  • 31. Data: 2012-10-02 10:57:56
    Temat: Re: Renta po mezu, czy co...
    Od: "Ajgor" <n...@...pl>

    Użytkownik "Tomasz Kaczanowski" napisał w wiadomości news:506a8cdc$0$1314

    > Na prawdę nie ma się co denerwować. Są prace, które równie mocno wycienczaja,

    Wymień jedną. Słownie JEDNĄ. Kopalnia to nie tylko cięzka praca.
    Nawet nie każdy ma cięzką pracę. Ale to są przede wszystkim WARUNKI, jakich nie
    ma nigdzie indziej.

    > Napisałem przecież, że można i zrobić tak, by górnik w wieku 30 lat szedł na
    > emeryture - jest jeden warunek - koszty tego powinna ponieść prywatna firma
    > zatrudniająca tego górnika i czerpiąca korzyści z jego pracy, a nie wszyscy
    > pozostali.

    A ja właśnie tłumaczę, że kosztó emerytur górniczych nie ponoszą "wszyscy
    pozostali".
    Emerytury górnicze są z powoddzeniem pokrywane z samych składek górników, i
    jeszcze masa kasy zostaje.
    To właśnie próbuję tu cały czas wytłumaczyć, a Wy ciągle swoje. Jak byście nie
    rozumieli, co ja piszę.

    > 1) nikt nie musi przez całe życie pracować w jednym zakładzie, ba wykonywać
    > jeden zawód.
    > 2) wg Ciebie murarz pracujący na wysokościach może...

    Murarz pracujący na wysokości ma prawdziwy MIÓD w porównaniu z górnikiem.
    Ma powietrze, słońce, równe podłoże, i wiele innych czynników, których nie ma
    górnik,
    który oddycha mieszaniną stęchłego powietrza i spalin, a często samymi spalinami
    z maszyn górniczych, chodzi prawie po ciemku, przez co traci wzrok, chodzi po
    podłożu, na którym przy każdym kroku może połamać nogi (skręcenia i złamania nóg
    są najczęściej występującymi wypadkami w kopalniach), i przez co po latach pracy
    ma zwyrodnienia stawów i kręgosłupa.
    Do tego dodaj różnice temperatur nie spotykane nigdzie indziej (igdziesz
    chodnikiem, w którym jest ogromna wilgotność i gorąco, robisz krok na krzyżówce
    i wchodzisz w prąd szybkiego, zimnego powietrza, przechodzisz przez krzyżówkę, i
    znów jesteś w gorącym wilgotnym powietrzu - w kopalni to jest normalne). Itd itd
    itd. Takich warunków nie ma nigdzie poza kopalnią.
    Pamiętam jak moja sąsiadka - żona górnika - pojechała na wycieczkę do kopalni.
    Wcześniej się nie przejmowała pracą męża. A po wyciecze spać nie mogła po nocach
    ze strachu. Stwierdziła, że jak ktoś tego nie zobaczy, nie jest w stabnie nawet
    sobie tego wyobrazić.

    > W systemie, który mamy obecnie są. Nie muszą być, ale są - bo tai system
    > emerytalny jest w Polsce.

    Nie. Nie są. Są pokrywane w całości przez składki górników. Jeszczze sporo kasy
    zostaje.

    > No a ja widziałem inne broszury, ale tez krążą tylko po domu cioci i wujka...
    > Wiesz w dobie ogólnodostępnego internetu taki argument jest po prostu
    > śmieszny.

    Wiesz. Nie każdy wydawca broszury jest zainteresowany dotarciem do laików,
    którzy i tak zaraz krzykną, że to kłamstwo.

