  • Data: 2007-12-10 10:17:49
    Temat: Re: weksel i jego splata
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Conik pisze:

    > czy przedstawienie do zaplaty moze wygladac tak ze dostarczam kserokopie
    > weksla z wezwaniem do zaplaty w okreslonym terminie?

    Nie. Przedstawienie do zapłaty wygląda tak, że idziesz z oryginałem
    weksla do siedziby dłużnika i prosisz o spłatę. Jeśli boisz się o
    oryginał weksla, to weź większego kolegę, który będzie go trzymał w
    bezpieczny sposób ;)

    To w teorii. W praktyce można iść do sądu nie posiadając dowodu na
    przedstawienie weksla do zapłaty. Myślę, że w ponad 90% dłużnik nie
    wniósłby zarzutu nieprzedstawienia weksla do zapłaty, o ile roszczenie
    byłoby faktycznie istniejące.

    cytat z komentarza do prawa wekslowego:

    Kostecki Tadeusz Inkaso i protest weksla Głos Sądownictwa 1934r. nr 3

    "Weksel w terminie płatności swej winien być przedstawiony do zapłaty w
    miejscu płatności, albo w razie braku wskazania na wekslu takiego
    miejsca, w miejscu wskazanym jako miejsce wystawienia weksla. (...)
    Przez miejsce płatności należy rozumieć adres (miejscowość, ulica,
    dom, firma etc) podany na wekslu - jako miejsce, gdzie weksel winien być
    przedstawiony do zapłaty. Przedstawienie do zapłaty, w praktyce zgodnej
    z wymogami prawa wekslowego winno się odbywać w ten sposób, że weksel,
    jeśli jest płatny np. w miejscu zamieszkania dłużnika (jak w ogromnej
    większości wypadków się zdarza) winien być mu przyniesiony do mieszkania
    (orzeczenie S.N. 307/27) tam okazany i zapłacony, lub też, o ile dłużnik
    odmówi zapłaty, oddany do protestu.(...)
    Nie można prawnie zmuszać dłużnika, by poszukiwał swego weksla gdzie
    indziej, niż w miejscu płatności. Opierając się na tym, należy
    stwierdzić, że otrzymanie przez dłużnika 'wezwania do zapłaty' jest z
    prawnego punktu widzenia zupełnie obojętne i niewykupienie przez niego
    weksla, który mu w miejscu płatności przedstawiony nie został, żadnych
    skutków prawnych za sobą pociągać nie może, ani tym bardziej nie może
    narażać dłużnika na jakiekolwiekbądź koszta. (...)
    O ile teraz posiadacz weksla, z którego wezwano do zapłaty w sposób
    wyżej omawiany, wniesie taki weksel do sąsu w celu uzyskania wyroku, to
    wystawca, o ile stawi się na pierwsze w tej sprawie posiedzenie sądowe i
    przyznając dług wekslowy potrafi udowodnić, że weksel nie został mu
    przedstawiony w miejscu płatności do zapłaty, nie tylko nie powinien
    ponosić kosztów sporu, ale ma prawo żądać zasądzenia dla siebie kosztów
    procesu."

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz