  • Data: 2021-07-16 15:24:25
    Temat: Re: strzelał do dzika
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 15.07.2021 o 22:58, J.F. pisze:

    > Do strzalu. A potem juz wiedzieli.

    Pocisku wystrzelonego nie zawrócisz.

    > Sad byl w/g pismakow wlasnoscia szkoly.

    No to ten powód odpada. Ale może to był jakiś "społeczny obrońca
    szkolnego sadu". Skoro strzelał koło szkoły do cienia, to raczej zbyt
    mądry nie była w każdym razie.

    > Tylko troche dziwne, ze uczniowie po nocy na jablka chodzili i ze czegos
    > sie bali, jak samochod podjechal.

    Dziwić się możemy, ale to niewiele w głównym wątku zmienia. Może nie
    wolno im było opuszczać budynku i myśleli, ze ktoś ich złapie na tym.

    > "Wina jest elementem koniecznym do zaistnienia przestępstwa.
    > Zarzucenie sprawcy, że dokonał czynu zabronionego musi wiązać się z
    > koniecznością spełnienia kilku istotnych przesłanek.
    > Koniecznym elementem jest również możność przypisania sprawcy zamiaru
    > popełnienia konkretnego przestępstwa.
    > Zamiar ten jest określany jako bezpośredni albo pośredni przy
    > przestępstwach umyślnych.
    > W przypadku przestępstw nieumyślnych, czyn określony jest jako
    > lekkomyślność lub niedbalstwo [...]"

    Jeśli chodzi o zarzut nieumyślnego zabójstwa, to oczywistym jest
    niedopełnienie obowiązku identyfikacji celu i nie ma co nad tym
    dyskutować. Do "plamy" się nie strzela. Nie strzela się po ciemku, bo
    nie wie się, co jest w ciemności i pocisk, który nie trafi, albo
    przestrzeli cel może jeszcze kogoś zranić.

    Przedmiotem mojej wątpliwości jest zarzut nieudzielenia pomocy wobec
    braku pewności, że podejrzany wiedział w ogóle, że ktokolwiek jej
    potrzebuje, a jedynie wobec fakty, że na podstawie okoliczności
    zdarzenia mógł sądzić, ze jest tam ktoś, kto pomocy może potrzebować.

    --
    Robert Tomasik