  • 32. Data: 2012-10-02 11:02:44
    Od: "Ajgor" <n...@...pl>

    Użytkownik "Tomasz Kaczanowski" napisał w wiadomości news:506aa71c$0$1302

    > Tak jak dla wielu innych, praca jest (jeśli pominiemy rejony małych
    > miejscowości popegieerowych)- kwestia jak płatna... Na prawdę znaleźć pracę to
    > nie problem, nawet w miastach, gdzie bezrobocie oficjalnie jest 2 cyfrowe.
    > Kwestia jedynie jakie mamy kwalifikacje i za ile będziemy pracować.

    Ano właśnie. Większość górników ma kwalifikacje do pracy w kopalni. Jaką dał byś
    pracę komuś po szkole górniczej, kto całe życie pracował jako strzałowy i umie
    perfekcyjnie zakładać ładunki wybuchowe, albo opertator maszyny kotiwącej
    (zakładającej obudowę w chodznikach)? Terrorysty? :)
    A może szkolenia? U mnie w urzędzie pracy właśnie jest szkolenie dla opiekunek
    dla starszych osób w Niemczech. Idealne dla byłego strzałowego :) Innych szkoleń
    nie ma. Bo nie ma zapotrzebowania. Aha. Jest jeszcze szkolenie na wymianę butli
    gazowych. Ciekawe gdzie po takim szkoleniu będzie praca, jeśli nie ma butli w
    okolicy.
    No i jeszcze płaca. Jaką pracę masz dla mnie, jeśli mam emerytury 3500zł? Taką
    za 1000zł? To sam se pracuj.

  • 33. Data: 2012-10-02 11:38:21
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-10-02 10:47, Ajgor pisze:

    > To jest właśnie sedno tego kłamstwa. Górnicy zarabiają niemałe
    > pieniądze. Wiesz, co to oznacza?

    to oznacza, że nie cały rok płacą składki od pełnych zarobków.... Obecny
    pułap do którego płaci się składki to 105 780,00 rocznie.
    Zadanie matematyczne policzyć ile od tego będzie odprowadzone na
    emeryturę. Drugie zadanie - weź średnią emeryturę górniczą (3 300
    miesięcznie), policz przez ile lat będzie wypłacana i zobacz czy ci się
    bilansuje.

    > WYSOKIE składki. Składki płacone przez górników, i kopalnie spokojnie
    > pokrywają emerytury górnicze.

    No właśnie jak policzysz to nie do końca pokrywa...

> [...]
    > dochodów wychodzi emerytura 6 tyś. a dostaje 4 tyś, bo tak mówią
    > przepisy. Po za tym tworząc ustawę emerytalną,
    > składki wylicza się na podstawie domniemanej długości życia. Otóż
    > górnik, który dożyje takiego wieku
    > to jest prawdziwy ewenement. Przez 25 lat górnik odporwadza tyle
    > składek, podatków itp, że póxniej musiał by żyć kilkadziesiąt lat, żeby
    > odzyskać te pieniądze. Żaden tyle nie żyje. Więc to, co z tych pieniędzy
    > zostaje, to jest zysk państwa. I ZUS-u. Prawde mówiąc to raczej górnicy
    > dopłacają innym do emerytur. Taka jest prawda.

    gdyby otrzymywał emeryturę na poziomie 1500zł miałbyś rację...

    > Jakiś czas temu przeliczyłem swoje składki (oczywiście uśredniając różne
    > okresy, bo inaczej się nie da).
    > Do wyliczeń wziąłem dane z PIT-11, i swoją emeryturę.

    > Wyszło mi, że żeby odzyskać wszystkie pieniądze, jakie wpłaciłem, musiał
    > bym na emeryturze żyć około 35 lat.

    Płacąc składkę obecnie to wychodziło by ok 2000zł emerytury na okres 25
    lat... No ale widać brałeś składkę ze stycznie i mnożyłeś ją przez 12...
    a to nijak ma się do rzeczywistości...

