  • 31. Data: 2012-05-12 11:55:07
    Temat: Re: Rzecznik praw konsumenta a zakup na firmę
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 12 May 2012, spp wrote:

    > pojęcia można rozumieć dwuznacznie - potrafię sobie wyobrazić że w przypadku
    > relacji między firmami może istnieć towar niezgodny z umową ;)

    Niezaprzeczalnie :)

    pzdr, Gotfryd

  • 32. Data: 2012-05-12 13:10:37
    Temat: Re: Rzecznik praw konsumenta a zakup na firm
    Od: spp <s...@g...pl>

    > Niewzięcie f-ry "na firmę" nie jest tożsame z zakupem konsumenckim
    > (acz stwarza problem dowodowy :>)

    W kwestii formalnej - wzięcie faktury na firmę też nie jest tożsame z
    zakupem niekonsumenckim (acz stwarza problem dowodowy ;>).

    --
    spp

  • 33. Data: 2012-05-12 13:34:35
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > W kwestii formalnej: to nie jest kryterium w zakresie konsumenckosci.
    > Przypomnę, że w rachubę wchodzi równie dobrze "cel zawodowy", ktory
    > z papierkologiczna strona DG nie ma nic wspólnego.
    > Niewzięcie f-ry "na firmę" nie jest tożsame z zakupem konsumenckim
    > (acz stwarza problem dowodowy :>)

    Natomiast wzięcie kwestię ostatecznie wyjaśnia.

  • 34. Data: 2012-05-12 13:57:06
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Robert Tomasik w <news:joli4j$n96$1@inews.gazeta.pl>:

    > wiadomości news:Pine.WNT.4.64.1205121151470.3032@quad...

    > Natomiast wzięcie kwestię ostatecznie wyjaśnia.

    Ale dane na fakturze *na firmę* są identyczne z danymi
    na fakturze *nie na firmę*

    --
    Tomasz Nycz

  • 35. Data: 2012-05-12 17:15:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 12 May 2012, spp wrote:

    > W kwestii formalnej - wzięcie faktury na firmę też nie jest tożsame z zakupem
    > niekonsumenckim (acz stwarza problem dowodowy ;>).

    A tu można by się spierać.
    Skoro grupa jest "dyskusyjna", to skorzystam ;)

    Uzasadnienie jest takie:
    - podanie danych firmowych stanowi co najmniej mocna poszlakę, o ile
    nie dowód, że *zamiar* nabycia był w celu gospodarczym
    - przepis z KC jednoznacznie wskazuje, że kryterium nie stanowi
    fakt pózniejszego wykorzystywania lub niewykorzystywania do DG,
    ale wyłacznie status "czynnosci prawnej".

    Nie ma znaczenia więc owo wykorzystywanie tudzież ew. "przekazanie
    na cele" w jedna lub druga stronę.
    Przy okazji wskazuje to, że pomysł takiego zapisu jest
    z dolnej półki, żeby wprost nie powiedzieć że marny ;)
    Kryterium stanowi sam fakt dokonania *czynnosci
    prawnej* (czyli zakupu) "zwiazanej" lub "niezwiazanej".
    Jakby nie patrzec, pokrywa się to z warunkiem PDoOF (który
    dla uznania za koszt zasadniczo wymaga również nabycia
    "w celu", z wyjatkiem ST i pojedynczymi drobiazgami
    dopuszczonymi w innych miejscach)

    Tłumaczac na polski, zakup "z zamiarem na firmę" konsumencki
    nie jest, mimo że kilka minut po zakupie nabywca się
    rozmyslił - bo to że pózniej "przeznaczył", nie jest
    w stanie zmienic statusu "czynnosci prawnej".

    IMVHO, jedyne wytłumaczenie dla Twojej wersji to "bład",
    ale marnie to widzę :]

    A tak zupełnie na boku, zakup niekonsumencki wcale nie
    pozbawia ochrony z przepisów konsumenckich, co zdaje się
    bywa niekiedy przyjmowane a priori.
    Na pewno nie to miałes na mysli ;), bo w takim przypadku
    nie ma problemu dowodowego.

