    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Fri, 10 Jun 2011 23:23:12 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: stalking, a windykacja dlugu

    On Thu, 9 Jun 2011, Robert Tomasik wrote:

    > Użytkownik "Liwiusz" <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał

    > O stalkingu - moim zdaniem - będzie decydował cel działania. A w wypadku
    > windykatorów celem jest szczucie dłużnika.

    I to byłoby na tyle.
    Tyle, że takie postępowanie byłoby (lub jest, o ile jest) TAK SAMO
    niezgodne z prawem, jeśli dług jest nieprzedawniony.

    IMHO "niech pan nic sąsiadowi spod ósemki nie pożycza bo on
    niesłowny jest" łapie się pod owo "szczucie".
    Pisałem w poście do Maddy co IMHO jest nie tak - powinni chcieć
    sprzedać ten dług ;)

    > I o ile to faktycznie jest
    > dłużnik, to jeszcze jakoś obleci, ale w wypadku należności spornych
    > zdecydowanie nie. Jeśli rzekomy dłużnik złoży zawiadomienie, to jedyną
    > sensowną obroną będzie działanie w granicach prawa, czyli dochodzenie
    > roszczenia.

    Nieprawda i było wielokroć na grupie - jest możliwość sądowego
    stwierdzenia nieistnienia zobowiązania.
    Dochodzenie roszczenia nie jest więc *jedyną* metodą.
    A sprawa "sensowności" zawsze jest w razie sporu... sporna - dlatego
    pozostaje jedynie rozstrzygnięcie w oparciu o przepisy.
    To nie dłużnik będzie decydował, co jest "sensowne" a co nie,
    chyba, że ustawa inaczej stanowi ;)

    > A w wypadku roszczeń przedawnionych tego roszczenia nie ma,
    > wierzyciel doskonale sobie zdaje, że dochodzić go skutecznie nie może i robi
    > taką zmyłkę. Ale poczekajmy na pierwsze orzeczenia sądowe.

    Mało.
    Było całkiem sporo spraw podatkowych, dla których dla pewnych
    taktyk nigdy nie zapadły orzeczenia - powód taki, że w prowadzonych
    postępowaniach nikt nie wybrał którejś z możliwych sposobów obrony.
    I w ten deseń nigdy się nie dowiemy, czy taka metoda byłaby
    skuteczna :)

    Przykład który pamiętam dotyczy faktur "elektronicznych
    niecertyfikowanych": wersja, że klient jest zleceniobiorcą
    dyspozycji wydrukowania faktury.
    AFAIK - nie było.

    Jest więc możliwe, że pewne metody "ataku" ze strony klienta,
    ale również obrony ze strony "nękającego" nie zostaną przed sądem
    długo zastosowane. Albo wcale.

    pzdr, Gotfryd