    --
    Kaczus
    http://kaczus.republika.pl

  • 34. Data: 2012-10-02 11:46:18
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-10-02 10:57, Ajgor pisze:

> [...]
    > (skręcenia i złamania nóg są najczęściej występującymi wypadkami w
    > kopalniach), i przez co po latach pracy ma zwyrodnienia stawów i

    sam pokazałeś właśnie, że niewiele wiesz o pyłach w jakich pracuje
    murarz, oraz to jak trzeba się przemieszczać, oraz o warunkach
    panujących na wysokości.

> [...]
    > nie mogła po nocach ze strachu. Stwierdziła, że jak ktoś tego nie
    > zobaczy, nie jest w stabnie nawet sobie tego wyobrazić.

    A ja pamiętam anegdoty które chodziły po zakładach, gdy górnicy (w
    latach 70) przyjechali popracować z prządkami przy maszynach i
    "wymiękli". Dziwiąc sie, że tyle na nogach pracują, w takim hałasie,
    mnóstwo w powietrzu różnego rodzaju pyłów itp i tak mało przerw, przy
    takiej pracy. Więc anegdoty opowiadać można jak widzisz w obie strony.
    Pewnie trochę by się tego znalazło.

    > Nie. Nie są. Są pokrywane w całości przez składki górników. Jeszczze
    > sporo kasy zostaje.

    Tak Ci się wydaje.

    > Wiesz. Nie każdy wydawca broszury jest zainteresowany dotarciem do
    > laików, którzy i tak zaraz krzykną, że to kłamstwo.

    Jeśli mają jakieś argumenty - choćby wyliczenia, to można dyskutować. A
    tak trafiają, do laików, którym na rękę jest wierzyć, że tak jest.

    --
    Kaczus
    http://kaczus.republika.pl

  • 35. Data: 2012-10-02 11:54:59
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-10-02 11:02, Ajgor pisze:

> [...]
    > No i jeszcze płaca. Jaką pracę masz dla mnie, jeśli mam emerytury
    > 3500zł? Taką za 1000zł? To sam se pracuj.

    No właśnie, jakbyś miał emeryturę kapitałową wyliczoną od składek które
    miałeś na koncie i wzięte do tego właśnie długość życia (o rencie dla
    wdów itp już nawet nie wspominam, bo to już w żaden sposób się nie
    bilansuje)i wyszło by Ci, że masz taką emeryturę, to nie miałbym żadnych
    zastrzeżeń, nawet jakbyś odszedł z pracy po roku pracy na emeryturę. O
    tym wspominałem. Jeśli niestety system emerytalny jest inny, to cóż,
    albo pracujesz za 1500zł (taka jest teraz minimalna pensja), albo nie
    dostajesz nic, aż do osiągnięcia wieku - kombinuj. Tak to powinno to
    właściwie wyglądać.

    Jesli chodzi o kwalifikacje - wiesz - moja żona choć jest osobą w miarę
    młodą przekwalifikowywała sie już 2 krotnie - bo takie było
    zapotrzebowanie oraz z racji na pewne czynniki zdrowotne nie mogła
    dłużej wykonywać jednego z zajęć, aby nie kwalifikowała się za niedługo
    na rentę inwalidzką. Więc na prawdę, przestań sie rozczulać nad sobą.

    --
    Kaczus
    http://kaczus.republika.pl

  • 36. Data: 2012-10-02 13:39:49
    Od: "Ajgor" <n...@...pl>

    Użytkownik "Tomasz Kaczanowski" napisał w wiadomości news:506ab7ea$0$26682

    > Jeśli mają jakieś argumenty - choćby wyliczenia, to można dyskutować. A tak
    > trafiają, do laików, którym na rękę jest wierzyć, że tak jest.

