    From: rk <r...@a...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Wścibski pracodawca
    Date: Wed, 28 Jul 2004 18:16:43 +0200
    Sender: i...@p...onet.pl@ayt238.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Mam (nie mam?) zaszczyt pracować w większej firmie, którą sterują
    BARDZO WAZNI LUDZIE. Po pracy czasami dorabiam sobie na fuchach.
    Wszystko zgodnie z prawem i etyką (brak konfliktu interesów).

    Ostatnio kierownictwo w firmie wpadło na pomysł wprowadzania "kodeksu
    etyki", który piętnuje pewne negatywne z punktu firmy zachowania (łapówki,
    molestowanie seksualne w pracy, wyjawianie danych poufnych, praca dla konkurencji
    itd). Po zaposnaniu się z treścią owego kodeksu pracownicy mają go podpisać
    i stosować.

    Wszystko byłoby ok, gdyby nie mały fragment tego dokumentu, umieszczony
    na końcu w formie "przykładowych pytań":

    Pytanie: Pracownik potrzebuje dodatkowego dochodu i chciałby pracowac
    wieczorami. Czy jest to dopuszczalne?

    Odpowiedz: Tak, pod warunkiem, ze praca nie koliduje z jego obecnymi
    obowiazkami, nie wiaze sie z bezposrednia konkurencja [MOJEJ FIRMY],
    nie doprowadzi do konfliktu interesow, nie wpłynie na wyniki pracy
    pracownika oraz ze pracownik na pismie powiadomi [MOJA FIRME] o
    swoich zamiarach w celu uzyskania uprzedniej zgody.

    Czuje gdzies pod skora ze taki zapis lamie szereg moich praw (konstytucja?
    kodeks pracy?). Czy ktos zyczliwy moglby wskazac mi konkretne paragrafy,
    na ktore sie powolac przy uzasadnianiu odrzucenia takich warunkow?

    Z gory dziekuje,
    RK