  • 1. Data: 2009-10-06 21:12:41
    Temat: Umowa -zamówienie o zakup samochodu
    Od: "Piotrek" <b...@p...onet.pl>

    Na wstępie zaznaczę, że kupowanie nowego auta to dla mnie kompletna nowość i
    mam (miałem zerowe doświadczenie w tym względzie.
    Wybralem u dealera auto i niestety, na fali euforii, podpisałem coś, co
    nazywa się "Umowa - zamówienie"
    Problem w tym, że nie zwróciłem uwagi na brak wpisu w rubryczce
    "przewidywany cza wydania pojazdu kupującemu" i umowę podpisałem, mając
    ustne zapewnienie dostawy auta w ciągu 2 miesięcy od podpisania umowy.
    Dodatkowo wpłaciłem zaliczkę w wysokości 1000zł.
    Ponieważ od momentu zamowienia minęły już 3 miesiące i auta nie widać nawet
    na horyzoncie, zainteresowałem się bliżej całą tą "umową - zamówieniem" i
    stwierdziłem, że jestem w niezłej d.... tzn. tarapatach (np. możliwa zmiana
    ceny przy zmianie cennika dealera, kara w wysokości 10% przy rezygnacji z
    zamówienia itp.).
    W zasadzie dealer może skasować moje 1000zł i auta mogę nie otrzymać do
    końca życia lub zapłacę karę w wysokości 10% jego wartości w chwili
    zamówienia - czy dobrze interpretuję zapisy tej pierońskiej umowy ?
    Czy mam jakąkolwiek mozliwość wybrniecia cało z tego bagna w jakie się sam
    wpakowałem ?

    Piotrek

  • 2. Data: 2009-10-06 22:32:16
    Temat: Re: Umowa -zamówienie o zakup samochodu
    Od: " Kroelewicz" <k...@N...gazeta.pl>

    Piotrek <b...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > końca życia lub zapłacę karę w wysokości 10% jego wartości w chwili
    > zamówienia - czy dobrze interpretuję zapisy tej pierońskiej umowy ?
    Nie, świadczenie ma zostać spełnione niezwłocznie po wezwaniu przez
    wierzyciela - Ciebie. Co do ewentualnej zmiany cennika - sprawdź na liście
    klauzul niedozwolonych UOKiK, czy ta klauzula nie wchodzi tam. Być może
    chodzi o zmianę cennika producenta/importera, wtedy taka klauzula byłaby
    uzasadniona obiektywnie.

    > Czy mam jakąkolwiek mozliwość wybrniecia cało z tego bagna w jakie się sam
    > wpakowałem ?
    Wezwać sprzedawcę do wydania umówionej rzeczy w rozsądnym terminie,
    oczywiście ZPO IMHO w obecnej sytuacji rynkowej powinno starczyć mu 7-14 dni
    od otrzymania wezwania (skoro umowa zawarta została 3 miesiące temu), ale sam
    musisz oszacować właściwy termin; dostarczenie auta z Japonii wyposażonego
    bardzo indywidualnie może potrwać. Poinformować w wezwaniu, że ustnie
    zapewniał Cię o terminie 2-miesięcznym, może zablefować, że w przypadku
    wejścia na drogę sądową zmuszony będziesz przekazać nagranie rozmowy ze
    sprzedawcą. Kopię przekazać importerowi / producentowi.

    I być przygotowanym, że jeśli pójdziesz na noże to może skończyć się zarówno
    sądem, jak i wiecznymi problemami z autem (np. serwisem gwarancyjnym).

    Czy w umowie określono miejsce wydania pojazdu, określone np. jako miejsce
    dostawy?

    GK

  • 3. Data: 2009-10-07 15:34:10
    Od: Rafal M <r...@g...com>

    On 6 Paź, 23:12, "Piotrek" <b...@p...onet.pl> wrote:

    > Czy mam jakąkolwiek mozliwość wybrniecia cało z tego bagna w jakie się sam
    > wpakowałem ?