    Od razu widać, że nie znasz specyfiki kopalnianej. Po pierwsze związki zawodowe
    też mają ekspertów. Niejednokrotnie o wiele lepszych od rzadowych (było to widac
    na przykład jak Kaczyński został premierem.
    Rządowi eksperci wyliczyli dywidende zmojej spółki, która by doprowadziła firmę
    do bankructwa, a związkowi to wykazali, i udało się bankructwa uniknąć).
    W broszurze były wyliczenia ekspertów.
    A co do tego, czy pisali prawdę. Coś Ci wyjaśnię... W kopalni jest kilka (albo
    kilkanaście) związków zawodowych.
    Te związki zwalczają się tak, że PIS i PO to przy nich jest przedszkole. Każdy
    związek wydaje swoje czasopismo.
    Jak tylko jeden coś napisze, natychmiast polowa pozostałych wydaje własne, i w
    nim obnaża kłamstwa przeciwników.
    ciągłe oskarżenia, itd nie mają końca. A tymczasem w sprawie emerytur górniczych
    wszystkie mówiły jednym głosem. Gdyby to były kłamstwa, oni by się pozagryzali
    nawzajem.

    Co do reszty nawet nie odpisuję, bo mam wrażenie, że odpowiadasz na podstawie
    ogólnych przepisów emerytalnych, które do gorniczych mają się.. nijak. Zresztą
    nawet z tego, co sam napisałeś, górnik na emeryturze ze swoich składek przezyje
    20 lat(czy tam 25 - nie chce mi się już szukać). Żaden górnik nie przezyje tyle
    na emeryturze.
    Co do warunków pracy. Prządka oddycha pyłami, murarz coś tam coś tam itd. A
    górnik ma to wszystko na raz, tylko o wiele gorzej. Zdarzyło Ci się widzieć, jak
    murach mdleje z braku powietrza lub od gorąca? Albo prządka? Bo w kopalni to
    jest częsty przypadek. Sam kilka razy wywoziłem nieprzytomnych ludzi na
    powierzchnię. Ile razy słyszałeś o skręconych nogach prządki czy murarza? Może
    się zdarzy raz na parę lat. W kopalni to jest norma. Sam miałem gips kilka razy
    w ciągu 28 lat pracy. Po za tym ja w ogóle nie wymianiałem zapylenia. Pisałem o
    innych rzeczach.
    Zrób sobie eksperyment. Wejdź do piwnicy, zasłoń okno czymś tak, żeby nie
    docierało ani światło, ani powietrze, wsadź rurę wydechową od samochodu i go
    odpal, rozsyp węgiel po całej podłodze i dolej do niego kilka(naście) wiader
    błota, włącz jakiś grzejnik i nagrzej do 35 stopni (w kopalni jest nieco mniej -
    poniżej 32 już nie wolno wchodzić, ale z powodu wysokiej wilgotności odczuwalna
    temperatura sięga nawet 50 stopni. Nawet do pomiarów nie używa się normalnych
    stopni celsjusza, tylko tzw. katastopni wilgotnych, a do pomiarów nie służy
    termometr, tylko pscyhometr i katatermometr), zgaś światło i weź slaba latarkę,
    i spróbuj po tym chodzić przez 7 godzin w kółko. Będziesz miał NAMIASTKĘ
    warunków kopalnianych.
    Ale nie ważne. Nie tego dotyczył wątek.

  • 37. Data: 2012-10-02 14:15:48
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-10-02 13:39, Ajgor pisze:
> [...]
    > emeryturze ze swoich składek przezyje 20 lat(czy tam 25 - nie chce mi
    > się już szukać). Żaden górnik nie przezyje tyle na emeryturze.

    No i widzisz jak się ma Twoje czytanie. 25 lat jesli dostałby emeryturę
    2000 brutto... I nie liczylibyśmy do tego ubezpieczenia, że może mieć
    żonę, która nie pracowała, albo pracowała bardzo niewiele i mogłaby
    chcieć mieć rentę, jeśli ten emeryt umrze wcześniej.

    > Co do warunków pracy. Prządka oddycha pyłami, murarz coś tam coś tam
    > itd. A górnik ma to wszystko na raz, tylko o wiele gorzej.

