  • Data: 2003-09-01 17:58:49
    Temat: Re: umowa o prac
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
    | aruszenie przez Pracownika podstawowych obowiązków pracowniczych w
    rozumieni
    | u art. 52 par. 1 ust. 1 Kodeksu Pracy. Zachowanie takie daje Pracodawcy
    pods
    | taw do rozwiązania umowy o pracę z Pracownikiem bez wypowiedzenia z jego
    win
    | y, a także Pracownik wpłaca do kasy Pracodawcy kwotę 600 zł tytułem zwrotu
    | oniesionych nakładów związanych z zatrudnieniem Pracownika lub
    potwierdzenie
    | m niewiarygodności dokumentów o których mowa.

    Zapis o odpowiedzialności wydaje mi się uczciwy i stawiający sprawę jasno.
    Jeśli przyniesiesz jakieś sfałszowane kwitki świadczące o Twoich
    umiejętnościach czy uprawnieniach, to pracodawca będzie dochodził roszczeń.
    Z tym, że w sumie i tak pewnie miałby prawo domagać się zadośćuczynienia na
    zasadach ogólnych wynikających z Kodeksu Cywilnego, a sam czyn i tak
    stanowiłby ciężkie naruszenie obowiązków pracowniczych i stanowił podstawę
    do wypowiedzenia dyscyplinarnego.

    Ale to 600 zł mi się nie podoba. Nie zaczynałbym pracy od wojny, ale nie
    widzi mi się to. W sumie zakazu takiego postępku nie znalazłem. Ale z kolei
    pracodawca umieszczając taki warunek w umowie postępuje bardzo nierozważnie.
    Jakby cokolwiek nie wyszło z Twoją pracą z jego winy, to daje ci bardzo
    silny argument do ręki, że doprowadził Cię do niekorzystnego rozporządzenia
    Twoim mieniem. Jeśli to będzie umowa nie na czas nieokreślony, to w zasadzie
    nie może Cię zwolnić w inny sposób, jak dyscyplinarnie. W każdym innym
    wypadku podniesiesz zarzut, że wpłacając 600 zł liczyłaś na stałą pracę, a
    więc Cię oszukano.

    Poza tym obowiązek wpłaty przed zatrudnieniem 600 zł budzi u mnie poważne
    obawy kryminalnego charakteru tego żądania. Zastanów się. Czy ta firma
    działa i zatrudnia już kogoś, czy też jest to twór typu YETTI. Wielu wie, że
    istnieje, ale nikt jej jeszcze nie widział.

    | 2. Pracownik wyraża zgodę aby Pracodawca w trakcie jego zatrudnienia mógł
    ud
    | ostępnić swoim kontrahentom w przypadkach szczególnych, wynikających z
    konie
    | czności prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, danych
    osobowych
    | dotyczących pracownika.

    Głupi zapis i świadczący o braku znajomości przepisów. Ustawa o ochronie
    danych osobowych nie obejmuje ochroną opisanego przypadku. Jak będę chciał,
    to Twoje dane jako Twój pracodawca w przypadku opisanym w tym punkcie
    udostępnię innej firmie, opierając się na art. 23.1 5) Ustawy o ochronie
    danych osobowych nawet wbrew Twojemu zakazowi.

    W sumie, to ja bym mocno zastanowił nad wiarygodnością Twojego nowego
    pracodawcy. Stosuje rzadko spotykane unormowania mające moim zdaniem
    stworzyć pozór daleko posuniętego legalizmu, a w istocie nie wnoszące
    niczego nowego do sprawy. Tego typu praktyki są bardzo częste u oszustów,
    pragnących zamaskować właśnie takimi pseudounormowaniami umieszczone w
    umowach kruczki prawne i spowodować przekonanie u ofiary o swojej
    praworządności, ale może moje przypuszczenia są jedynie wynikiem zboczenia
    zawodowego.

    Nic więcej nie mogę napisać, ponieważ udzieliłaś bardzo skąpych informacji
    na temat tej firmy.