  • Data: 2003-06-20 18:26:44
    Temat: Re: Zlot, niepełoletni i lokale typu PUB...
    Od: Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Andrzej Lawa wrote:
    > Czy gdzieś napisano inaczej? (komentarze, orzeczenia itepe) Tak z
    > ciekawości...

    "Wypełnienie znamion tego przestępstwa wymaga, by czyn sprawcy był
    działaniem, które stwarza niebezpieczeństwo przyzwyczajenia małoletniego
    do stałego picia napojów alkoholowych lub umacniania go w tego rodzaju
    skłonności. Musi to być działanie wielokrotnie powtarzające się z pewną
    częstotliwością. Działanie jednorazowe może być jednak potraktowane jako
    usiłowanie popełnienia tego przestępstwa." Gardocki, 'Prawo karne' z
    powołaniem się na VI KZP 13/75, ale co tam stworzyli to już nie wiem.
    Jednak zgadzam się z taką interpretacją, karanie za jednokrotną czynność
    byłoby co nieco chore, a nie można wszystkiego załatwiać przez znikomą
    szkodliwość. Co prawda kara mogłaby być niska, ale pozostawałby sam fakt
    karalności... I wydaje mi sie, że gdyby zamiarem ustawodawcy było
    karanie za podanie każdego alkoholu w każdej sytuacji, to napisałby:
    'Kto dostarcza, ułatwia spożycie, nakłania' bez używania słowa
    'rozpija', które ma chyba znaczenie ciągłości i zamiaru osiągniecia
    pewnego stanu.

    KG