    Tylko, że to kilka razy gorzej nie jest w wymiarze 8 godzin + nierzadko
    nadgodziny z jedną przerwą śniadaniową.... Specyfika inne obciążenia
    inne, ale nie znaczy, że mniej uciążliwe.

    --
    Kaczus
    http://kaczus.republika.pl

  • 38. Data: 2012-10-02 14:29:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 2 Oct 2012, Ajgor wrote:

> [...]

    Chwila, dlaczego wyciąłeś że Tobie odpowiadałem?

    > To jest właśnie sedno tego kłamstwa. Górnicy zarabiają niemałe pieniądze.
    > Wiesz, co to oznacza?
    > WYSOKIE składki.

    I proporcjonalnie emerytury.

    > Emerytury wprawdzie też są wysokie, ale istnieje coś takiego,
    > jak ograniczona wysokość emerytury

    Istnieje też coś takiego jak maksymalna wysokość składki.
    Chyba manipulujesz - dopóki nie zejdziesz poniżej minimalnej
    emerytury (do której również wszyscy dopłacamy), jest bez
    znaczenia, czy ktoś zarabia mniej czy więcej niż próg.
    I to maksymalna emerytura zależy od progu składki (nie dostaniesz
    więcej, bo składki nie były wyższe) a nie na odwrót.
    Faktem jest, że "liczenie lat" przy wyznaczaniu emerytury górniczej
    (prace dołowe są przeliczane przez mnożenie faktycznego czasu
    pracy przez współczynniki) komplikuje sprawę :]

    > Górnikowi z wyliczenia składek i dochodów wychodzi
    > emerytura 6 tyś. a dostaje 4 tyś,

    Żeby emerytura wynosiła 6 kzł, to ile "normalny" człowiek (taki
    pracujący do 65 lat) powinien zarabiać?
    Usiłuję sprawdzić, czy mowa o tym samym ograniczeniu (chodzi o taki
    drobiazg, po przekroczeniu progu nie odprowadza się składek).

    > bo tak mówią przepisy. Po za tym tworząc ustawę emerytalną,
    > składki wylicza się na podstawie domniemanej długości życia.
    > Otóż górnik, który dożyje takiego wieku
    > to jest prawdziwy ewenement.

    A wdowa po górniku oczywiście jest składana w ofierze razem z górnikiem.
    Tak Ci wyszło?
    Byłeś łaskaw wziąć pod uwagę że średnio dłużej żyją kobiety i to
    wdowy na rencie rodzinnej są tymi, którzy "dożywają" sporej kwoty
    owej emerytury?
    Ile to jest procent (kwotowo, renta rodzinna z emerytury), 80%,
    90% czy coś w okolicy?

    ZUPEŁNIE inna sprawa, to fakt, że przy przyjęciu takiego rozwiązania
    (z przysługującą rentą rodzinną) okradane z własnej emerytury są te
    wdowy, który pracowały.
    Niezaprzeczalnie (ale dotyczy to nie tylko górników).

    > Przez 25 lat górnik odporwadza tyle składek,
    > podatków itp, że póxniej musiał by żyć kilkadziesiąt lat, żeby odzyskać te
    > pieniądze.

    Wydaje Ci się.
    Mianownik w ułamku działa zabójczo dla wyniku :]

    > Ja akurat nie pracowałem na węglu, więc u mnie nie było "ścian" tylko przodki
    > :)

    :)
    Idzie mi o argumentację.
    I nie powiem - coś w tym jest, a problem tylko i wyłącznie w tym,
    że były górnik nie pogodzi się z faktem, że za inną pracę dostanie
    niższe pieniądze.
    Taki sam mechanizm, jak z ograniczeniami prędkości na drogach.

    > A masz jakąś pracę dla tych, którzy kończą pod ziemią?

