  • 1. Data: 2012-05-10 10:44:14
    Temat: Ustawa o ochronie zwierząt
    Od: Ariusz <a...@g...pl>

    Od niedawna obowiązuje zakaz sprzedawania psów poza zarejestrowanymi
    hodowlami

    USTAWA o ochronie zwierząt
    z dnia 21 sierpnia 1997 r.

    A dokładniej Art. 10a

    Tylko nigdzie ta ustawa nie definiuje co to jest pies rasowy.

    Wiem zaraz odezwą się obrońcy zwierząt i ludzie zrzeszeni w związkach
    kynologicznych..., że pies bez rodowodu nie jest rasowy. Zwłaszcza ci
    ostatni roszczą sobie wyłączne prawo do orzekania czy pies jest rasowy.

    Zostawmy jednak słuszność/niesłuszność rasowości psów...

    Ale czy formalnie jest jakiś przepis, ustawa, a może jakieś wytyczne
    weterynaryjne, może jakaś księga wzorców które definiują, że dany pies
    jest rasowy.

    Bo mam wrażenie, że jak większość ustaw wprowadzanych w Polsce i ta jest
    bublem.

    Szukałem i nie znalazłem żadnych ustaw, przepisów, rozporządzeń, które
    by określały, że dany pies jest rasowy, no jedynie ww. związki
    wprowadzają taką definicję ale bez poparcia tego jakąkolwiek ustawą.

    Każdy kij ma dwa końce i ta sama ustawa mówi o rejestrowaniu i
    pozwoleniu na trzymaniu ras niebezpiecznych. Jeżeli jednak przyjmiemy,
    że rasowy jest tylko ten co ma rodowód, to nie ma wymogu rejestrowania
    psa rasy groźnej ale bez rodowodu...

    Czy ktoś może natrafił na jakieśprzepisy. Temat mnie dość nurtuje bo
    choć rozumiem, że ustawa miała zapobiec złemu traktowaniu zwierząt to
    chyba jednak nie do końca jest precyzyjna.

    Ariusz

  • 2. Data: 2012-05-10 11:48:02
    Temat: Re: Ustawa o ochronie zwierząt
    Od: maruda <m...@n...com>

    W dniu 2012-05-10 10:44, Ariusz pisze:

    > Ale czy formalnie jest jakiś przepis, ustawa, a może jakieś wytyczne
    > weterynaryjne, może jakaś księga wzorców które definiują, że dany pies
    > jest rasowy.

    Nie przytoczę Ci wykładni, ale pies (kot, koń, kanarek, gołąb, byk...)
    jest rasowy, jeśli ma rodowód, czyli papier. Papier wydaje odpowiedni
    związek hodowców.

    > Bo mam wrażenie, że jak większość ustaw wprowadzanych w Polsce i ta jest
    > bublem.

    Jesteś zdrowy.

    > Szukałem i nie znalazłem żadnych ustaw, przepisów, rozporządzeń, które
    > by określały, że dany pies jest rasowy, no jedynie ww. związki
    > wprowadzają taką definicję ale bez poparcia tego jakąkolwiek ustawą.

    Owszem, tu mamy "ból", bo skoro ustawa powołuje się na określenie
    "rasowy", to ta (albo inna) ustawa powinna to określenie definiować.
    Więc patrz wyżej. "Prawo" mamy do dupy. No - może gdzieś jest definicja
    i też liczę na to, że ktoś ją wskaże. Sam nie potrafię.

> [...]
    > pozwoleniu na trzymaniu ras niebezpiecznych. Jeżeli jednak przyjmiemy,
    > że rasowy jest tylko ten co ma rodowód, to nie ma wymogu rejestrowania

    Chyba było drążone parę lat temu... Jakoś nie pamiętam rzeczowych
    konkluzji ;)
    Efektem będzie prawo stwierdzające, że "dozwolone jest tylko to, co jest
    ujęte w ramy stosownej ustawy".

