  • 1. Data: 2008-12-23 23:04:39
    Temat: Pracownicy Gminnego ośrodka Kultury jako pracownicy samorządowi.
    Od: kotolak <k...@w...pl>

    Witam,
    Właśnie przeczytałem ten artykuł: http://tinyurl.com/9n5ejq i trochę
    zdębiałem, bo myślałem, że pracownicy GOKów to pracownicy samorządowi.
    Przecież gminy są organizatorami GOKów i tworzą je w celu realizacji
    zadań gminy, więc jak to jest? prawdę tam piszą, że pracownik GOK to nie
    pracownik samorządowy?

    k.

  • 2. Data: 2008-12-24 14:12:10
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "kotolak" <k...@w...pl> napisał w wiadomości

    Pracownikami samorządowymi są osoby zatrudnione wprost przez samorządy.
    GOK-i, Ośrodki Pomocy Społecznej oraz szereg firm komunalnych (wodociągi,
    oczyszczanie miasta, ogrody itp.) co prawda należą do samorządów, ale mają
    osobowość prawną i same są pracodawcami. Stąd faktycznie takie osoby trudno
    nazwać pracownikami samorządowymi.

  • 3. Data: 2008-12-27 19:22:24
    Od: "piotrek" <piotrekjw_@_gmail.com>

> [...]
    > osobowość prawną i same są pracodawcami. Stąd faktycznie takie osoby
    > trudno nazwać pracownikami samorządowymi.

    bzdury

    Art. 1. Ustawa określa status prawny pracowników zatrudnionych w:
    1) urzędzie marszałkowskim, wojewódzkich samorządowych jednostkach
    organizacyjnych,
    2) starostwie powiatowym, powiatowych jednostkach organizacyjnych,
    3) urzędzie gminy, w jednostkach pomocniczych gminy oraz w gminnych
    jednostkach i zakładach budżetowych,
    4) biurach (ich odpowiednikach) związków jednostek samorządu
    terytorialnego oraz zakładów budżetowych utworzonych przez te związki,
    5) biurach (ich odpowiednikach) jednostek administracyjnych jednostek
    samorządu terytorialnego
    - zwanych dalej "pracownikami samorządowymi", z zastrzeżeniem art. 1a.

  • 4. Data: 2008-12-29 06:56:08
    Od: "piotrek" <piotrekjw_@_gmail.com>

  • 5. Data: 2008-12-29 20:47:23
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "piotrek" <piotrekjw_@_gmail.com> napisał w wiadomości

> [...]
    > samorządu terytorialnego
    > - zwanych dalej "pracownikami samorządowymi", z zastrzeżeniem art. 1a.

    A byłbyś uprzejmy wskazać, pod który dokładnie punkt zacytowanego przez
    Ciebie artykułu podchodzi Gminny Ośrodek Kultury? Pytam, bo nie za bardzo
    wiem.

    Udzielając odpowiedzi pytającemu oparłem się na komentarzu do ustawy
    napisanego przez T.SZEWC (publikacja w LEX-ie) w którym napisano m.in.
    "Ostatecznie przyjąć należy, że pracownicy zatrudnieni w osobach prawnych
    utworzonych przez j.s.t. nie są pracownikami samorządowymi i komentowana
    ustawa nie ma do nich zastosowania." Komentarz zawiera szerokie
    uzasadnienie takiego poglądu, którego tu przytacza e całości nie będę.
    Ogólnie opiera się na tym, że Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia z dnia
    26 lipca 2000 r. w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych
    pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych
    jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 61, poz. 708 z późn. zm.)
    zawierające przepisy płacowe (a zatem również pomocne w ustaleniu woli
    ustawodawcy), wyłącza z zakresu pojęcia "powiatowa (wojewódzka) jednostka
    organizacyjna" osoby prawne.

    Z tym, że chciałbym zwrócić uwagę, iż dyskutowany przez nas stan rzeczy
    jest aktualny już tylko przez dwa dni. Z ISIP wynika, że zacytowana przez
    Ciebie ustawa zostanie z dniem 1.01.2009 roku uchylona przez Ustawę z dnia
    21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych. Niestety nie
    opublikowano jej treści, więc nie potrafię powiedzieć, na ile stan prawny
    się zmieni.

  • 6. Data: 2008-12-31 13:35:35
    Od: kam <...@...pl>

    Robert Tomasik pisze:
> [...]
    > ustaleniu woli ustawodawcy), wyłącza z zakresu pojęcia "powiatowa
    > (wojewódzka) jednostka organizacyjna" osoby prawne.

    tyle że OPS, gminny ośrodek kultury itp. podmioty raczej nie mają
    osobowości prawnej

    KG

  • 7. Data: 2008-12-31 17:39:55
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "kam" <...@...pl> napisał w wiadomości

    > tyle że OPS, gminny ośrodek kultury itp. podmioty raczej nie mają
    > osobowości prawnej

    Wydaje mi się, że różnie z tym bywa. Przykładowo Miejski Ośrodek Kultury w
    Nowym Sączu działa jako Stowarzyszenie - szczegóły przy końcu ich strony
    pod adresem:
    http://www.mok.i24.pl/dkk_troche_historii.htm
    W Nowym Sączu jeszcze mamy Małopolskie Centrum Kultury SOKÓŁ, de facto
    pełniące zbliżoną rolę, które tez ma osobowość prawną, co wnoszę po tym, że
    samo ogłasza przetargi - vide strona:
    http://www.mcksokol.pl/65,Ogloszenia__zamowienia_pub
    liczne.htm

    W okolicznych dla Nowego Sącza gminach różnie faktycznie z tym bywa. Ale
    znam co najmniej kilka, gdzie Gminne Ośrodki Kultury są osobnymi osobami
    prawnymi - najczęściej jako stowarzyszenia. W kilku jest to rozwiązane w
    ten sposób, że Gminny Ośrodek Kultury jest de facto pustą nazwą, za którą
    stoi 2-3 pracowników Gminy odpowiedzialnych za działalność kulturalną,
    gminna bibliotekę itp.