  • Data: 2003-01-16 07:07:26
    Temat: Re: sprzedaz CD z oprogramowaniem dostepnym w sieci
    Od: Mariusz Jedrzejewski <m...@p...com.pl.nospam> szukaj wiadomości tego autora

    W artykule <0...@4...com> Romek napisa?(a):
    > Dnia Wed, 15 Jan 2003 13:22:12 +0000 (UTC), Mariusz Jedrzejewski
    ><m...@p...com.pl.nospam> napisa?(a):

    > Bardzo przepraszam za wyrazenei ale po prsstu "Bzdura".
    > A licencja to niby z czego wynika jaknei z praw autorskich? .
    > A pozatym licencje Open Source to wymys? odem z USA i tam neima
    > osobistych praw autorskich a w polsce sa. Wiec nawet jezeli program

    Jak to nie ma osobistych praw autorskich? To po co organizacje typu RIAA,
    BSA itp??? Czy te organizacje walcza w imie swoich interesow czy w imie
    interesow swoich artystow i producentow softu?

    > jest rozpowszechniany na GPl to i tak przy tworcy pozostj osobiste
    > prawa utorskie.

    Dobrze. To prosze mi wyjasnic, jak w Polsce sa rozumiane przepisy o prawie
    autorskim.
    Moim zdaniem odbior spoleczny jest taki, ze jezeli cos zrobie, to nikt nie
    ma prawa tego skopiowac/zmienic/odtworzyc publicznie bez zgody autora badz
    wydawcy, na ktorego autor scedowal prawa do swojego utworu (w tym rozumieniu
    rowniez program komputerowy). To jest moim zdaniem prawo autorskie.
    Natomiast jezeli pisze program, udostepniam go na GPL, i do tego za darmo,
    to faktycznie, interesuje mnie to, czy on dalej bedzie rozpowszechniany
    zgodnie z licencja GPL, czyli bedzie np. dostepny kod zrodlowy. Ow kod moze
    byc sprzedawany, moze byc modyfikowany, i po modyfikacjach dalej
    sprzedawany, czy nie? Nawet czesci tego oprogramowania moga byc dalej
    sprzedawane.

    W tym swietle np Prokom zlamal warunki licencji, uzywajac GPLowej biblioteki
    SSLeay (do szyfrowania danych) w programie Platnik, ktory to Platnik na GPLu
    nie jest, natomiast nie zostal udostepniony kod SSLeay. Samego wykorzystania
    kodu nikt nie zabrania!

    Wiec osoba, ktora ropoczela watek ma prawo sprzedawac plytki z takim
    oprogramowaniem, dopoki zachowa warunek licencji.

    > Od trzech miesiecy posiwcilem cykl artyku?ow licencja Open Source w
    > Magazynie LInux +. Polecam zainteresowanym. W lutm ukaze sie jeszcze
    > jeden ia potem zobaczymy.

    Przy okazji: jakim w takim razie prawem Linux+ sprzedaje oprogramowanie Open
    Source? Chyba ze jest to sprzedaz gazety, natomiast plyta jest kompetnie za
    darmo?

    Mariusz
    Registered Linux User #206046
    email: m...@p...com.pl.nospam