    From: "tad" <t...@o...spam.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: znalezione dokumenty
    Date: Sat, 23 Jul 2011 17:15:15 +0200

    Użytkownik "darek638" <d...@g...com> napisał w wiadomości
    news:j0dl4e$8uv$1@news.onet.pl...
    > Cześć.
    > Znalazłem dowód osobisty, prawo jazdy i inne "śmieci" jakie zazwyczaj nosi
    > się w portfelu. Ewidentnie wyglądało to na robotę kieszonkowca bo
    > wszystkie te rzeczy leżały razem, a portfela nie było. Po prostu ktoś
    > zabrał portfel z kasą i reszty się pozbył. I teraz pytanie czy za te
    > dokumenty mogę spodziewać się znaleźnego? Jak to ocenić? Jeżeli oddam te
    > dokumenty na policję to również się znaleźne należy?
    >
    > Darek

    USTAWA

    z dnia 10 kwietnia 1974 r.

    o ewidencji ludności i dowodach osobistych.

    (tekst jednolity)

    Art. 42. 1. Osoba, która utraciła dowód osobisty, jest obowiązana
    niezwłocznie zawiadomić o tym najbliższy organ gminy. Organ ten wydaje
    zaświadczenie o utracie dowodu osobistego, ważne do czasu wydania nowego
    dokumentu.
    2. W razie znalezienia własnego dowodu osobistego, zgłoszonego jako
    utracony, należy niezwłocznie zawiadomić o tym organ gminy, któremu złożono
    wniosek o wydanie nowego dowodu osobistego, jeżeli w miejsce zgłoszonego
    jako utracony nie został jeszcze wydany nowy dokument.
    3. W razie znalezienia własnego dowodu osobistego, w miejsce którego wydano
    już nowy dowód osobisty, lub cudzego dowodu osobistego, należy niezwłocznie
    złożyć znaleziony dokument najbliższemu organowi gminy.

    Rozdział 10

    Przepisy karne
    Art. 55. Kto:
    1) uchyla się od obowiązku posiadania lub wymiany dowodu osobistego,
    2) zatrzymuje cudzy dowód osobisty,
    3) nie zwraca dowodu osobistego w razie utraty obywatelstwa polskiego,
    4) nie zawiadamia o znalezieniu dowodu osobistego w przypadku, o którym
    mowa w art. 42 ust. 2,
    5) nie zwraca znalezionego dowodu osobistego w przypadku, o którym mowa
    w art. 42 ust. 3,
    podlega karze ograniczenia wolności do 1 miesiąca albo karze grzywny.

    Wybór należy do ciebie.

    t-1