    Sproboj pogadac bezposrednio z importerem/priducentem, a nie z
    dilerem.

    Pozdrawiam
    Rafal

  • 4. Data: 2009-10-07 18:58:37
    Od: "Piotrek" <b...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Rafal M" <r...@g...com> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...
> [...]

    > wpakowałem ?

    Sproboj pogadac bezposrednio z importerem/priducentem, a nie z

    Próbowałem dzwonić ale pierwsze pytanie to "o jakiego dealera chodzi ?"
    z przyczyn które podał kolega powyżej nie za bardzo chcę sprawiać mu
    problemy (tzn. chodzi o to, że producent go naciśnie, sprawa nie ulegnie
    przyspieszeniu a będą już mieli u dealera "na mnie oko" i będę mieć
    "problemy serwisowe" z autem....
    Raczej chciałbym wiedzieć, co mogę zrobić teraz, tzn. jak zmusić dealera do
    działania lub do jakiegoś zadośćuczynienia za znacznie wydłużony okres
    oczekiwania.
    W zasadzie w umowie nie ma żadnego punktu, ktory by chronił moje interesy -
    za to jest mnóstwo zastrzeżeń chroniących dealera, jak np. kara 10% wartości
    zamówionego auta za odstąpienie od umowy.
    Swoją drogą to w zasadzie dealer nie ma żadnego obowiązku dostarczyć mi tego
    auta w żadnym terminie - czyli mogą mnie olać w 100% i skasować zaliczkowe
    1000zł lub czekać do podwyżki cennika przez krajowego importera i wówczas
    zażądać znacznej dopłaty do ceny.....
    Po prostu mają mnie w garści.... :( a tego chciałbym uniknąć....

    Piotrek

  • 5. Data: 2009-10-07 22:29:14
    Od: Rafal M <r...@g...com>

    On 7 Paź, 20:58, "Piotrek" <b...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > problemy (tzn. chodzi o to, że producent go naciśnie, sprawa nie ulegnie
    > przyspieszeniu a będą już mieli u dealera "na mnie oko" i będę mieć

    Jest jeden diler tej marki w Twojej okolicy? Na przeglad mozna jechac
    do innego.

    Pozdrawiam
    Rafal

  • 6. Data: 2009-10-08 15:25:43
    Od: "Piotrek" <b...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Rafal M" <r...@g...com> napisał w wiadomości
    p.googlegroups.com...
    On 7 Paź, 20:58, "Piotrek" <b...@p...onet.pl> wrote:
    > Jest jeden diler tej marki w Twojej okolicy? Na przeglad mozna jechac
    > do innego.

    Owszem jest. Ale to jest ostateczność, bo poszedłem do tego pierwszego
    dealera głównie ze względu na znacznie lepszą opinie o jego serwisie,,, :(

    Piotrek

  • 7. Data: 2009-10-09 18:33:11
    Od: wombi <w...@o...eu>

    Piotrek pisze:
    > (np. możliwa zmiana ceny przy zmianie cennika dealera, kara w wysokości
    > 10% przy rezygnacji z zamówienia itp.).

    Zmiana ceny: Art.385 ze znaczkiem 3 pkt 20): W razie wątpliwości uważa
    się, że niedozwolonymi postanowieniami umownymi są te, które w
    szczególności: 20) przewidują uprawnienie kontrahenta konsumenta do
    określenia lub podwyższenia ceny lub wynagrodzenia po zawarciu umowy bez
    przyznania konsumentowi prawa odstąpienia od umowy.

    W umowie napisane jest, że zapłacisz "karę umwoną"? Jeśli tak to takie
    postanowienie też jest nieważne, bo karę umowną zastrzec można na
    wypadek niewykonania zobowiązania niepieniężnego (art.483 k.c.) np.
    wyroki SN I CSK 240/08 i IV CSK 202/08 . Ty masz zapłacić cenę a więć
    spełnić zobowiązanie pieniężne.

