  • 61. Data: 2006-12-30 21:06:35
    Temat: Re: System OEM a padniety dysk
    Od: "Wojciech \"Spook\" Sura" <spook.no@unwanted_mail.op.pl>

    Andrzej Lawa wrote:
    > Skąd te brednie, że wersji Home nie wolno używać komercyjnie? _Nawet_
    > mikrosyf nie jest aż tak radykalny...

    Dobrze, mea culpa, źle doczytałem licencję. Natomiast ceny Windowsów są
    takie, jakie podałem.

    5. ZAKAZ WYNAJMOWANIA/KOMERCYJNEGO
    UDOSTĘPNIANIA. Licencjobiorca nie może
    OPROGRAMOWANIA wynajmować, wypożyczać,
    wydzierżawiać ani świadczyć za jego pośrednictwem usług
    komercyjnego udostępniania na rzecz innych osób.

    Pozdrawiam -- Spook.

    --
    ! ._______. Warning: Lucida Console sig! //) !
    ! || spk || www.spook.freshsite.pl / _ """*!

  • 62. Data: 2006-12-30 21:12:36
    Od: "Wojciech \"Spook\" Sura" <spook.no@unwanted_mail.op.pl>

    Maluch wrote:

    > Jeszcze nie zacząłem sylwestra i wiem co piszę, ale mogę równie
    > dobrze mylić się. Będę wdzięczny jak mnie poprawicie.

    Jak i ja.

    > A jednak nie bardzo. Czytaj ze zrozumieniem albo idź do prawnika.

    > Pisze jak wół, że można zrobić kopię jeżeli *umowa* zezwala.

    Zatem czytam ze zrozumieniem:

    <cytat>
    Nie wymaga zezwolenia uprawnionego sporządzenie kopii zapasowej, jeżeli jest
    to niezbędne do korzystania z programu komputerowego.
    </cytat>

    (pozostawiona luka interpretacyjna w "niezbędne do korzystania z programu
    komputerowego")

    Koniec zdania, następne zdanie:

    <cytat>
    Jeżeli umowa nie stanowi inaczej, kopia ta nie może być używana równocześnie
    z programem komputerowym;
    </cytat>

    Zrobić kopię mogę *zawsze*. Natomiast mogę jej używać równocześnie z
    oryginałem jeśli *umowa zezwala*. Nie mam zamiaru podważać egzystencji
    licencji, zbyt mało wiem na temat prawa żeby się bawić w prawnicze flame'y
    (swoją drogą chciałbym kiedyś zobaczyć taki porządny prawniczy flame gdzie
    ze świstem przelatują podpunkty, a od czasu do czasu ktoś bombarduje
    konkurencję jakimś odłamkowym paragrafem... ;) )

    > Dodam, że licencja XP oem zezwala na zrobienie kopi w celu instalacji
    > i archiwizacji. Są różne licencje i różne wersje. Może pani też miała
    > rację.

    Też mi się tak wydawało - i dlatego dzwoniłem do MS. Zrobię to jeszcze raz
    niebawem, to się może sprawa wyjaśni.

    (...)

    :)

    Pozdrawiam -- Spook.

    --
    ! ._______. Warning: Lucida Console sig! //) !
    ! || spk || www.spook.freshsite.pl / _ """*!

  • 63. Data: 2006-12-30 21:22:33
    Od: "Wojciech \"Spook\" Sura" <spook.no@unwanted_mail.op.pl>

    Maluch wrote:

    > Powinieneś zrozumieć, że jak złodziej samochodów zaczyna kupować fury
    > w sklepie, to nie jest mile widziany w swoim poprzednim światku.
    > Podobnie pirat, jak zalegalizuje się. Na zewnątrz będzie może
    > neutralny /dyndać będzie mu piractwo, ale w duchu co pomyśli to jego/.

    Nie za bardzo rozumiem, co chcesz przez to powiedzieć. Znam ludzi, którzy
    się ulegalnili i nie stracili swoich znajomych piratów, ich stosunki się nie
    zmieniły et caetera. Jeśli jest nawet tak, jak piszesz, to stosowanie tej
    analogii do naszej dyskusji jest moim zdaniem nietrafne.

    > Najlepiej jakby za darmo wszystko było. Pytam, a kto zmusza kupować
    > odpłatne licencje?

    Jeśli to ironia, to w tym miejscu trochę nietrafiona. W przeciwnym wypadku
    podaj mi na przykład darmową licencję Windowsa, Office'a, 3dstudio max,
    Photoshopa, (..., mam wymieniać dalej?)

    Producenci oprogramowania i systemów komercyjnych rzadko dają darmowe
    licencje (Ze wszystkich programów, które znam, to darmowe licencje daje
    Borland (Delphi PE, Turbo Delphi Explorer i rodzinka), dla niektórych
    produktów Microsoft (Visual Studio Express) i... no jakoś nie mogę skojarzyć
    innych.