    Masz wyżej.
    I to nie jest żart - pracodawca daje im pracę i dopłaca rentę
    wyrównawczą. Jak nie ma pracy, to płaci 100%.
    Wyjdz z siebie, stań obok i popatrz na to tak: jeśli to praca
    w kopalni powoduje takie skutki jak powoduje, to niby dlaczego
    problem ma wychodzić *poza* kopalnię?

    > Czy może wyrzucił być ich na bezrobocie?

    W żadnym razie.

    > To nie jest szczegół. To jest sens całości.

    Sens całości jest taki, że dlatego iż istnieją emerytury specjalne,
    "system" nie bardzo będzie działał.

    I żeby była jasność - nawet nie kwota jest problemem.
    Trochę podobnie jest przy KRUSie - w wartościach bezwzględnych
    rzeczywiście dopłata z podatków jest niższa niż do "ogółu ZUSu".
    Problemem jest fakt, że dopuszczenie do wyjątków daje gwarancję
    zawalenia się systemu.
    Pod kolejnym wyjątkami wstawianymi przez kolejne rządy.

    > Autorem były związki zawodowe. A one nie są zainteresowane wychodzeniem na
    > zewnątrz. Działają w interesie pracowników.

    Jasne.
    I dlatego muszą filtrować kto dostaje takie informacje. Ciekawostka.

    > I od razu odpowiadam na zarzut. Otóż wbrew temu, co się mówi, związki
    > zawodowe NA PRAWDĘ działają w interesie pracowników.

    Widzisz, jest problem - utrzymanie emerytur górniczych jest
    bez wątpienia w interesie górników.
    Nie wiem więc co chcesz podważyć tą wypowiedzią albo jaki
    zarzut widzisz (bo jak chodzi o rozwodnienie tematu to ja się nie piszę).

> [...]
    > Do wyliczeń wziąłem dane z PIT-11, i swoją emeryturę.
    > Wyszło mi, że żeby odzyskać wszystkie pieniądze, jakie wpłaciłem, musiał bym

    Tak dla porządku - policzyłeś TYLKO składki emerytalne?
    Bardziej z ciekawości pytam :)
    Bo składka rentowa jest niewiele niższa, więc jak pododawałeś wszystkie
    ("na emeryturę", "na renty" i "na bankructwa") to policzyłeś prawie dwa
    razy za wysoką kwotę.

    > Raczej właśnie ubezpieczeni. Bo to właśnie składki nadpłacone zostają
    > w ZUS-ie.
    > Wysokie płace = wysokie składki.

    Ale liczy się proporcja wysokości emerytury do wysokości składki,
    i co jeszcze ważniejsze - czas wpłacania.

    > Nigdy nie było tak, że kopalnie nie miały pieniędzy. Właśnie to tłumaczyłem.

    Dobrze, ograniczmy się do wersji "nie wpłacały ZUSu" :)
    To czy ktoś te pieniądze "przekręcał" to inna sprawa.

    pzdr, Gotfryd

  • 39. Data: 2012-10-02 15:42:44
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Ajgor wrote:

    > A masz dla niego pracę na powierzchni?

    A uważasz, że by się nie znalazła? Naprawdę nie ma na powierzchni nic do
    roboty?
    Jakoś nie wierzę.

  • 40. Data: 2012-10-02 15:50:25
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Ajgor wrote:
> [...]
    > No i jeszcze płaca. Jaką pracę masz dla mnie, jeśli mam emerytury
    > 3500zł? Taką za 1000zł? To sam se pracuj.

    to jest właśnie typowe podejscie.
    Ja bede leżał, a wy mi pracy szukajcie, a jak juz cos znajdziecie to ja
    wam wymysle 100 powodow dlaczego sie nie da.

    Oczywiscie, ze pracy jest w cholere, tylko komuś sie musi chciec
    pomyśleć zeby stanowiska do tej pracy stworzyć.
    No a jesli ci nie odpowiada, ze teraz trzeba robic gorzej płatną i mniej
    atrakcyjną robotę. No trudo, siedz na bezrobociu.