    > Czy ktoś może natrafił na jakieśprzepisy. Temat mnie dość nurtuje bo
    > choć rozumiem, że ustawa miała zapobiec złemu traktowaniu zwierząt to
    > chyba jednak nie do końca jest precyzyjna.
    >
    > Ariusz

    Koń (sejm, prawo, rząd, państwo) jakie jest - każdy wie. A król jest nagi.

    --
    Dziękuję. Pozdrawiam. Ten Maruda.

  • 3. Data: 2012-05-10 13:14:26
    Od: Ariusz <a...@g...pl>

    W dniu 2012-05-10 11:48, maruda pisze:

    > Nie przytoczę Ci wykładni, ale pies (kot, koń, kanarek, gołąb, byk...)
    > jest rasowy, jeśli ma rodowód, czyli papier. Papier wydaje odpowiedni
    > związek hodowców.

    To tak się zapytam - skąd te związki mają uprawnienia. Przecież mogę
    sobie założyć związek i wydawać papiery bo mi się tak podoba?

    Żadna znana mi ustawa, ani żadne rozporządzenie tego nie reguluje. To
    może wystarczy by weterynarz napisał oświadczenie, że pies jest zgodny
    ze wzorcem rasy i to by kwalifikowało go jako rasowego.

    Ariusz

  • 4. Data: 2012-05-10 13:49:38
    Od: Adam Klobukowski <a...@g...com>

    On Thursday, 10 May 2012 13:14:26 UTC+2, Ariusz wrote:

    > To tak się zapytam - skąd te związki mają uprawnienia. Przecież mogę
    > sobie założyć związek i wydawać papiery bo mi się tak podoba?

    Możesz.

    > Żadna znana mi ustawa, ani żadne rozporządzenie tego nie reguluje. To
    > może wystarczy by weterynarz napisał oświadczenie, że pies jest zgodny
    > ze wzorcem rasy i to by kwalifikowało go jako rasowego.

    Reguluje to sobie właściwa organizacjia, np. Związek Kynologiczny. Jak masz psa
    rasowego wedle ich zasad to Ci pozwolą go wystawić na swoich wystawach. Jak nie masz
    i sie na to nie zgadzasz, sam sobie organizuj wystawy i własna organizację, droga
    wolna.

    AdamK

  • 5. Data: 2012-05-10 20:20:59
    Od: Tom <l...@U...onet.pl>

    W dniu 10-05-2012 10:44, Ariusz pisze:
    > Od niedawna obowiązuje zakaz sprzedawania psów poza zarejestrowanymi
    > hodowlami
    >
    > USTAWA o ochronie zwierząt
    > z dnia 21 sierpnia 1997 r.

    To jest stara ustawa, nowa jest z 16 września 2011 r.
    1373

    > A dokładniej Art. 10a

    Teraz w Art.10a jest:
    ,,Art. 10a. 1. Zabrania się:
    1) wprowadzania do obrotu zwierząt domowych na targowiskach, targach
    i giełdach;
    2) prowadzenia targowisk, targów i giełd ze sprzedażą zwierząt domowych;
    3) wprowadzania do obrotu psów i kotów poza miejscami ich chowu lub
    hodowli.
    2. Zabrania się rozmnażania psów i kotów w celach handlowych.
    /\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\
    /\/\/\/\/\

    Czyli jeśli dobrze widzę, nie ma nic o tym czy hodowla jest rasowa czy nie.

    T.

  • 6. Data: 2012-05-10 21:11:42
    Od: maruda <m...@n...com>

    W dniu 2012-05-10 20:20, Tom pisze:

    > To jest stara ustawa, nowa jest z 16 września 2011 r.
    > http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU2011230
    1373

> [...]
    > 2. Zabrania się rozmnażania psów i kotów w celach handlowych.
    > /\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\
    /\/\/\/\/\

    > Czyli jeśli dobrze widzę, nie ma nic o tym czy hodowla jest rasowa czy nie.

