    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: zakup prądu od wspólnoty...
    Date: Fri, 24 Oct 2008 17:00:25 +0200

    On Thu, 23 Oct 2008, Baczek wrote:

> [...]

    W jakimś sensie - tak :D

    > Ale wspólnota ma prawo sprzedawać prad?

    Pytanie jest celne, bo WYDAJE SIĘ (na pierwszy rzut oka), że aby
    sprzedawać prąd trzeba mieć cały stos autoryzacji, więc przeciętny
    zarządca wspólnoty nie ma szans.
    Ale jest taka możliwość.
    Działa to tak, że prąd jest *odsprzedawany*, na tej zasadzie że
    "my już mamy umowę, ale będziemy używać wspólnie, więc odkupcie".
    Całość swojego czasu doczekała się poważnego orzecznictwa sądowego,
    bo nie była uregulowana prawnie również z podatkowego p. widzenia.
    Efekt jest taki, że objaśnień trzeba szukać pod hasłem "refaktura" :)

    Tak, nie będąc zakładem energetycznym (licencja) i nie będąc
    płatnikiem akcyzy (bo prąd jest oakcyzowany) MOŻNA sprzedawać
    prąd.
    Ale tylko w ten sposób, że się na tym NIE ZARABIA :P
    Bezwzględnym wymogiem refaktury jest koniecznośc odsprzedaży
    na podstawie pomiaru (czyli odrębny licznik dla grupowicza,
    odrębny na inne cele - i ew. różnica między licznikiem
    od energetyków o sumą ze wskazań tych liczników do podziału
    itepe)
    Zarządca w ten sposób sam się zapatuje, bo jak zawrze umowę na
    odsprzedaż prądu to dostanie do poczytania wyroku SN i NSA na
    temat refaktury :D, choć pewnie nie warto z nim się użerać.

    Pomijam oczywiście możliwość zakupu prądu od zakładu energetycznego
    ("na osobny licznik"), bo to inna inszość.

    pzdr, Gotfryd