie i poręczycieli (współkredytobiorców): moją
    żonę, teścia i teściową. Teściowa zmarła.

    Chcę wykreślić zmarłego poręczyciela z umowy kredytowej (mam zdolność
    kredytową do tego). Bank twierdzi, że nie może tego zrobić bez
    przeprowadzenia przez teścia postępowania spadkowego, ponieważ aktualni
    spadkobiercy zmarłej, którzy zostali automatycznie obciążeni kredytem po jej
    śmierci, mogą nie wyrazić zgody na usunięcie ich z listy poręczycieli.

    Moje pytanie:
    - żadnego postępowania spadkowego nie było, testamentu nie było, była
    jedność majątkowa między teściem a teściową. Czy rzeczywiście w takiej
    sytuacji poręczycielami mojego kredytu po śmierci teściowej stają się w
    równej części teść (który i tak był poręczycielem od początku trwania
    kredytu) oraz dzieci teściowej?
    - czy muszę przeprowadzać żmudne i pewnie czasochłonne postępowanie
    spadkowe, aby usunąć z umowy kredytowej zmarłą osobę?
    - generalnie pytanie jest proste: jak usunąć zmarłego poręczyciela z umowy
    kredytowej bez konieczności jakiegokolwiek kontaktowania się z sądem (szkoda
    mi czasu i nerwów na to)?

    Z góry dziękuję za pomoc.

    Pozdrr.,
    Boa.