    Poza tym zapewne jest 2k sposobów na walkę z piractwem, które nie ciągną za
    sobą radykalnych metod. Ot, choćby wprowadzenie jakiegoś sprytnego (nie
    wdaję się w szczegóły i celowo), może dobrowolnego podatku "komputerowego",
    którego opłacanie przez określony czas dawałoby bardzo duże upusty na kupno
    oprogramowania (np. 90%)? Kasa z podatku szłaby do rąk firm
    programistycznych, które zgodziłyby się wziąć udział w takim programie,
    podatek - dobrowolny - byłby niewysoki i łatwy do ściągania i egzekwowania.

    Zaznaczam: to jest tylko jeden pomysł, a jest ich wiele - nie ma sensu jego
    komentowanie, bo nawet nie próbowałem go w żaden sposób dopracować.

    > Trudno.

    Litości, a Ty sobie wyobrażasz? Posiadając nielegalne oprogramowanie bez
    jakiegoś skrępowania odpowiadałbyś ankieterowi stojącemu w drzwiach?

    Pozdrawiam -- Spook.

    --
    ! ._______. Warning: Lucida Console sig! //) !
    ! || spk || www.spook.freshsite.pl / _ """*!

  • 64. Data: 2006-12-30 23:14:09
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

    Maluch wrote:

    > Tak samochodu nie ma. Może mieć kasę z AC jak ubezpieczył. Właściciel
    > licencji jak mu ją ukradną /ładnie to nazwałeś- skopiują/ nie ma nic.

    Czekaj, ja czegoś nie rozumiem. Jak można ukraść umowę? Ja mówiłem o
    tym, że skopiowany zostaje nośnik z programem. Nikt nic nikomu nie kradnie.

    --
    Pozdrawiam,
    Piotr Kubiak

  • 65. Data: 2006-12-30 23:18:52
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

    Andrzej Lawa wrote:

    > Sęk w tym, że to monopol.

    Ja tak nie uważam, ale to NTG.

  • 66. Data: 2006-12-31 00:11:29
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Wojciech "Spook" Sura napisał(a):

    > 350 zł to Windows XP Home OEM, którego nie wolno używać do zastosowań
    > komercyjnych.

    Nie prawda.

    > Nie wprowadzaj ludzi w błąd, proszę.

    Zastosuj się do własnej rady, proszę.

    j.

  • 67. Data: 2006-12-31 00:17:37
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Wojciech "Spook" Sura napisał(a):

    > Według Twojej analogii - nie wnikając na razie w funkcjonalność systemu, bo
    > nie o tym rozmawiamy - masz dwa samochody, jeden który musisz zarejestrować
    > i wykonać powyższe czynności i jeden, który musisz zarejestrować i to
    > wszystko. Który - według Ciebie, jest wygodniejszy?

    Przeczytaj co napisałem.

    > A lipa polega na tym, że dzisiejsze czasy (rząd (vide: Płatnik),
    > społeczeństwo (np. potencjalni klienci)) zmuszają Cię do wybrania tego, w
    > którym musisz robić kilka magicznych rzeczy zanim zaczniesz systemu
    > normalnie używać.

    Lipa a niezgodność z prawem to są dwie różne rzeczy.

    > Kolejną rzeczą, która mnie wpienia jest - w każdym menu Pomoc aplikacji
    > systemowych - pozycja "Czy ten Windows jest legalny?" przenosząca do stron
    > MS dotyczących piractwa, co mnie...

    Twoje stany emocjonalne a niezgodność z prawem to także różne rzeczy.

    > Polskie prawo: Możesz *zawsze* zrobić i *korzystać* z jednej kopii
    > oprogramowania, które kupisz.

    Nie prawda. Źle interpretujesz. Prawo nie zabrania tak sie umowic,
    że kopii robic nie wolno. To na co sie powolujesz dotyczy sytuacji
    w ktorej umowa (czyli Licencja) tego nie precyzuje.

    No bo jest. Czego nie rozumiesz?

    j.

  • 68. Data: 2006-12-31 00:19:17
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

> [...]

    > z programu komputerowego. Jeżeli umowa nie stanowi inaczej, kopia ta nie
    > może być używana równocześnie z programem komputerowym;

    Ten artykuł nie zabrania zawarcia umowy Licencyjnej, która zabrania
    wykonywania kopii...

    j.

  • 69. Data: 2006-12-31 00:20:48
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Andrzej Lawa napisał(a):

    > Jasne, a bankier ma prawo udzielać ci pożyczki pod warunkiem np.
    > przejścia na judaizm, hmm?

    > ;->

    Z hinduizmu czy buddyzmu? ;P

    j.

  • 70. Data: 2006-12-31 00:38:52
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

    januszek wrote:

    > Ten artykuł nie zabrania zawarcia umowy Licencyjnej, która zabrania
    > wykonywania kopii...

    Ale skopiowanie będzie wtedy tylko złamaniem cywilnej umowy, a nie
    Ustawy która wyraźnie na kopiowanie zezwala.