  • 41. Data: 2008-12-25 14:16:43
    Temat: Re: Wyrok SN - odpowiedzialnosc za przelew
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Robert Tomasik pisze:

    > To już problem ludzi. Przecież do nie tak dawna wiele banków
    > weryfikowało te pola i jakoś przelewy przechodziły. Nie demonizował bym
    > problemu.

    A zobowiążesz się pokryć zwiększone w ten sposób koszta przelewów? ;->

  • 42. Data: 2008-12-25 14:52:20
    Od: agent73 <a...@g...pl>

    On Thu, 25 Dec 2008 09:45:26 +0100, "Icek" <i...@d...pl> wrote:

    >Technicznie nie da sie zautomatyzowac kontroli danych wpisywanych w
    >przelewie inaczej niz recznie. Moze niech bedzie 50% max automat. Ale jest
    >tyle niesprzyjajacych warunkow, ze zanim odeslesz przelew to jednak ktos
    >bedzie musial kliknac zatwierdz

    A jak sprawa jest rozwiązana w innych krajach europejskich? Być może
    cała ta dyskusja to próba wyważania otwartych drzwi...
    Z resztą, gdyby trafiło na zwykłago Kowalskiego, to nie było by
    żadnego zamieszania. A że US zrobił aferę, to oczywiście winni są
    wszyscy dookoła, tylko nie urzędnicy!
    Dziwię się, że sąd w ogóle wydał taki wyrok... Zamiast dążyć do
    uposzczenia spraw, tylko to komplikuje życie!
    Zapewne skończy się to tak, że dalej nikt niczego nie będzie
    weryfikował, bo taniej będzie ponisić koszty ewentualnych błędów, niż
    weryfikować dziesiąki, może setki tysięcy przelewów...
    --
    A.

  • 43. Data: 2008-12-25 18:29:31
    Od: BK <b...@g...com>

    On 25 Gru, 15:52, agent73 <a...@g...pl> wrote:

    > A jak sprawa jest rozwiązana w innych krajach europejskich? Być może
    > cała ta dyskusja to próba wyważania otwartych drzwi...

    Ta cala dyskusja to jest _bezwzglednie_ proba wywazania otwartych
    drzwi.

    Czy ktos z was zauwazyl jakies szczegolne poruszenie w srodowisku
    bankowym? Czy ktos zauwazyl, ze sprawa trafila do SN nie dlatego, ze
    bank negowal swoja odpowiedzialnosc tylko probowal wykorzystac zapisy
    umowy do wymigania sie z tej odpowiedzialnosci? ;)

    Na serio - dramatyzujecie. Taka odpowiedzialnosc zawsze ciazyla na
    bankach. I juz. Banki o tym doskonale wiedza.

    Rozstrzasanie od strony technicznej literowek itp. nie ma sensu bo
    zupelnie nie o to chodzi. Nie chodzi o weryfikacje literka w literke
    zapisu danych posiadacza rachunku tylko o to, zeby kasa trafila tam
    gdzie trzeba.

    % takich pomylek czy tez celowych dzialan jest ledwie zauwazalny i nie
    jest to jakis powazny problem dla bankow, bo w pierwszej kolejnosci
    kase odzyskuje sie od pomylkowego odbiorcy, a banki potrafia
    windykowac kase, oj potrafia ;) Liczba takich sytuacji gdzie sie tej
    kasy nie da odzyskac jest niezwykle mala i banki sa tego siwadome,
    maja to wliczone w koszty. Weryfikowane sa pewne przelewy ale normalny
    obrot toczy sie automatycznie i dalej sie bedzie tak toczyc. Bo to
    orzeczenie przeciez nic nie zmienilo ;-)

    Bez paniki :)

    WS! :)

  • 44. Data: 2008-12-25 20:17:09
    Temat: Re: Każdy przelew przechodzi [Re: Wyrok SN - odpowiedzialnosc za przelew]
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@m...www.pl>

    Niektóre banki, chyba jeden z wiodących ilością placówek, nie przyjmuje na
    konta osobiste wpłat, które tytułem mogą sugerowaćrozliczenia z
    działalnościgospodarczej.
    był taki wątek na pl.biznes.banki

    Krzysztof 'kw1618' Warszawa - Ursynow
    http://grupy.3mam.net/ różne tematy

  • 45. Data: 2008-12-25 22:54:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 25 Dec 2008, Robert Tomasik wrote:
    [...komuś...]
    > Inny sposób jaki mi przychodzi do głowy to skonstruowanie usługi weryfikacji
    > przelewu drogą elektroniczną. W dobie komputerów i Internetu moim zdaniem
    > dało by się w każdym banku uruchomić usługę polegającą na tym, że on-line
    > sprawdzane jest, czy przelew jest poprawny.