    Manipulujesz, czy tylko Ci umknęło:

    6. Zakaz, o którym mowa w ust. 2, nie
    dotyczy hodowli zwierząt zarejestro-
    wanych w ogólnokrajowych organi-
    zacjach społecznych, których statuto-
    wym celem jest działalność związana
    z hodowlą rasowych psów i kotów.

    ... a ja się zastanawiam co powinienem zrobić (ze szczeniakami i na czyj
    koszt), jeśli moją sukę prowadzoną na smyczy wybzyka jakiś bezpański pies...

    --
    Dziękuję. Pozdrawiam Ten Maruda

  • 7. Data: 2012-05-10 21:58:39
    Od: Nixe <n...@n...pl>

    W dniu 2012-05-10 21:11, maruda pisze:

    1373

    /\/\/\/\/\

> [...]
    >

    > ... a ja się zastanawiam co powinienem zrobić (ze szczeniakami i na czyj
    > koszt), jeśli moją sukę prowadzoną na smyczy wybzyka jakiś bezpański

    A czytać umiesz?
    "Zabrania się wprowadzania do obrotu psów i kotów poza miejscami ich chowu"
    Czyli spokojnie możesz sprzedać a jeszcze lepiej oddać bękarta/y, jeśli
    odbywa się to tam, gdzie mieszka Twoja podopieczna i jej potomstwo. Mowy
    o tym, że mogą to być tylko rasowe, nie ma.

    Swoją drogą sukę najlepiej wysterylizować - problem sam zniknie. Nie ma
    żadnego uzasadnienia dla posiadania płodnej suki, zwłaszcza, gdy nie
    jest się w stanie jej upilnować. A nawet gdy się upilnuje, to istnieje
    ryzyko chorób narządów rodnych u suki niesterylizowanej i nie mającej
    szczeniaków.
    Ale to NTG.

    N.

  • 8. Data: 2012-05-10 23:11:03
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Nixe w <news:joh6lc$s1e$1@inews.gazeta.pl>:

> [...]
    > odbywa się to tam, gdzie mieszka Twoja podopieczna i jej potomstwo. Mowy
    > o tym, że mogą to być tylko rasowe, nie ma.

    Mieszka w przyczepie z plandeką... Kupca pod plandekę na parkingu przy A-4 i
    po sprawie...?

    --
    Tomasz Nycz

  • 9. Data: 2012-05-11 06:29:49
    Od: Nixe <n...@n...pl>

    W dniu 2012-05-10 23:11, 'Tom N' pisze:

    > Mieszka w przyczepie z plandeką...

    ???

    N.

  • 10. Data: 2012-05-11 09:39:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 11 May 2012, Nixe wrote:

    > ???

    Przetłumaczyć na polski, że na targowisku?
    Żeby było smieszniej, nie da się udowodnić że jest inaczej.
    Na pobliskim targowisku jak najbardziej "mieszka" pies, pilnujacy
    terenu w okresie kiedy ono jest zamknięte. Wewnatrz tegoż targowiska
    ma "swój kawałek", z siatka, buda itede.

    No to Tom tłumaczy pytaniem, co ma być przeciwwskazaniem sprzedania
    na targowisku psa który na targowisku mieszka.
    Rzecz jasna drobna korekta pytania o to, co miałoby najpierw różnic
    tego psa od psa którego którys ze sklepikarzy trzymałby w budzie
    z warzywami (pies w końcu nie musi być obronny, zgadza się?)
    a na deser od psa, który "swoje miejsce" ma w przyczepie z plandeka.
    Przyczepa jest na placu u handlarza - pies w przyczepie.
    Przyczepa na polu - pies w przyczepie.
    Przyczepa na targowisku...

    Pies "się sprzedał" - miejsce w przyczepie dostaje nowy pies.

    ICMPTZ?

    pzdr, Gotfryd