  • 8. Data: 2009-10-11 16:12:41
    Od: "Piotrek" <b...@p...onet.pl>

    Użytkownik "wombi" <w...@o...eu> napisał w wiadomości

> [...]
    > określenia lub podwyższenia ceny lub wynagrodzenia po zawarciu umowy bez
    > przyznania konsumentowi prawa odstąpienia od umowy.

    Dokładna treść tego punktu;
    "Cena pojazdu może ulec zmianie także w przypadku, gdy nastąpi zmiana cen u
    producenta lub importera "TU_PODANA_NAZWA_MARKI" w postaci nowego cennika.
    Postanowienia cennika są obowiązujące dla kupującego w dniu sprzedaży"

> [...]
    > niewykonania zobowiązania niepieniężnego (art.483 k.c.) np. wyroki SN I
    > CSK 240/08 i IV CSK 202/08 . Ty masz zapłacić cenę a więć spełnić

    Dokładna treść tego punktu:
    "Jeżeli kupujący nie odebrał zamówionego samochodu lub nie zapłacił pełnej
    ceny, sprzedający bo bezskutecznym upływie 15 dni od wysłania do kupującego
    upomnienia listem poleconym może odstąpić od umowy zachowując prawa do
    odszkodowania umownego w wysokości 10% ceny."

    Piotrek

  • 9. Data: 2009-10-11 16:33:42
    Od: "Piotrek" <b...@p...onet.pl>

    Użytkownik " Kroelewicz" <k...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > sam
    > musisz oszacować właściwy termin; dostarczenie auta z Japonii wyposażonego

    Auto rzeczywiście ma wyposażenie z listy dodatkowego wyposażenia ale nie są
    to jakieś bardzo wydumane rzeczy. I jest robione w Europie. Jednak może nie
    móc go dostarczyć z takim wyposazeniem jak sobie zyczyłem, bo jego część
    jest montowana fabrycznie - czyli auto musi już takie z fabryki wyjechać...
    Uważam, że dealer mnie oszukał, okreslając 2 miesięczny okres oczekiwania,
    gdyż nie posiadając "na placu" auta nawet zbliżonego do moich wymagań,
    obawiał się, że pójdę do innego dealera, który zaproponuje mi auto w
    szybszym trybie. 2 miesiące to był okres na który mogłem się zgodzić, ale 3
    miesiące a zwłaszcza więcej to już dla mnie okres zdecydowanie za długi. Tak
    więc obiecał mi 2 miesiące mając świadomość, że auta nie będzie i wiedząc,
    że będzie całkowicie bezkarny (patrz umowa-zamówienie). Po fakcie, na forum
    miłośnikow marki auta, dowiedziałem się, że to typowe zagranie dealerskie
    (to z niepodawaniem daty odbioru).
    Nie wierzę w "obsuwę" terminu wykonania auta znanej bądź co bądź marki,
    zawinioną przez zakład produkcyjny. Zrozumiałbym tydzień - no, 2 tygodnie,
    bo rozumiem, że awarie się zdarzają. Ale obsuwa o 1,5 miesiąca (na razie, i
    z informacji od dealera już wiadomo, że raczej dojdzie conajmniej do 2
    miesięcy) to zaplanowane, umyslne działanie. W połączeniu z niewpisaniem
    terminu dostawy wychodzi na jedno - oszustwo jednym słowem.

    Dealer mając czyste sumienie wpisałby albo realny termin - wówczas na 100%
    bym się rozmyślił i wybrał auto "z placu" od innego dealera albo wpisał
    termin o którym mówił - i wówczas miałbym szanse żądać jakiegoś
    zadośćuczynienia (np. dodatkowy upust, wyposażenie, zastępcze auto itp.).

    > Czy w umowie określono miejsce wydania pojazdu, określone np. jako miejsce
    > dostawy?

    Tak, jest to adres dealera.

    Piotrek