    From: Yano <y...@s...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Zlot, niepełoletni i lokale typu PUB...
    Date: Thu, 19 Jun 2003 14:45:42 +0200

    Witam...

    Przeglądałem google w tej sprawie, ale jakos nie mogłem się doszukać
    miarodajnej odpowiedzi. Albo jej tam nie było, albo ja nie potrafiłem
    jej zrozumieć. Więc proszę o wyrozumiałość.

    Problem:
    Organizuję zlot. Jest to zlot grupy programistów skupionych wokół
    jakiegoś projektu OpenSource (narazie nie piszę jakiego, bo jeszcze nie
    wszystko gotowe). Programiści bywają w różnym wieku i zdarzają się też
    niepełnoletni. I teraz pytanie: na miejsce spotkania i pogadanek
    (oczywiście w większości typowo informatycznych) wybrałem lokal, który
    potocznie zwie się pubem. W pubie, wiadomo, podaje się różne napoje z
    alkoholowymi włącznie, ale jest tez herbatka, soczek itp. I teraz jak
    się to ma do przepisów polskiego prawa. Czy osoba mająca powiedzmy 17
    lat może przebywać w takim miejscu, czy są jakieś ograniczenia (np.
    tylko do godz. 22)? Czy osoba pełnoletnia może wziąć pod opiekę osobę
    niepełnoletnią dająć jej tym samym "bilet" na pobyt? Rozumiem, że barman
    nie może takiej osobie sprzedać piwa, ale czy ja jako pełnoletni mogę
    takiej osobie piwo postawić? Zakładam, że osoba jest trzeźwa a będzie to
    jedno piwo.

    Analogicznie, jeśli ja jako ojciec wezmę swojego powiedzmy 12-letniego
    syna do jakiegoś lokalu (bo mu obiecałem, w nagrodę, z innego powodu) i
    dam mu się napić piwa (niekoniecznie 0%) to czy popełniam wykroczenie?

    U mnie w domu na przykład alkohol nie był tematem tabu i kiedy podczas
    przyjęcia pili rodzice, to i mnie się zdarzało "umoczyć usta". Dzięki
    temu mnie nigdy do alkoholu nie ciągnęło. Jak w gościach ktoś mnie
    (jeszcze jako 14-latka) poczęstował lampką (nawet nie 50-tka) likieru,
    to moi rodzice na to przyzwalali. Tak samo ja w tym nic zdrożnego nie
    widzę, ale nie wiem, czy tak samo widzi nasze prawo. W takim razie, czy
    moim rodzice popełniali wykroczenie częstując mnie alkoholem? Tak samo
    ich znajomi?

    Z góry dzięki za odpowiedź i ew. artykuły jakie przytoczycie...

    Yano
    już ojciec, ale jeszcze nie nastolatka

    --
    "Kłeska jednego z nas bedzie kłeską nas wszystkich"
    - polskie tłumaczenie Matrix:Reloaded w kinach