    Mam oczywiscie na mysli regres z ustawy konsumenckiej:
    wystarczy miec dowód, że zakupiony towar (tu jest
    własnie pewien problem) został następnie sprzedany konsumentowi
    który własnie złożył reklamację wg ustawy.

    pzdr, Gotfryd

  • 36. Data: 2012-05-12 17:18:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 12 May 2012, 'Tom N' wrote:

    > Ale dane na fakturze *na firmę* są identyczne z danymi
    > na fakturze *nie na firmę*

    s/sa/moga byc/

    Jednak istotna wiekszosc firm zawiera "inne okreslenie", ktore
    nie pokrywa się z danymi podatnika uzywanymi do innych celów.
    I teraz zależy, czy podatnik zapodał "imie nazwisko", czy też
    "imie nazwisko inne okreslenie".
    Rzecz jasna nie podważam, że pierwsza faktura nie jest nieprawidłowa
    (tyle, że nie zawiera "w sobie" dowodu "nabycia w celu").

    pzdr, Gtofryd

  • 37. Data: 2012-05-12 18:29:29
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Gotfryd Smolik news w <news:Pine.WNT.4.64.1205121715280.4004@quad>:

    > s/sa/moga byc/

    > Jednak istotna wiekszosc firm zawiera "inne okreslenie", ktore
    > nie pokrywa się z danymi podatnika uzywanymi do innych celów.

    Mowa o ozdobniku, często mylonym z "firmą" ;)

    > I teraz zależy, czy podatnik zapodał "imie nazwisko", czy też
    > "imie nazwisko inne okreslenie".

    Podał sprzedawcy NIP, już wielokrotnie kupował...

    > Rzecz jasna nie podważam, że pierwsza faktura nie jest nieprawidłowa

    Nie za dużo "nie" ;-) ;P

    > (tyle, że nie zawiera "w sobie" dowodu "nabycia w celu").

    Pytanie komu taki dowód potrzebny, bo chyba nie firmie, która kupiła w
    celach konsumpcji, a "nie DG" :D

    --
    Tomasz Nycz

  • 38. Data: 2012-05-12 20:29:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 12 May 2012, 'Tom N' wrote:

    > Mowa o ozdobniku, często mylonym z "firmą" ;)

    Owszem, ale chyba mnie nie podejrzewasz ;)

    > Podał sprzedawcy NIP, już wielokrotnie kupował...

    Czyli "bład".
    Rzeczywiscie, ta wersja wyjasnienia jest "prawnie poprawna".
    Do tego "blad" może leżec po stroie sprzedawcy, w sławnym
    "mój program nie pozwala", zgoda.

    > Nie za dużo "nie" ;-) ;P

    Nie.
    Chodzi o to, że "Jan Kowalski Motonaprawa" może bezsprzecznie
    odliczyć VAT od f=ry wystawionej na "Jan Kowalski", i prawie
    na pewno nikt się nie spyta o to dlaczego zaliczył ja
    w koszty :P (formalnie przepisy VAT i PDoOF się różnia,
    więc "wyjasnianie" jak podatnik uzasadnia "zakup w celu"
    jest na miejscu, choć oczywiscie wymogu podania pełnej
    firmy na f-rze nie ma).
    Idzie o drobiazg - pytanie kontrolera o "zakup w celu"
    i pytanie o jego pózniejsze wykorzystanie to dwa różne pytania.
    Przypominam: dla PDoOF fakt użycia w celu gospodarczym
    nie jest warunkiem wystarczajacym do zaliczenia w koszty
    (jest konieczny, bo jest kontrwarunek powodujacy "wylot
    z kosztów" tego czego używa się do innych celów, ale
    nie jest wystarczajacy w swietle definicji KUP).

    > Pytanie komu taki dowód potrzebny, bo chyba nie firmie, która kupiła
    > w celach konsumpcji, a "nie DG" :D

    Przypomnę: wyżej nie było za dużo "nie" :P, miałem na
    mysli przypadek jak opisałem (zakup "na firmę" ale
    bez podania pełnej firmy), odwrotny od zakupu
    konsumenckiego.

    pzdr, Gotfryd

  • 39. Data: 2012-05-12 22:34:01
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    spp wrote:

    > Tak?
    > Zakładając że także w przypadku firm obowiązuje to pojęcie to jednak
    > mamy dwie równorzędne strony umowy i stwierdzenie iż w "praktyce
    > sprzedający jest winien" wydaje się być mocno dyskusyjne... :(

    Jełśi sprzedający źle oznakował towar wprowadzając kupującego w bład to
    wienien naprawić szkode poprzez co najmniej pokrycie wszelkich kosztów z
    jego błędu wynikłych.

    Podobnie jesli kupujący zamówił towar i podał specyfikajcę towaru a dostął
    co innego patrz wyżej.

    Obawiam sie że przy barku współpracy sprzedajacego konieczne jest pojście do
    sądu.

  • 40. Data: 2012-05-14 05:25:47
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    'Tom N' wrote:

    > Ale dane na fakturze *na firmę* są identyczne z danymi
    > na fakturze *nie na firmę*

    chyba tylko wg ciebie...