    From: Marek Madej <m...@w...interia.i-to.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu
    Date: Wed, 23 Apr 2003 23:38:24 +0200

    Witam ponownie!

    Bardzo prosiłbym o wyjaśnienie jednej wątpliwości: czy lokal
    spółdzielczy własnościowy może być własnością dwóch lub więcej osób
    niespokrewnionych ze sobą?

    Jaka jest sytuacja: zamierzamy (ja i moja narzeczona) nabyć mieszkanie
    spółdzielcze własnościowe. Według mojej interpretacji "Ustawy o
    spółdzielniach mieszkaniowych" możemy nabyć wspólnie to mieszkanie i
    zostać wpisanymi do księgi wieczystej jako właściciele. (Art. 17.1 ust.
    5 ustawy stanowi: "Spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu może
    należeć do kilku osób, z tym że członkiem spółdzielni może być tylko
    jedna z nich, chyba że przysługuje ono wspólnie małżonkom. W wypadku
    zgłoszenia się kilku uprawnionych rozstrzyga sąd w postępowaniu
    nieprocesowym. Po bezskutecznym upływie wyznaczonego przez spółdzielnię
    terminu wystąpienia do sądu wyboru dokonuje spółdzielnia.")

    Tymczasem pośrednik, z którego usług przyszło mi korzystać, twierdzi, iż
    musimy wyznaczyć osobę (mnie lub moją narzeczoną), która stanie się
    właścicielem spółdzielczego mieszkania i podpisze akt notarialny.
    Względnie radzi "załatwić" ;) ślub cywilny. Umowę przedwstępną
    zawarliśmy wspólnie.

    Czy może zapis: "... z tym, że członkiem spółdzielni może być tylko
    jedna z nich" oznacza, że druga osoba nie może być współwłaścicielem i
    dlatego nie jest możliwe podpisanie aktu notarialnego przez dwie osoby i
    ustanowienie dwóch równych "części" spółdzielczego własnościowego prawa
    do lokalu? Wydaje mi się, że to błędna interpretacja (zwłaszcza że ani
    pracownik banku, ani pracownik spółdzielni nie mieli zastrzeżeń do
    naszej sytuacji prawnej), ale mogę się mylić.

    Bardzo proszę o jednoznaczną odpowiedź. Moim zdaniem w tej kwestii
    najlepiej poinformowanym powinien być chyba notariusz?

    Dziękuję z góry,

    Marek