  • Data: 2021-07-25 04:16:32
    Temat: Re: strzelał do dzika
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

    On 2021-07-24, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > Na dystansach, na których ja strzelam zazwyczaj nie ma. I tak nikt z
    > milimetrową dokładnością nie strzela. Bywają różnice w broni
    > pneumatycznej, a tam "10" ma 2 mm. Oczywiście, jakbyś kilka magazynków z
    > karabinka wywalił, to rozrzut się zwiększa. Ale przy takim strzelaniu
    > nikt nie mierzy, bo nie ma czasu. Jeśli strzelasz długodysnansowo, to
    > raczej nie szybko. Lufa nie ma za bardzo szans się zagrzać.
    >
    > Jeśli chodzi o zasięg, to dla zdolności rażenia przeważnie nie ma to
    > większego znaczenia. Jak karabin może obezwładnić cel z 7,5 km, to jeśli
> [...]

    Te rozważania to w kontekście pierwszego skutecznego strzału, o którym
    pisałeś. Zarzuciłem w googla i widzę, że to wcale skomplikowana sprawa.
    Efekt, szczególnie widoczny przy broni długiej oczywiście i na większe
    odległości, ale jak najbardziej jest.

    Z tym, że to bardziej chodzi o to, że masz ten cel, lufa zima, bum i
    jest w punk, a teraz ta sama sytuacja i warunki, ale lufa ciepła, bum i
    jest o pół metra niżej. Tyle, że nie wiem czy niżej czy wyżej, bo z
    jednej strony niby śednica się powieksza, wieć opory mniejsze, z drugiej
    oznacza to też, że gazy mają gdzie uciekać (tak se spekuluje, nie znam
    teorii), trzy, że lufa nie jest izolowanym termicznie idealnym cylinderm,
    więc nagrzewa się nierownomiernie i się wygina.

    Ale przy broni krótkiej na odległości do 20-30m to pewnie faktycznie
    jeden pies.

    --
    Marcin