    Ale zdecyduj się: albo wysyłasz na bruk ELIXIR (AFAIR przesyłanie przez
    pośrednika jest wymuszone ustawowo, dobrze mi się zdaje?) albo domagasz
    się aby ELIXIR działał online.

    > Reasumując, to mojej ocenie jest to do zrealizowania.

    Ale chyba nie bez demolki przepisów dotyczących transakcji
    międzybankowych.

    pzdr, Gotfryd

  • 46. Data: 2008-12-25 23:45:23
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Ale zdecyduj się: albo wysyłasz na bruk ELIXIR (AFAIR przesyłanie przez
    > pośrednika jest wymuszone ustawowo, dobrze mi się zdaje?) albo domagasz
    > się aby ELIXIR działał online.

    Elixir nie ma żadnych podstaw ustawowych - jest to po prostu izba
    clearingowa dzialająca wśród swoich uczestników.
    Dodatkowa informacja - w tym roku obchodziliśmy 15 lecie istnienia, co
    jak na system komputerowy jest chyba dość długo ;-)

    M.

  • 47. Data: 2008-12-25 23:52:34
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Ale zdecyduj się: albo wysyłasz na bruk ELIXIR (AFAIR przesyłanie przez
    > pośrednika jest wymuszone ustawowo, dobrze mi się zdaje?) albo domagasz
    > się aby ELIXIR działał online.

    Nie ELIXIR ma działań on-line. On line ma działać usługa sparwdzenia, czy
    cyfra kontrolna danych do przelewu zgadza się z numerem rachunku.

    > Ale chyba nie bez demolki przepisów dotyczących transakcji
    > międzybankowych.

    Spokojnie bez tego. Wszak obecnie przy rozliczaniu kart płatniczych tak
    jest, ze on-line są sprawdzane środki i PIN, a transakcja się rozlicza
    ELIXIR-em.

  • 48. Data: 2008-12-26 01:19:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 26 Dec 2008, Maciej Bebenek wrote:

    > Elixir nie ma żadnych podstaw ustawowych - jest to po prostu izba clearingowa
    > dzialająca wśród swoich uczestników.

    Mówisz że bankom *wolno* dokonywać przelewów pieniędzy swoich
    klientow *bezpośrednio*?
    To muszę sprawdzić, bo byłem przekonany że nie :)

    > Dodatkowa informacja - w tym roku obchodziliśmy 15 lecie istnienia, co jak na
    > system komputerowy jest chyba dość długo ;-)

    Ale oni nie pracują 24x7x365 ;) (inna sprawa, kto taki zapis wymyślił)

    pzdr, Gotfryd

  • 49. Data: 2008-12-26 01:23:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 26 Dec 2008, Robert Tomasik wrote:

    > Nie ELIXIR ma działań on-line. On line ma działać usługa sparwdzenia,

    Zgoda.
    De facto duplikująca większość tego co robi Elixir...

    > Spokojnie bez tego. Wszak obecnie przy rozliczaniu kart płatniczych tak jest,
    > ze on-line są sprawdzane środki i PIN, a transakcja się rozlicza ELIXIR-em.

    O kartach myślałem (o podobieństwie), ale pierwsza rzecz która
    zdyskwalifikowała podobieństwo to brak bezpośredniej operacji
    bank-bank.
    Po drodze jest operator (i on jest inicjatorem transakcji, acz IMHO
    to na boku).
    Zaznaczam, że trzeba by sprawdzić - uwaga powyżej ma źródło w moim
    (być może błędnym) przekonaniu, że bankom w .pl nie wolno dokonywać
    rozliczeń transakcji klientów kanałami bezpośrednimi.
    Że potrzebny jest pośrednik.

    pzdr, Gotfryd

  • 50. Data: 2008-12-26 09:08:31
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Fri, 26 Dec 2008 02:23:51 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Zaznaczam, że trzeba by sprawdzić - uwaga powyżej ma źródło w moim
    > (być może błędnym) przekonaniu, że bankom w .pl nie wolno dokonywać
    > rozliczeń transakcji klientów kanałami bezpośrednimi.

    Art. 67 pr. bankowego raczej takiego obowiązku nie nakłada. Ale już
    delegacja z art. 68 pkt 1 może de facto prowadzić do nałożenia takich
    obowiązków.

    Aha, przypadkowo znalazłem art. 68 pkt 4 pr. bankowego, dzięki któremu
    już wiemy, kto mógłby ostatecznie zaradzić wskazanym problemom: poprzez
    połączenie numeru rachunku z konkretną osobą.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl